Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).

Tänne kaikki vitsit, hauskat jutut, netistä löydetyt hauskat linkit, autoihin liittymättömät gallupit ja muu vastaava.
Mannion
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Tyhmiä kysymyksiä (Ei Opeleista).

Viesti Kirjoittaja Mannion »

SorsaB kirjoitti:Onko jarrunesteet tarpeellista vaihtaa joskus? 12 vuotta vanha auto minulla ja menossa öljyn ja jäähdytysnesteen vaihtoon niin ajattelin olisiko nuokin pitäny pistää samaan konkurssiin. En tiedä kyllä ketään joka ois vaihtanu ikinä niitä samoiten vaihteistoöljyjäkään, mutta ei varmaan pahitteeksikaan olisi.
Monilla automerkeillä jarrunesteen vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan. Esimerkiks, sitikalla se on 2 vuoden välein, mitsulla 60 tkm.. Samaten kuten vaihteistoöljyillekkin on valmistajille vaihtovälit. Poikkeuksia löytynee tosin varmasti.
OCFormulatietäjä 2011
Audi A4 2.0TDi Quattro ´07
samsa87
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja samsa87 »

mannion kirjoitti:
SorsaB kirjoitti:Onko jarrunesteet tarpeellista vaihtaa joskus? 12 vuotta vanha auto minulla ja menossa öljyn ja jäähdytysnesteen vaihtoon niin ajattelin olisiko nuokin pitäny pistää samaan konkurssiin. En tiedä kyllä ketään joka ois vaihtanu ikinä niitä samoiten vaihteistoöljyjäkään, mutta ei varmaan pahitteeksikaan olisi.
Monilla automerkeillä jarrunesteen vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan. Esimerkiks, sitikalla se on 2 vuoden välein, mitsulla 60 tkm.. Samaten kuten vaihteistoöljyillekkin on valmistajille vaihtovälit. Poikkeuksia löytynee tosin varmasti.
Ei saatana :lollis: Ikinä en oo omegaan vaihtanu, auto ollut mulla jo yli 5 vuotta ja 150tkm..
Välillä kyl tuntuu ettei haluais pysähtyä ja paloissa on kuitenkin pintaa :roll:
Kuva
-93 Toyota Aristo 2JZGTE , Omega mv6 -94, Bmw e61 530d
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Zafira »

samsa87 kirjoitti:Ei saatana :lollis: Ikinä en oo omegaan vaihtanu, auto ollut mulla jo yli 5 vuotta ja 150tkm..
Testaappa huvikses paljonko siinä nesteessä on vettä :D
Jarrunestepurkki maksaa 2€ ja vaihdossa ei kauaa mene, joten miksei niitä nesteitä voi vaihtaa?
samsa87
OCF Member 2015

Zafira kirjoitti:
samsa87 kirjoitti:Ei saatana :lollis: Ikinä en oo omegaan vaihtanu, auto ollut mulla jo yli 5 vuotta ja 150tkm..
Testaappa huvikses paljonko siinä nesteessä on vettä :D
Jarrunestepurkki maksaa 2€ ja vaihdossa ei kauaa mene, joten miksei niitä nesteitä voi vaihtaa?
On se välillä käynyt mielessä, mut ollu kaikkea muuta projektia (Aristo) :oops:
Omega kun on vaan talviajossa ni ei paljon huvita sitä talliin sisälle ajaa kuraa tiputtamaan.. Kuitenkin joka nurkasta ois syytä pumpata nesteet ulos ja sit tarvis pyörät irrottaa ja kaikkea. Ja varmaan nipat aukeaa herkästi :roll: :yawn:
Kuva
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Zafira »

Olenpa myös kuullut tapauksesta, jossa jarrunesteeseen oli kertynyt sen verran vettä, että se jäätyi. Eipä ollut autossa enää jarruja sen jälkeen :lol:
samsa87
OCF Member 2015

Zafira kirjoitti:Olenpa myös kuullut tapauksesta, jossa jarrunesteeseen oli kertynyt sen verran vettä, että se jäätyi. Eipä ollut autossa enää jarruja sen jälkeen :lol:
Mä oon varmaan aika lähellä tätä.. muistaakseni just silloin ku oli -30 ni ekalla jarrutuksella joutu polkee vähän enemmän :)
Kuva
CTi
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja CTi »

Se jarrunesteiden vaihto säännöllisesti kummasti pitkittää myös jarrujen tiivisteiden ikää ja vähentää pitkässä juoksussa sylinterien ja mäntien hapettumista/ruostumista.

Töissä sillon tällön törmää pakkasilla, että kytkimet ei pelaa, kun niin paljon vettä nesteessä.
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

mannion kirjoitti:
Minäkin muistan lukeneeni monista korjausoppaista tai vastaavista, sekä kuulleeni muilta, että jarrunesteet tulee vaihtaa 2 vuoden välein.

Tämä siksi, että jarruneste kerää kosteutta eli vettä itseensä, ja sen kiehumispiste laskee.

Mulle on ittelleni käynyt kerran vasta ostetun Ascona C:n kanssa, että lukkojarrutuksen jälkeen multa hävis alamäessä jarrut täysin... Onneksi sentään käsijarru toimi... :D
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Killroy
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja Killroy »

Joo, hyvä ne on vaihtaa. Os vähäkään meinaa pitempään autoa pitää, ja tekee jarruremonttia, ni samalla ku tuuppaa sinne uudet nesteet, ni eipä tartte olla vuoden päästä taas jarruja ropaamassa.
"Älä puhu Asconasta, jos et totta tarkoita, älä onnen pikku Ooppeleita luotas karkoita, sulle Ladaa en mä toivo mutta vihaan japseja, älä onnen pikku Ooppeleita luotas karkoita"
(lauletaan Johnny Liebkindìn äänellä ja hymyhyylien nuotilla)
SorsaB
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja SorsaB »

Joo taidanpa pistää ne sit samaan hommaan.
Marko.L
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Marko.L »

Ja saattais ne ilmausruuvitkin tosiaan olla herkässä kun parin vuoden välein vaihtelee ne nesteet.

Citikalla on juu kahden vuoden välein vaihto. Tuli moneen kertaan kirottua, kun itse tunnollisesti vaihdoin jarrunesteet huoltoon tulleista autoista huolto-ohjelman mukaisesti, mutta sitten toinen paikan omistajista viittasi kintaalla moiselle hommalle tai sitten vaihtoehtoisesti kehotti imaisemaan vaan säiliön tyhjäksi ja pistämään uutta tilalle. :roll: Samat autot, kun tuolla korjaamolla kävi niin oli mukava sitten nyhrätä niitä ruuveja auki, kun tältä em. kaverilta oli jäänyt muutama edellinen vaihto välistä. :evil:

Toinen omistajista(konttorin puolella työskentelevä) vielä ihmetteli kerran ääneen, että miten tuota jarrunestettä menee nykyään sixpäkki(6x0,5l) viikossa, kun ennen yksi puteli kesti lähemmäs kuukauden. Teki mieli sanoa, että kysyppä sitä tuolta yhtiökumppaniltasi ja tutkikaapa vaikka yhdessä noiden vehkeiden huoltokirjoja, saattaapi pian syntyä jonkinasteinen ahaa-elämys.

Jollekkin saattaa olla mitätön juttu tuollainen, mutta pidinpähän omalta osaltani aina huolen siitä ,että asiakkaan autosta on asianmukaisesti käyty läpi kaikki kohdat huolto-ohjelman mukaisesti ja asiakas on näin ollen saanut rahoilleen vastinetta jokaista maksamaansa senttiä myöten.
Mannion
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Mannion »

Ot, ootko Jokilaakson autohuollossa töissä?
OCFormulatietäjä 2011
Audi A4 2.0TDi Quattro ´07
Marko.L
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Marko.L »

Ot, Olin. Nykyään vähän siistimmissä sisähommissa. :yes:
maritus
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja maritus »

Onko jollain Lahtelaisella (tai jollain muulla) tietoa hyvästä (ei järin kalliista) mökkipaikasta polttareiden viettoon? Tarkoitus kesä-heinäkuussa järkätä sellaiset ja ajattelin kysyä jos jollain olisi hyvää sisäpiirintietoa jostain ;) Kyllähän noita googlettemalla varmasti löytyy, mutta lähinnä juuri kokemuksia olisi kiva kuulla jostain hyvästä paikasta. Joku 10 ihmistä kai tulossa, en tarkkaan tiedä.
Jarno
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Opel Antara 3.2
Vastaa Viestiin