Astra F vm.95 x16xel hecotec; vikakoodit itse luettuna

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
OPELEXI95
'Kadett'
'Kadett'

Astra F vm.95 x16xel hecotec; vikakoodit itse luettuna

Viesti Kirjoittaja OPELEXI95 »

Olen ite kattonut noi vikakoodit hyppyjohdolla ja lista on tällainen: -(z)-
19 Moottorin pyörimisnopeustunnistin (kampiakselin asentotunnistin)
45 Lambdatunnistin - rikas seos
47 EGR-venttiilin asennon tunnistin
61 Aktiivihiilisuodattimen magneettiventtiili - jännite matala

Onko tosiaan näin, että toi koodi 19 johtuu siitä, ettei moottori pyöri? :o
Vaivoina ollut omassa ooppelissani, tyhjä käynti seilaa, kierrokset romahtaa, muttei sammumiseen asti kuitenkaa.
Sitte ku tuol motarilla esim. nelosella kiihdyttää, niin toisinaan tekee sen, et yskäsee,rykäsee ja nykäsee aikas huolella. Sit ku vaihtaa vitoselle, meno jatkuu normisti.
Moottorin vikavalo on palanut aikas kauan ehkä n.3-4kk. En ensin tehnyt asialle mitään, kun mitään vikaa en oikeastaan huomannut.
Viime kesänä vaihettiin alempi imusarjan tiiviste ku vuoti, sen jälkeen ei mitään ihmeellistä kunnes nämä kyseiset harmit ilmestyivät. :banghead:
Olen tässä tuota pikaa tallille matkalla ja tarkoitus nyt ainakin puhdistaa toi egr ja kokeilla mitä sanoo. Taikka sitten tosiaan tulpata koko paska samantie. Sitä mä tässä ekana syyttäisin. :director:
Sitten on tietysti tuo lambda, joka luultavammin on myös susi.. Mutta sekin on nyt tarkoitus tarkistaa, joko mitata ite sitä tai kokeillan ehjällä.

Onko suoranaisia ajatuksia, vihjeitä tms. mikä ooppelia risoo?
Kiitos ja kumarrus vastaajille etukäteen :worship:
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Astra F vm.95 x16xel hecotec; vikakoodit itse luettuna

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kampiakselin asentotunnistin tuskin on viallinen , vaan koodi johtuu sittä, ettei kone pyöri. Jos olis viallinen, ei kone kovin hyvin käynnistyisi tai sitten pätkisi välillä huolella.
Vikakoodi 45 voi tulla viallisella lambdalla, tai sitten seos tosiaan on rikas, eli kone ei saa riittävästi ilmaa. Ilmanpuhdistin , kaasuläpän anturi ?? Lisäksi on mahdollista, että huomioi ilmansaannissa EGR-venttiilin aukeamisen, ja jo ei venttiili aukea, niin puuttuu ilmaa ja seos on rikas.
EGR - venttiili saattaa jumiittaa, ei aukea, tai jää auki. Aiheuttaa tyypillisesti nykimistä. Pitäis aueta lämpimällä koneella n. 1500 - 3000 rpm tasakaasulla ajettaessa. Tuoss X16XEL - koneessa ei välttämättä voi EGR- venttiiliä tulpata ilman , että vikavalo syttyisi.
EVAP - venttiilin täytyy myös toimia... sen pitäis nakuttaa. Voi olla vika liittimessä , johtimissa tai venttiilissä. Tarkista, että tankki saa korvausilmaa, eli avaa tankin korkki ajon jälkeen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
OPELEXI95
'Kadett'
'Kadett'

Kiitos infosta. Talli reissu tuntui olevan turha, egr irrotettiin ja putsattiin, mutta eipä se mihkä tuntunu vaikuttavan. Tosin kun renkutin sitä venttiiliä, se jumittui ala asentoon ja kun oli puhdistettu, ei jäänyt enään pohjaan jumiin.
Mut oireista unohdin kertoa myös sen, että nykimistä on ollut enemmän ja vähemmän, toisinaan kun hissukseen yrittää ajella, pääosin pintakaasulla, nykii ihan törkeesti.

Sit välillä tekee sen, kun lähtee liikkeelle ihan pienellä kaasulla, tukehtuu, ja joutuu antaan kauheen mummokaasun siihen sit ettei sammu.

Ja vielä sellanen homma, kun motarilla kiihdyttää oikein kunnolla antaa hanaa, kappas vain, vikavalo sammuu ja kun rauhottaa polkemista se valo taas syttyy. :-?

Mitä kummaa? :)
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Tuossa nyt on kuitenkin vaihtoehtona, että se EGR temppuilee. Ota se sähköliitin irti ja kokeile sitten. Lambda tietty kannattaa ensin mitata. Lisäksi kannattaa mitata ilmamäärä tai ilmamassamittari.
Isoilla kierroksilla voi olla seos kohdillaan... tällöin ei voi myöskään EGR:llä olla osuutta.
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
OPELEXI95
'Kadett'
'Kadett'

Mutta onkos mun astrassa sitä ilmamäärä/massamittaria lainkaan?
Ja jos on, missä sijaitsee?
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Tuossa on MAP - anturi , eli imusarjan absoluuttipaineanturi. Se on rintapellin yläreunassa kiinni, siinä missä on moottoritilan takatiiviste. Siihen tulee alipaineletku imusarjasta ja tietty siinä on sitten johtosarjaliitin. Virrat päällä, liitin irrotettuna jännite kahden reunimmaisen liitinnastan välillä 4,9 - 5,1 V . Tarkista , että alipaineletku on ehjä ja kiinni.
Auto käynnissä , letku kiinni ja johtosarjan liitin kiinni, auto tyhjäkäynnillä jännite kahden reunimmaisen liitinnastan välillä n. 3,7 V . Kierroksilla jännite putoaa , ollen 0,8 bar alipaineella enää 0,5 V.
Yksi mahdollinen vikakohde on moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Saattaa olla myös imusarja tukossa, jos et silloin tiivisteenvaihdon yhteydessä puhdistanut.
Vastaa Viestiin