x20xev "nukahtelee" kiihdytyksesä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Juhash
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhash »

TeamU kirjoitti:
Juhash kirjoitti:Vaihdoin herjaa antaneen nokka-akselin asentotunnistimen ja nykivä kiihtyminen ja heikko vääntö poistuivat! :)
Outoa miten kone on ajoittain kuitenkin toiminut ihan ok vanhallakin anturilla, mutta mitä väliä kun nyt on kuitenkin kunnossa.
Suosittelen siis vaihtamaan tuon anturin mikäli on antanut vikakoodia.
Nakutuksentunnistinta en ainakaan toistaiseksi vaihda vaikka antoikin viimeksi vikakoodia nokka-akselin asentotunnistimen kanssa, koska koeajolla kone toimi moitteetta.
Oliko millainen homma vaihtaa tuo tunnistin?
Helppo homma ja hoituu alle vartissa.
Kaikkia työkaluja en ihan pilkun tarkalleen muista ulkoa, mutta tässä se mitä tällä hetkellä tulee mieleen:
1) ilmansuodatin irti (uros torx ja talttapää meisseli)
2) jakohihnan yläosan suoja irti (10mm naaras torx)
3) tulpanjohtojen suojalevy irti (kuusiokolo)
4) tunnistin irti yläkautta (pieni räikkä jatkolla ja 10mm hylsy)
Kasaus takaperin ja imuputken klemmarin kiinnitys esim. siirtoleukapihdeillä.
TEPE kirjoitti: Haisiko auto miten kitkerälle ennen tuota tunnistimen vaihtoa? Voiko tunnistin olla kaput vaikka ei vikakoodeja tulekkaan?
Mitä nyt sisällä kissan kusi ja vanha bisse haisee, mutta ei ne lähteny nokka-akselin asentotunnistimen vaihdolla :lollis:.
Oiskohan sulla katalysaattori menny?
Tunnistin voi olla ehtoopuolella vaikka ei jatkuvasti vedäkään vikaohjelmalle, mutta kyllä se vikakoodia jossain vaiheessa varmasti antaa.
If it ain't broken, don't fix it - tune it!
Exä: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=114265
trax
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja trax »

toinen x20xev meikäläisellä ja sama "ominaisuus"!! kone kyllä vääntää alhaalta todella hyvin, mutta nukahtelee tasaisella kaasulla kihdyttäessä n. 300rpm lisäyksen välein. mikäköhän saatana siinä nyt on.
J.P.S
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja J.P.S »

Omassa vecussa syttyi lopulta vikavalo ja näyttäs kaasuläpän asentotunnistinta, saas nähä korjaantuuko ongelmat yhtää sen vaihdolla..
Audi a3 2.0tdi quattro, Golf mk6 1.4 i.
Exiä 29 kpl. mm: Vectra C 2.0T, Calibra Turbo 4x4, Omega 3000 24v..
Juhash
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Juhash »

J.P.S kirjoitti:Omassa vecussa syttyi lopulta vikavalo ja näyttäs kaasuläpän asentotunnistinta, saas nähä korjaantuuko ongelmat yhtää sen vaihdolla..
No auttoiko?
If it ain't broken, don't fix it - tune it!
Exä: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=114265
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: x20xev "nukahtelee" kiihdytyksesä

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Täällä kanssa yksi, joka kärsii tuosta nukahteluongelmasta. Mulla tosin on niin, että kylmällä koneella ei nukahtele, silloin auto parhaimmillaan. Sitten kun auto käyntilämpöinen, niin alkaa tuo nukahtelu, joskus saattaa lämpöisenäkin jopa pystyä vetämään alusta loppuun täyskaasukiihdytyksen eikä nyi, mutta 90% varmuudella lämpöisenä nukahtelee :( Omassa on uudet Boschin tulpat ja vikavalo ei ole vielä kertaakaan näyttäytynyt. Autoa vaivaa tuon lisäksi myös semmoinen vika, että lämpöisestä kuivasta tallista kun käynnistää niin joutuu sahaamaan, oma veikkaus on että molemmat viat johtuu samasta hommasta, kun tietäis vain mistä :) Imuputki ei mielestäni vuoda, ainakin kun olen tunnustellut auto käynnissä, niin ei ole tuntunut vuotoa mistään.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
JreZ
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja JreZ »

Tubbe kirjoitti:Täällä kanssa yksi, joka kärsii tuosta nukahteluongelmasta. Mulla tosin on niin, että kylmällä koneella ei nukahtele, silloin auto parhaimmillaan. Sitten kun auto käyntilämpöinen, niin alkaa tuo nukahtelu, joskus saattaa lämpöisenäkin jopa pystyä vetämään alusta loppuun täyskaasukiihdytyksen eikä nyi, mutta 90% varmuudella lämpöisenä nukahtelee :( Omassa on uudet Boschin tulpat ja vikavalo ei ole vielä kertaakaan näyttäytynyt. Autoa vaivaa tuon lisäksi myös semmoinen vika, että lämpöisestä kuivasta tallista kun käynnistää niin joutuu sahaamaan, oma veikkaus on että molemmat viat johtuu samasta hommasta, kun tietäis vain mistä :) Imuputki ei mielestäni vuoda, ainakin kun olen tunnustellut auto käynnissä, niin ei ole tuntunut vuotoa mistään.
Tosta käynnistymisongelmasta oon kuullu itte sen että joissain vehkeissä suuttimet vuotaa tjtn. ja että se aiheuttais sen huonon käynnistymisen..
Ittellä tekee sitä että välillä saa sahata semmosen 5-10s. ennenku käynnistyy.
Calibra -91 C20XE
Omega A -91 C26NE ex
Astra F -96 X20XEV/C20LET ex
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Vaikuttaako se lämpötila sitte tohon jotenki että ne alkais vuotaa? Muuten ei ole mitään ongelmia käynnistymisen kanssa, muttakun tuolta lämpösestä sisältä...
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
kinukki12
'Agila'

Viesti Kirjoittaja kinukki12 »

tähän pari vuotta vanhaan juttuun etsiskelen vastausta; eli täällä oireet aivan samanlaiset, miltei kaikkea kokeiltu jo! onko joku saanut tuon "nukahtamisen" pois?! :banghead:
mixuli
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja mixuli »

Laitetaanpas tälläinenkin vaihtoehto (voi olla aika kaukaa haettu mutta näitäkin on ollut...)
Eli ainakin ensimmäisissä ajonestolaitteissa (joissa ajoneston päälle ja pois kytkentä tapahtuu ir kaukosäätimellä "mm.ensimmäiset b omegat") on tunnetusti vikoja jotka voi aiheuttaa sammuilua, tehottumuutta, käynnistysvaikeuksia ja sytytyskatkoksia...
Syy tähän on ajonestolaitteen sisällä olevien tinausten pettäminen. Lämpötilan muuttuessa sekä auton korin eläessä ajon aikana nämä tinaukset sitten aiheuttavat ongelmia...
Tinaukset voi itse korjata purkamalla boxin ja tinaamalla liitokset uusiksi.
Laitan tähän mukaan linkin missä korjaus neuvotaan (huom ohje on eri "auto"merkille mutta boxi on ymmärtääkseni sama)

Ja jokainen tekee tämän tietenkin ihan omalla vastuulla :yes:

http://homepage.ntlworld.com/michael.cr ... htm#Repair
malonari
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja malonari »

Onko -96 mallisessa omenassa joku ajonestolaite , jos niin missä , tuo mun ruoja ei kelpaa edes
varkaille niin mitä se sillä tekee
J.P.S
'Senator'
'Senator'

Re: Re:

Juhash kirjoitti:
J.P.S kirjoitti:Omassa vecussa syttyi lopulta vikavalo ja näyttäs kaasuläpän asentotunnistinta, saas nähä korjaantuuko ongelmat yhtää sen vaihdolla..
No auttoiko?

Ei.. Nokka akselin anturi oli syypäänä aaltoilevaan kiihtyvyyteen. Kaasulpän anturissa oli vaan liitin löysällä.
kinukki12
'Agila'

Antoko sulla vikakoodia siitä nokka-akselin tunnistimesta? mulla ei mitään vikaa koodeja, ei edes vaikka kerran motarilla moottorijarrutuksen jälkeen rupes nykimään oikeen kunnolla ja kun paino kytkimen pohjaan ni ei meinannu pysyä käynnissä ja ei ottanu kunnolla kierroksia, no näin mentiin noin. 3km ja sitten vika hävis itsestään pois! ei mitään vikakoodeja jättänyt muistiin.... Kun putsasin ton kaasuläppä kotelon ja vaihdoin noi NGK tulpat alkuperäsiin ni on oireet vähän helpottanu mut siltikin vielä kiihtyy välillä paremmin ja välillä huonommin, täytyy varmaan uusia toi nokka-akselin tunnistin vaikka näyttäis olevan uusittu jo kerran mut eihän ne ikuisia ole.... EGR oon tulpannu kunnon sokeella tiivisteellä ja imuvuodot tarkistanu ja imusarjan läppien toiminnan oon tarkistanu, kaikki alipaine letkut käyty läpi... ja toista ilmamassa mittaria kokeillu..... moot.lämp. anturin ja sen liitin käyty läpi..... rupee usko hiipumaan tohon autoon.... ittekkin oon mekaanikko, en kylläkään kyseisen merkin parissa, mutta on ideat aivan loppu, yks tuttu paikallisesta opel liikkeestä kävi techin kanssa ihmettelemässä arvoja yms. ja kaikki näytti hyvältä.... tais olla neljäs ja viiminen ooppeli... :roll: .
kinukki12
'Agila'

jatketaan yksin jutustelua, eikö ketään ole saanut tuota vikaa pois?!
malonari
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja malonari »

No niin , eilen hyyty 3 kertaa kotimatkalla -(z)- joten pakko kammeta ittensä pellin alle ja hoplaa ! Nojasin koneen käydessä norsunkärsään...Kone sammui , oli
tarkistanut taskulampunvalossa tuo imuputken :oops: ja nyt päivänvalossa murtuma näkyi selvästi . Ilmastointiteippi tuo maailmanparas keksintö toi pelastuksen :peukku:
J.P.S
'Senator'
'Senator'

kinukki12 kirjoitti:Antoko sulla vikakoodia siitä nokka-akselin tunnistimesta? mulla ei mitään vikaa koodeja, ei edes vaikka kerran motarilla moottorijarrutuksen jälkeen rupes nykimään oikeen kunnolla ja kun paino kytkimen pohjaan ni ei meinannu pysyä käynnissä ja ei ottanu kunnolla kierroksia, no näin mentiin noin. 3km ja sitten vika hävis itsestään pois! ei mitään vikakoodeja jättänyt muistiin.... Kun putsasin ton kaasuläppä kotelon ja vaihdoin noi NGK tulpat alkuperäsiin ni on oireet vähän helpottanu mut siltikin vielä kiihtyy välillä paremmin ja välillä huonommin, täytyy varmaan uusia toi nokka-akselin tunnistin vaikka näyttäis olevan uusittu jo kerran mut eihän ne ikuisia ole.... EGR oon tulpannu kunnon sokeella tiivisteellä ja imuvuodot tarkistanu ja imusarjan läppien toiminnan oon tarkistanu, kaikki alipaine letkut käyty läpi... ja toista ilmamassa mittaria kokeillu..... moot.lämp. anturin ja sen liitin käyty läpi..... rupee usko hiipumaan tohon autoon.... ittekkin oon mekaanikko, en kylläkään kyseisen merkin parissa, mutta on ideat aivan loppu, yks tuttu paikallisesta opel liikkeestä kävi techin kanssa ihmettelemässä arvoja yms. ja kaikki näytti hyvältä.... tais olla neljäs ja viiminen ooppeli... :roll: .
Ei antanut minulla vikakoodia, ennenkuin se simahti lopullisesti. Oireet jatkuivat tosi pitkään pikkuhiljaa paheten, jotain vuoden verran. Sen jälkeen kun laitatin merkkiliikkeessä sen uuden anturin, niin auto pelasi sen jälkeen paremmin kuin koko aikana mulla. Vääntöä tuli lisää ja kiihtyi tasaisesti koko kierros alueen. Niin ja tuo oli mulla automaattilaatikolla.
Vastaa Viestiin