E10 yhteensopivuus.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Re: E10 yhteensopivuus.

Viesti Kirjoittaja Simo »

Törkeen kallista on kyllä tuo pensa tällähetkellä, tankkasipa mitä laatua tahansa. Itse en ole vielä koskaan yli 1.50€/l bensasta maksanut, näinköhän se päivä kohta tulee.. no onneks on vielä rekussa tankki lähes täynnä niin ei tarvii pariin viikkoon huolehtia asiasta :roll:
http://polttoaine.net/index.php?cmd=20halvinta
B Ascona '80 ja E Rekord '83
OH2KV
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja OH2KV »

Obelixii kirjoitti:Taas yksi tutkimus

E10:n ostaminen ei kannata

Muiden riskien lisäksi kulutus kasvaa liikaa.

:bonk:
IL SELVITTI = Tukiaisen seikkailut 7- päivää lehden sivuilla.
Haloo....
Datsun 100A 1,2 projekti, Datsun Violet (160J)- 78 käyttis, huililla. Datsun 140Y- 79, käyttöauto. Datsun Sunny 150Y -82 Rottalook käyttis.
Opelkin ollut. / Esso. o4oysikuusnelikuus888
Kasa
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Kasa »

Obelixii kirjoitti:Taas yksi tutkimus

E10:n ostaminen ei kannata

Muiden riskien lisäksi kulutus kasvaa liikaa.

:bonk:
Itse tuossa laskekskelin, että jos Einarin mosse kuluttaa sen 7L/100km ja kulutus kasvaa vaikka 0,4L E10 myötä ja otetaan litrahinnaksi 1.549, niin tuo 0,4L maksaa 0,1549x4= 0,6196e. 98E5 on yleisesti 5c kalliimpaa ja 7x5c=35c, joten tän mukaan hintaero 98:n hyväksi on 61,96c-35c= 26,96c. Sitten kun miljoonat autoilijat huomais tän, niin tosta kertyy vuodessa aikamoinen säästö.

Jos laskeskelee hinnan vaikka TM:n testin mukaan, jonka mukaan uutta bensaa kuluu n.3% enemmän, niin tulos olis: 0,1549x2,1=0,2425e eli 24,25c ja tässä E10 tulee sitten 35c-24,25c=10,75c halvemmaksi kuin 98. Tosin toi kulutusero ei ainakaan itselläni ole ollut tuota 3% vaan vaihtelevasti aivan v*tusti enemmän. Mutta kai noi päättäjät ja ituhipit tietää meitä paremmin, mitä pitää tehdä ja me vaan toteutetaan ne...
"Mikään kasvu rajallisessa maailmassa ei voi olla rajatonta" - Gro Harlem Brundtland
gts2003
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja gts2003 »

Hyvin on vectra menny e10 bensalla jo 11tkm ilman mitään ongelmia. :peukku:
Onko ooppelilla kiva ajaa? En ole aivan vakuuttunut laadusta.... enkä kyllä muustakaan... mutta silti ajan edelleen ooppelilla...
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Kasa kirjoitti:päättäjät ja ituhipit tietää
Ei niillä ituhipeillä edelleenkään ole mitään tekemistä asian kanssa, tuo on puhdasta politiikkaa. Sitä vain myydään kansalle ympäristöystävällisyyden leimalla.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
samppa0001
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja samppa0001 »

En ole kaikkia tämän viestiketjun viestejä lukenut, joten kommentoidaan näin lukematta.
Avasin tuossa taannoin uuden viestiketjun E10 käyttökokemuksista uuden Astran 1.4T:ssä (103kw). Sittemmin se lukittiin ja käskettiin jatkaa täällä.
Itsellä nyt tankillisen verran kokemusta E10:stä uuden Astran kanssa. Ihan normaalisti on pelittänyt, ilman minkäänlaista nykimistä, nakutusta sun muuta. Voin suositella myös muille. En näe mitään syytä tankata 98:ia.
Omalla autolla kulutuskin pyörii 7.4 ja kahdeksan litran välillä. En tiedä paljonko tippuisi 98:n kanssa. Matka-ajoa 80%.
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Itse taas en näe mitään syytä tankata tuota e10, koska siinä on niin paljon huonoja ominaisuuksia. Esim. Kulutus nousee, teho laskee, kerää kosteutta enemmän kuin tavallinen litku ja hinta on ihan liian kova. Mun mielestä ei voi vedota mihinkään luonnon säästämiseen tuon bensan kanssa koska se kulutus nousee jolloin myös päästöt kasvaa. 98 taas on ns. Tavallista bensaa ja siinä ei ole haitallisia ominaisuuksia. Lisäksi se laskee kulutusta ehkä tuon saman 3 prosenttia minkä verran e10 taas lisää. Itse uskon että suuremman säästön luonnolle saa sillä että ajaa 98:lla ja ei tarvi koko ajan pitää pedaalia lattiassa että se auto jaksaa mennä eteenpäin. Lisäksi itseäni eniten kiinostava asia eli se tulee itselle halvemmaksi ajaa tuolla 98:lla. Ainakaan mulle on turha tulla sanomaan että tuo bensa on ihan samanlaista kuin 98. Sellaistakin on täällä päin joku julistanut :D
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
samppa0001
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja samppa0001 »

Tubbe kirjoitti:Itse taas en näe mitään syytä tankata tuota e10, koska siinä on niin paljon huonoja ominaisuuksia. Esim. Kulutus nousee, teho laskee, kerää kosteutta enemmän kuin tavallinen litku ja hinta on ihan liian kova. Mun mielestä ei voi vedota mihinkään luonnon säästämiseen tuon bensan kanssa koska se kulutus nousee jolloin myös päästöt kasvaa. 98 taas on ns. Tavallista bensaa ja siinä ei ole haitallisia ominaisuuksia. Lisäksi se laskee kulutusta ehkä tuon saman 3 prosenttia minkä verran e10 taas lisää. Itse uskon että suuremman säästön luonnolle saa sillä että ajaa 98:lla ja ei tarvi koko ajan pitää pedaalia lattiassa että se auto jaksaa mennä eteenpäin. Lisäksi itseäni eniten kiinostava asia eli se tulee itselle halvemmaksi ajaa tuolla 98:lla. Ainakaan mulle on turha tulla sanomaan että tuo bensa on ihan samanlaista kuin 98. Sellaistakin on täällä päin joku julistanut :D
Aika vaikea on uskoa, että huomaat tehossa eroa E10 ja 98:n välillä. Omissa Vectroissa vai? Minulla oli kaks ja puol kuukautta lainassa Z22SE koneella ollut Zafira. Tankkasin sekä E10, että 98 ko, autoon. Mitään eroa en huomannut käytännössä. Eikä kone muutenkaan käynyt epätasaisesti saati nakuttanut. Toki jokainen saa tankata autoonsa mitä haluaa. Mutta itse en teho eroa ihan äkkiä allekirjoita.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Tubbe kirjoitti:Itse taas en näe mitään syytä tankata tuota e10, koska siinä on niin paljon huonoja ominaisuuksia. Esim. Kulutus nousee, teho laskee, kerää kosteutta enemmän kuin tavallinen litku ja hinta on ihan liian kova. Mun mielestä ei voi vedota mihinkään luonnon säästämiseen tuon bensan kanssa koska se kulutus nousee jolloin myös päästöt kasvaa.
Ihan noin mustavalkoistahan tämä ei ole. Kulutus ei nouse kaikissa autoissa eikä varsinkaan teho laske kuin niissä jotka pystyvät hyödyntämään 98:n koreamman oktaanin eli puristuskestävyyden. Ja 98E5 kerää kosteutta myös, onhan siinäkin 5% etanolia. Toki se kerää vähemmän koska etanoliakin on vähemmän, vaan sillepä riittää myös puolta vähempi määrä vettä että etanoli ja bensa erottuu toisistaan.
Tubbe kirjoitti:98 taas on ns. Tavallista bensaa ja siinä ei ole haitallisia ominaisuuksia. Lisäksi se laskee kulutusta ehkä tuon saman 3 prosenttia minkä verran e10 taas lisää. Itse uskon että suuremman säästön luonnolle saa sillä että ajaa 98:lla ja ei tarvi koko ajan pitää pedaalia lattiassa että se auto jaksaa mennä eteenpäin. Lisäksi itseäni eniten kiinostava asia eli se tulee itselle halvemmaksi ajaa tuolla 98:lla. Ainakaan mulle on turha tulla sanomaan että tuo bensa on ihan samanlaista kuin 98. Sellaistakin on täällä päin joku julistanut :D
Samanlaista se ei ole vaan erona on oktaaniluku ja etanolipitoisuus. Mutta etanolia on kummassakin joten yhtälailla "haitallisia ominaisuuksia" myös on kummassakin.
Luonnonsuojelun kanssa sensijaan sillä etanolilla ei ole mitään tekemistä tällä hetkellä kun etanoli ei ole tuotettu jätteistä tms. Luonnonsuojelun varjolla se vaan on lobattu päättäjille.
|vectraman|
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja |vectraman| »

Sen verran on E10 kokeiltu, että sisko tankkasi shelliltä pakon edessä sitä Vectraansa kun shellihän ei myy 98 e5 ollenkaan ja kun sitä litkua tankkiin lorautettiin niin ei menny kauaa kun auto alkoi nykimään ja käymään epätasaisemmin yms. joten se oli eka ja viimenen kerta kun siihen 1.6 16v B Vectraan e10 pistettiin, itsekin jouduin pakon edestä shellille tankille niin pistin V-poweria :lol:
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Joo siis tuo tehojuttu perustuu ihan tuohon teoriaan, ei sitä tietenkään käytännössä huomaa mitenkään, koska vaikutus on kuitenkin hyvin pieni. Tiesin sen että 98 on myös tuota alkomahoolia, mutta sitä on siinä vähemmän, joten tavallaan siinä on vähemmän haittavaikutusta.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Se hyvin pieni vaikutus tehoon voi kyllä olla toiseenkin suuntaan, siis että suuremmalla etanolipitoisuudella tehoa on enemmän. Etanoli kun mm. sisältää enemmän happea mitä bensa :roll:
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

On kyllä aika epätodennäköistä että E10 missään tilanteessa tai moottorissa lisäisi tehoa. Polttoaineen energiasisältö on pienempi kuin 98E5:ssä ja puristuskestävyys on heikompi, aika heikot lähtökohdat tehon nousulle.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

En kyllä tarkoittanut alkaa vertailemaan eri oktaaniluvulla olevia polttoaineita mutta toisaalta eihän suuremmasta puristuskestävyydestäkään ole hyötyä jos moottori ja/tai sen säädöt ei hyödynnä sitä mitenkään.
Ja jos E10:n pienempi energiasisältö kompensoidaan käyttämällä rikkaampaa seosta niin miksi sekään tehoa laskisi?
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Simo kirjoitti:En kyllä tarkoittanut alkaa vertailemaan eri oktaaniluvulla olevia polttoaineita mutta toisaalta eihän suuremmasta puristuskestävyydestäkään ole hyötyä jos moottori ja/tai sen säädöt ei hyödynnä sitä mitenkään.
Ja jos E10:n pienempi energiasisältö kompensoidaan käyttämällä rikkaampaa seosta niin miksi sekään tehoa laskisi?
No joo jos verrataan vanhaan ysivitoseen jossa oli viisi prosenttia alkoholia niin sitten...

Polttamalla enemmän sitä etanolia voidaan kompensoida seossuhteen muutos tietyissä rajoissa. Useimmat markkinoilla olevat autot on suunniteltu kuitenkin tietylle polttoaineelle eivätkä täyskuormalla seuraa edes sitä seossuhdetta, eli käytännössä seos menee vähän laihemmalle. Yleensä se seos on kuitenkin sen verran paksulla muutenkin ettei siitä sinänsä ole haittaa.

Tehon pienenemistä sen sijaan ei voi kompensoida seosta rikastamalla. Käytännössä sitä etanolia poltetaan enemmän siis painamalla enemmän kaasua jotta saadaan sama teho. Jotta sitä etanolia voisi ns. polttaa enemmän pitäisi sinne koneeseen saada enemmän ilmaakin, esimerkiksi ahtopainetta nostamalla.
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 156 JTS
Vectra B
Vastaa Viestiin