Oktaanivalitsin?!?!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
omenax
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omenax »

Omegan (ja varmaan about kaikkien ooppelien) ruiskuissa on oktaanivalitsin jossa ainakin mulla 91/95 arvot........
Noo joskus Ascona aikoina (sama motti - kat) , moottorin myynyt kaveri kertoili vastusarvosta jolla sais tehtyä "99" arvon sen palikan tilalle , onko noin ja mikähän se arvo olisi???
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

käytä asentoa 95 ja tankkiin 98e niin on kaikki tehot käytössä

<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2002-07-19 09:27 ]</font>
Astra97
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

X18XE kone, en ole löytänyt koko valitsinta...onkohan se poistettu jonkun tietyn vuosimallin jälkeen?
Kellään tietoa?
Nesteen 98:a olen tankannut ja hyvin on ainakin toiminut, 95:nen muistaakseni aiheutti nykimistä kun tankkasin sen silloin auton ostaessani.
-jupe-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jupe- »

Mulla sama juttu, valitsinta ei ole löytynyt -95 vectra 2.0, mutta puolestaan aika monta samannäköistä liitintä on ympäri konehuonetta.
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Korjatkaa jos olen väärässä. Käsittääkseni uudemmissa koneissa ei ole oktaanin valitsinta, koska elektroniikka säätää sytytysennakon aina mahdollisimman aikaiselle nakutustunnistimen ansiosta.

Asiasta toiseen: itse ajan aina 98E bensalla. Kuluu pari desiä vähemmän ja kulkee terhakkaasti.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
nemo
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja nemo »

Mulla on vaan toisella puolella luku 91 ja toisella ei mitään. Tällä hetkellä luku 91 on alaspäin. Mötikkä on väriltään keltainen. Mitähän bensaa pitäis tankata?

-nemo-
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

Tuo palikka on Bosch Motronicin ohjelman valintapalikka. Se vaikuttaa joissain malleissa mm. ennakon säätöön, toisissa taas muihin moottorin säätöarvoihin. Jos siinä lukee oktaanilukuja, niin se toimii oktaanivalitsimena, jos taas esim. A/B, se ei ole oktaanivalitsin, vaan sillä valitaan eri "chippi" Motronicin muistista.

Autoissa joissa on Siemensin moottorinohjausjärjestelmä se on tietenkin erilainen tai sitä ei ole.
jallari
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja jallari »

On 2002-07-19 16:35, Wesku79 wrote:
Korjatkaa jos olen väärässä. Käsittääkseni uudemmissa koneissa ei ole oktaanin valitsinta, koska elektroniikka säätää sytytysennakon aina mahdollisimman aikaiselle nakutustunnistimen ansiosta.

Näinhän se on.
---------------------
Exät: Zafira Z19DT, Vivaro 2.5CDTI, Zafira X20DTL, Omega X25XE, Astra X18XE, Vectra C18NZ
omenax
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

On 2002-07-19 20:23, ata wrote:
Tuo palikka on Bosch Motronicin ohjelman valintapalikka. Se vaikuttaa joissain malleissa mm. ennakon säätöön, toisissa taas muihin moottorin säätöarvoihin. Jos siinä lukee oktaanilukuja, niin se toimii oktaanivalitsimena, jos taas esim. A/B, se ei ole oktaanivalitsin, vaan sillä valitaan eri "chippi" Motronicin muistista.
---oktaanivalitsinkin kai on "chippi" ---> tulee lisää sytkäennakkoa/muuta hieno säätöä?!?!
tätä sytkäennakkoa tarvisin lisää joten kai pitää koittaa ite säätää jos kukaan ei ole sillä pelleillyt.....
repsa
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja repsa »

siis : se oktaaninvalitsin on täälläkin foorumissa käyty läpi jo aikaisemminkin, haku vois auttaa asiaa..

mutta : motronic:issa on ohjelmoituna muutama vakio sytysennakko / suihkutusaikaa ...

oktaaninvalitsimella voidaan vaikuttaa hieman, siis muutamia asteita tuohon syt.ennakkoon ja muistaakseni maks.+5% bensansaantiin....

mutta : kuten kaikki tiedämme, mitä enemmän ennakkoa, elikkäs nakutusrajoilla liikuttaessa, bensiini palaa puhtaammin ja kerkiää luovuttaa suurimman osan kemiallisesta energiastaan mekaaniseksi...

suomeksi sanottuna : kun se oktaaninvalitsin on tyypistä riippumatta sen suurimmassa asennossa keittoa pitäisi mennä vähemmän jos ajotapa on molemmissa asennoissa sama. ja suuremmassa asennossa ollessaan saadaan myös enemmän heppojakin ulos renkaita liikuttamaan... tosin kannattaa muistaa että on olemassa aina riski että jos oktaaninvalitsin on suurimmissa asennossaan ja ajellaan jolla hikistely 95 bensalla, saattaapi auto lähteä suurimman kuormituksen aikana nakuttamaan.. itse en tosin ole tuohon ongelmaan törmännyt vapaastihengittävien kanssa :grin:
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
omenax
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

En ainakaan löytänyt oikeen mitään(käypästä tietoa) kun yritin ennen postausta hakea........
Jah joo kiitos vaan.......mutta kun olis tarvetta koittaa sitä lisäennakkoa ja sitä vaan että josko joku tietäisi jo sen vastusarvon (vastushan se on?) jotta ei tarvi ite mitata ja sumplia.......(ei muuten mutta ajoin paremman ajoituslampun päältä justiin , **TT*!!) :roll: :mad:
ja se koneshan on 20ne katti , eli siinä ei ole nakutustunnistimia yms. muuta pazkaa joten ei muuta kuin kuulokkeet päähän ja auto rullille :grin:
Niki
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Niki »

Vielä pitää puuttua asiaan...

Olen itsekin kokeillut tuota oktaanin vaihtoa. Tankkasin 98'a ja vaihdoin valitsimeen 98 (valitsimessa luvut 95/98). Mutta kas kummaa: keskiarvokulutus lisääntyi 1,68 litraa verrattuna 95-vaihtoehtoon (ja 95-bensaan). :sad:

Joten mikä vaihtoehto oikein pitäisi olla? Valitsimessa 98 ja tankissa 95, niinkuin Pete sanoi?
Kertokaa, millä tavalla saan puristettua sen maagisen yhden hevosvoiman lisää ja millä tavalla taas saan laskettua kulutusta sen mielettömän desilitran verran. :wink:

Edit: Repsa olikin näköjään jo vastannut tuolla ylempänä. Puusilmä-Niki vaan ei jaksanut lukea aihetta kokonaan... :grin:

<font size=-1>[ This Message was edited by: Niki on 2002-07-27 12:14 ]</font>
Nufan
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Nufan »

aihetta sivuten.

mulla on '85 rekordin 2.2i kone ilmeisesti LE3 ruiskulla ja olen käyttänyt 95:sta
jos vaihdan 98 bensaan niin tarviiko sytytysennakkoa vaihtaa?
repsa
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja repsa »

kannattaahan aina se sytty pitää niin aikasella kun sen vaan voi.. elikkäs 98:a tankkiin ja jakajan kimppuun.. laittaa noin +3-5astetta enemmän ja kokeilee sillä eppuna nakuttaako...
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

siis tarkennus jos valitsimessa 91/95 niin käytä
91 asennolla 95 bensaa
95 asennolla 98 bensaa

98 bensasta saa isoilla ennakoilla enemmän irti (energiaa/litra on enemmän mutta sen hyödyntämiseksi tulee olla ennakkoa enemmän koska se syttyy hitaammin = oktaaniluku on korkeampi)
jolloin yleensä kulutus putoaa niin paljon että kalliimmalla 98 bensallakin tulee ajo halvemmaksi
Vastaa Viestiin