C Vectran jakopään hihna poikki

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Juke83
'Admiral'
'Admiral'

Re: C Vectran jakopään hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Lurttinen kirjoitti:Takuu ja virhevastuu on kaksi eri asiaa, eikä takuulla voi ohittaa tai vähentää lakiin perustuvia oikeuksia. :)
Jakopäästä on myös tapeltu aikasemminkin ja kuluttajavirasto on kantansa päättänyt.
Virhevastuu ja takuu autokaupassa @ Kuluttajavirasto
Jakohihnan katkeaminen
Kuluttajavalituslautakunnan (nykyisin Kuluttajariitalautakunta) vakiintuneen tulkinnan mu-kaan jakohihnan pitää kestää vähintään valmistajan laatiman huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli. Jos hihna katkeaa aikaisemmin, kyseessä on virhe. Myyjän korjattavaksi tulevat tällöin myös hihnan katkeamisesta aiheutuneet seurannaisvahingot, yleensä moottorinkor-jauskustannukset.
Jos ei kestä, tuotteessa on virhe ja myyjä vastaa, mutta tuskin tappelematta...
Kannattaa ottaa yhteyttä myös kunnalliseen kuluttajaneuvojaan ja kysellä heiltäkin mielipidettä.
Jos saisit moottorin korjauksen myyjän piikkiin ja hihnan + vaihtotyö omaan. Sehän oli jo lähellä vaihtorajaa.

Liikkeet ja osavalmistajat tietysti yrittävät väistää vastuuta. Jos asennus on tehty asiamukaisesti, konerikko on hihnavalmistajan syy. Vaikka "elämä on...", niin syy ei ole sinun. Asia on niin, että jos sille luvataan 4v "elinaikaa", niin sitten se jumalauta on niin. Ei 3v.

Ota yhteys kuluttajaneuvontaan, ne auttavat sinua tässä. 100% korjauksen hinnasta et varmasti saa, mutta 50%:kin tuntuisi varmasti hyvältä.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Antroid
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Antroid »

Tänään soitteli korjaamon setä, kun olivat tutkineet moottoria tarkemmin. Ilmeisesti oli vesipumppu mennyt rikki, joka oli sitten katkaissut hihnan ja 6 venttiiliä soirona. Laskua tullee n. 2500e. Saapahan kuntoon edes... :bonk:
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Paljonko siellä korjaamolla on tuntihinta ja laittaako ne sulle kullattuja osia?
Ihan oikeesti 2500€?
Ja selvitä se myyjäliikkeen vaihdattama jakopää, et mistä osat tuli ja vaihdettiinko edes vesipumppua. Kyllä pumpun valmistajan PITÄÄ korvata vahinko jos se oli uusi pumppu. Ja jos sinne jätettiin 3v sitten vanha pumppu, niin työn tehnyt saa maksaa!
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
OH2KV
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja OH2KV »

Karmeita hintoja lyödään tiskiin täällä. Kyselepä vähän moottorikoneistamoilta rempattuja kansia, löytyy aika hyvin monilta.

Väittäisin että alle tonnin pieti laittaa uusittu kansi tiivisteineen ja jakopään hiluineen vesipumpun kera.

Ja kannattaa opetella itsekin tekemään jotakin, 11 markkaa olen korjaamolle kantanut vuodesta 1982 alkaen. Sekin liki 26 asteen pakkasen takia, taivasalla kun sijaitsee maailmanlaajuinen korjaamoni.
Datsun 100A 1,2 projekti, Datsun Violet (160J)- 78 käyttis, huililla. Datsun 140Y- 79, käyttöauto. Datsun Sunny 150Y -82 Rottalook käyttis.
Opelkin ollut. / Esso. o4oysikuusnelikuus888
Antroid
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Antroid »

2500 euroa oli Auto-Sunin hinta korjaukselle. Käytetty moottori 1500e ja asennus samassa liikkeessä 1500e olisi tullut about saman hintaiseksi, muualla korjauttaminen varmaan halvemmaksi, mutta jotenkin ei jaksaisi lähteä sitä nyt hinailemaan sieltä muualle. Apinaa varmasti koijataan, mutta toisaalta mulla ei kyllä ole mitään kompetenssia mennä sanomaan huoltoon, kuinka paljon osia pitää vaihtaa ja paljonko ne maksaa.

Olette sitä mieltä, että kannattaisi yrittää tapella, josko pumpun valmistaja tai jakohihnan vaihtanut firma maksaisi osan? Se voisi vähän edes helpottaa kirpaisua.

Itse en jaksa autojen kanssa pulata, eikä kyllä oikein ole aikaakaan.
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

kyllä sen on kestettävä 4v/60tkm. itse en varmasti antais periksi tuossa, menis asia vaikka rosikseen, enkä maksais mitään. takuu tuossa on oltava. täällä sattui samanlainen tapaus, soitampa ja kysyn miten kävi.
opel vectra c 2,2 gts
OH2KV
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja OH2KV »

Antroid kirjoitti: ---clip---
Itse en jaksa autojen kanssa pulata, eikä kyllä oikein ole aikaakaan.
Tarpeeksi aikaa ei ole koskaan, mutta autojen kanssa ropaaminen on minulle ainakin harrastus.

Parempi auton konepellin alla kuin muussa pahanteossa. Uusin autoni on vuodelta 78, joten aina jotakin harrastettavaa riittää.

Hieman unohdin kuluja erään remontin osalta, sillä käytin kannen koneistamolla oikohöylättävänä, olikohan 50€ tuntumaan hinta? Lasketaan lisäksi noihin korjaamokuluihin. n. 52€ siis korjaamolle olen kantanut. Ja kun itse asensi kulut työstä =menetetty aika. Joka oli sitä, mistä tykkään. Joten 0 € maksoi siis asennus. Ja sai mielihyvän, kun se onnistuikin.
Datsun 100A 1,2 projekti, Datsun Violet (160J)- 78 käyttis, huililla. Datsun 140Y- 79, käyttöauto. Datsun Sunny 150Y -82 Rottalook käyttis.
Opelkin ollut. / Esso. o4oysikuusnelikuus888
Vastaa Viestiin