Nykimisistä on kirjoitettukin miljoona viestiä, mutta laitetaan omakin tarina vielä kun toistaiseksi ei ole selvinnyt...
Tässä on jo vuoden ollut kummallinen taipumus nykimiseen, ainoastaan lämpimänä ja pintakaasulla. Ennen lopetti nykimisen kuin seinään vikavaloon tai joskus parikymmenen ajetun kilometrin jälkeen. Homma pahentui keväällä, nyt tekee tuota joka kerta kun moottori lämpenee ja ajaa pintakaasulla. Loppuu ainoastaan kun vikavalo syttyyy. Tuo nykiminenhän on sellaista kevyttä, mutta pirun ärsyttävää...
Autosta on tarkastettu/putsattu kaasuläppäkotelo ja egr venttiili, jotka molemmat oli puhtaita. Ei apua. Itse luin vikakoodit kun tuota alkoi ilmeentyä: bensapumpun rele, lambda-anturi ja egr venttiili. Katsastuksesta meni heittämällä läpi, lambda arvo keskellä.
No nyt tuli sitten kilometrit täyteen jakopäänhihnan osalta ja ajattelin että saavat hoitaa samalla tuon nykimisen kuntoon. Vaan mites kävi.. kaveri väitti että vikamuistissa ei ole vikoja vaikka just samalla matkalla kun autoa sinne vietiin jäi tuo valo taas palamaan (?). Mites, eikös sinne pitäis jäädä kaikki viat (=vikavalo palaa) muistiin? Oli kuulemma huomannut että nykii koeajossa ja veikkaili sitä egr venttiiliä ja samalla väitti että kaikki toimii niinku pitääkin (?). Mun mielestä 190e on pikkusen liikaa jos arvailemalla aletaan vaihtamaan. Pystyykö tuota mitenkään testaamaan, johtuuko nykiminen juuri tuosta egr:stä? Uskaltaako vetää piuhan irti ja lähteä heittää pieni lenkki? Muita vinkkejä otetaan vastaan, mitä kannattaisi tarkistaa.
Astra G 98 1.6 16v Nykiminen ja vikamuisti
Re: Astra G 98 1.6 16v Nykiminen ja vikamuisti
EGR johdon voit huoleti nyppästä pois ja käydä ajamassa. Jos oireilu johtuu auki jumittavasta egr:stä, johdon irroitus ei tosin vikaa poista.
Jää ne koodit sinne muistiin, tosin saattavat poistua tietyn "puhtaan" ajan jälkeen jos ei usein valoa polttele..
Jää ne koodit sinne muistiin, tosin saattavat poistua tietyn "puhtaan" ajan jälkeen jos ei usein valoa polttele..
Vectra B2 Z18XE
Peugeot 406 2.0 Turbo
Peugeot 406 2.0 Turbo
Tähän päivitystä sen verran, että tuo egr meni vaihtolistalle. Vaan ei käynyt mulla ainakaan hyvä tuuri tuon osan kanssa. Ajattelin meinaa säästää muutaman kympin ja käydä hakemassa tuon egr:n motonetistä. No.. ensimmäinen piti viedä takasin jo, ennenkuin olin ehtinyt autolla kotia päin ajelemaan. Oli liitin haljennu pahasti (tippunut lattialle?). Ok, uusi samanlainen ja kotio vaihtaa. Vaan mites kävi, tuo seuraava sitten vuosi ku seula kun auton sai käyntiin. Täyttä sontaa, sanon minä. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia noiden motonetin egr venttiilien kanssa? Tämähän oli x16xel koneeseen. Seuraavaksi sitten haen alkuperäis osan, kolmatta tarviketta en enää halunnut. Katsotaan sitten miten tuon nykimisen loppupeleissä käy...
Jälleen pieni päivitys. Ennenkuin rupesin hötkyilemään tuon uuden venttiilin hankinnassa, käytiin pieni kesäloma reissu autolla.
Joka kerta teki saman tempun, nyki kunnes vikavalo syttyi n. 120km ajon jälkeen. Kolmesti peräkkäin, aivan sama matka ajettuna. Sen jälkeen kun vikavalo palaa, toimii aivan täydellisesti. Ei pienintäkään nykimistä, tehot tallella ja tyhjäkäynti tasan 800rpm ilman huojuntaa.
Luin vikakoodit kotikonstein, kun päästiin kotia.
0110 = ?
1405 = egr venttiili
Mikä tuo 0110 on? Ja olisiko sekin mahdollinen nykimisen aiheuttaja?
Joka kerta teki saman tempun, nyki kunnes vikavalo syttyi n. 120km ajon jälkeen. Kolmesti peräkkäin, aivan sama matka ajettuna. Sen jälkeen kun vikavalo palaa, toimii aivan täydellisesti. Ei pienintäkään nykimistä, tehot tallella ja tyhjäkäynti tasan 800rpm ilman huojuntaa.
Luin vikakoodit kotikonstein, kun päästiin kotia.
0110 = ?
1405 = egr venttiili
Mikä tuo 0110 on? Ja olisiko sekin mahdollinen nykimisen aiheuttaja?