E85 polttoaine
E85 polttoaine
Onko kukaan testannut viinabensaa Opelissaan?
Meneekö oikeaan bensaan sekoitettuna kuin väärä raha? Pystyykö moottorinohjaus säätämään tarvittavat säädöt esim. 50/50 suhteessa (95/E85)
Ilmeisesti kuitenkaan taloudellisia säästöjä ei pääse syntymään jos tuolla "bensalla" on 30% huonompi hyötysuhde. Näkyy olevan saman prosentin verran halvempaa.
Meneekö oikeaan bensaan sekoitettuna kuin väärä raha? Pystyykö moottorinohjaus säätämään tarvittavat säädöt esim. 50/50 suhteessa (95/E85)
Ilmeisesti kuitenkaan taloudellisia säästöjä ei pääse syntymään jos tuolla "bensalla" on 30% huonompi hyötysuhde. Näkyy olevan saman prosentin verran halvempaa.
Re: E85 polttoaine
Taitaa 85-oktaaninen alkaa nakuttaan eli polttaa männät ellet sitten pistä tarpeeks tenua tankkiin
tai sytkää myöhäsemmälle, mikä ei varmaan tossakaan onnistu.
Se on se vanha laihialaisvitsi jonka olen täälläkin joskus sanonu, isäntä säästeli vitosen kenkiään ja otti
niin pitkiä askelia et kympin housut repes.
tai sytkää myöhäsemmälle, mikä ei varmaan tossakaan onnistu.
Se on se vanha laihialaisvitsi jonka olen täälläkin joskus sanonu, isäntä säästeli vitosen kenkiään ja otti
niin pitkiä askelia et kympin housut repes.
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
E85, ei 85E 
Tuo on siis tenubensaa (85 % viinaa) ja oktaanit yli 100 jo valmiiksi.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
-
choesos
- 'Admiral'

kaveri sano jotain mulle kun mietittiin miten käy toi e85 tavan autoon laittaa 2 tahtiä niin pitäs toinmia??
http://kuvablogi.com/nayta/3458177/
Opel omega b 2.5 v6 farkku
Opel omega b 2.5 v6 farkku
oops tuli lukihäiriö, mut älä helkkarissa tuhlaa hyvää viinaa.Tuomas kirjoitti:E85, ei 85E
100% etanolin leimahduspiste on +13c kun taas bensiinillä se on -43c
Siis miinus 43c
Tämä jo kertoo hyötysuhteen eli et voita mitään ajamalla verollisella tenubensalla.
Jos voittaisit niin ei mene pitkään kun keksivät siihenkin vielä lisäveron.
Toinen juttu sitten on jos löydät tarpeeks ison pontikkapannun.
Tosin minä ainakin myisin sen pontikan ja ostaisin silläkin rahalla bensaa
Viina ei siis höyrysty alle +13 lämpötilassa mikä on melko oleellista talvikäynnistyksessä.
Auto vaan hukkaa tehot eikä lähde pakkasessa käymään.
Voitais tietysti ajatella kahta tankkia niinkun petrooli-Talbotissa takavuosina mut mihinkähän tämäkin kuningasidea
on vuosien varrella hautautunut.
Jos se olis toiminu niin olishan se nykyäänkin käytössä.
Vaan kun ei ole.
Ei kannata unohtaa niitä laihialaismiehen kenkiä.
tuota viina pensaa saa muutamilta asemilta ja ruottin puolelta, nii ei tarvi ite alkaa tekemää.
-
Simo
- 'Diplomat'

- Viesti:
No ihan varmastichoesos kirjoitti:kaveri sano jotain mulle kun mietittiin miten käy toi e85 tavan autoon laittaa 2 tahtiä niin pitäs toinmia??
Siksi 100% etanolia ei olekaan tarjolla bensa-asemilla..spiidi10 kirjoitti:100% etanolin leimahduspiste on +13c kun taas bensiinillä se on -43c
Siis miinus 43c
Tämä jo kertoo hyötysuhteen eli et voita mitään ajamalla verollisella tenubensalla.
Viina ei siis höyrysty alle +13 lämpötilassa mikä on melko oleellista talvikäynnistyksessä.
Tuo E85 on lisäaineistettu ja talvella oikeasti jotain 60-70% etanolia juuri siksi että kylmäkäynnistys onnistuisi.
Ja kyllä tuo ST1:n idea tehdä jätteistä polttoainetta on ihan fiksu, vaikka sillä polttoaineella ajaminen nyt ei autoilijalle ehkä ainakaan paljoa halvemmaksi tule noilla nykyisillä hinnoilla. Alkuunhan se oli kyllä oikeinkin kannattavaa kun se RE85 maksoi jotain rapiat 70c/l.
Sensijaan etanolin tekeminen ruokakasveista on pöljää ja itse asiassa peltojen lainnoittamisen ynnä muun vuoksi kuluttaa öljyä ja saastuttaa, joten siihen verrattuna taitaa olla fiksumpaa ajaa suoraan siitä öljystä tehdyllä bensalla tai löpöllä.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Eikös se joku maanviljelijä kasvattanu kesantopellollaan sinapinsiemeniä ja puristi niistä traktoriinsa biodieseliä.Simo kirjoitti:No ihan varmastichoesos kirjoitti:kaveri sano jotain mulle kun mietittiin miten käy toi e85 tavan autoon laittaa 2 tahtiä niin pitäs toinmia??![]()
Siksi 100% etanolia ei olekaan tarjolla bensa-asemilla..spiidi10 kirjoitti:100% etanolin leimahduspiste on +13c kun taas bensiinillä se on -43c
Siis miinus 43c
Tuo E85 on lisäaineistettu ja talvella oikeasti jotain 60-70% etanolia juuri siksi että kylmäkäynnistys onnistuisi.
Ja kyllä tuo ST1:n idea tehdä jätteistä polttoainetta on ihan fiksu, vaikka sillä polttoaineella ajaminen nyt ei autoilijalle ehkä ainakaan paljoa halvemmaksi tule noilla nykyisillä hinnoilla. Alkuunhan se oli kyllä oikeinkin kannattavaa kun se RE85 maksoi jotain rapiat 70c/l.
Sensijaan etanolin tekeminen ruokakasveista on pöljää ja itse asiassa peltojen lainnoittamisen ynnä muun vuoksi kuluttaa öljyä ja saastuttaa, joten siihen verrattuna taitaa olla fiksumpaa ajaa suoraan siitä öljystä tehdyllä bensalla tai löpöllä.
Sano kaikkine kustannuksineen hinnaks 40c/litra. siis työpalkkoineen, sinappi kun kasvaa kesantopellolla ilmaseks ja puristinkin vaan jotain 1000€
Joutu lopettaan kun meinas valtio suuressa viisaudessaan pistää sen harkintaverotukseen.