Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Mistähän johtuu sellainen kun lämpimän auton sammuttaa ja on hetken paikallaan niin lämpömittari (moottori) nousee. Itse veikkaisin lämpöanturia. Saman tie kun kun laittaa auton käymään niin mittari laskee. Lämmöt ei nouse sataan asti mutta kuitenkin jonkin verran.
On 2003-11-05 09:53, omega mtj wrote:
Mistähän johtuu sellainen kun lämpimän auton sammuttaa ja on hetken paikallaan niin lämpömittari (moottori) nousee. Itse veikkaisin lämpöanturia. Saman tie kun kun laittaa auton käymään niin mittari laskee. Lämmöt ei nouse sataan asti mutta kuitenkin jonkin verran.
Mulla on myös tuo 2.5 V6 mutta lämmöt näyttävät pysyvän kohdallaan, ainakin mitä mittariin on uskominen. Kerran Kadetissani anturin vaihto auttoi ongelmaan mutta jouduin myös vaihtamaan koko lämpömittarin joka innostui toimimaan "kuumakallena." Näköjään mittarikin voi mennä epäkuntoon.
Eipä taida jäähdytysveden kierto loppua, kun siellä on se sähköpumppu. Omat kokemukset etuveto V6:sta, jossa pumppu käy sammutuksen jälkeen ja usein myös flekti lähtee puhaltamaan auton sammutuksen jälkeen.
On 2003-11-05 17:24, turbobliz wrote:
onko herroille tullut sellainen asia mieleen, että kun kone sammutetaan niin jäähdytysveden kierto loppuu.
Kyllä tiedossa on ettei vesi kierrä auton ollessa sammuksissa. Mutta tämä on ensimmäinen auto mulla joka tekee tätä ja ihmettelen. Mahtaako se johtua siitä että jos se pieni sähköpumppu on rikki mikä on syylärin kulmassa kiinni. En ole testannut tätä pumppua.
no jos tämä ylimääräinen pumppu ei toimi, niin sitä suuremmalla syyllä ilmiö on tämä tuiki tuttu tapahtuma jossa sylinterinkannen lämpö johtuu jäähdytysveteen ja termostaattikotelon vesihän siinä äkkiä lämpenee.
ja katu-uskottavuutta pönkitetään tänään näillä: HX40 & Autorotor 3150
On 2003-11-05 19:54, i_kone wrote:
Eipä taida jäähdytysveden kierto loppua, kun siellä on se sähköpumppu. Omat kokemukset etuveto V6:sta, jossa pumppu käy sammutuksen jälkeen ja usein myös flekti lähtee puhaltamaan auton sammutuksen jälkeen.
Siis pyöriikö sähköpumppu virrankatkaisun jälkeenkin,niin kauan että jäähdytysnesteen lämpö laskee alle jonkin tietyn rajan?
Kertokaapas missä teillä (tässä tapauksessa V6:sen omistajat) majailee esim.maantie ajossa lämpömittarin viisari? Itselläni viisarin paksuuden verran yli 90 astetta. Sitten toinen kysymys:Käyttelin autoa paikallaan ja lämmöt nousi lähelle 95 astetta ja flekti ei vielä hörähtänyt pyörimään, joko aihetta huoleeen? eli onko flektit viallisia tai muuta vastaavaa.. Entisessä autossani kun viisari nousi 92 asteen korville flekti lähti pyörimään... Nykyinen auto on saksan-tuliaisia eikä termostaatin koosta ole tietoa...
En osaa sanoa tarkkaan. Ei o tullu seurattua muuten kun oli vielä kuumat kelit ja jäi flekti pyörimään auton sammutuksen jälkeen. Kyllä se tais olla yli 95 astetta.
Voin tietty huomenna tutkia asiaa jos vaan muistan...
<font size=-1>[ This Message was edited by: Komsaa on 2003-11-08 22:40 ]</font>
On 2003-11-05 19:54, i_kone wrote:
Siis pyöriikö sähköpumppu virrankatkaisun jälkeenkin,niin kauan että jäähdytysnesteen lämpö laskee alle jonkin tietyn rajan?
Lähteekö tuo sähköpumppu pyörimään aina kun sammuttaa auton, vai pyöriikö se koko ajan olipa moottorin lämpötila mikä tahansa...? Mulla tuo pumppu kyllä pyörii kun siihen vetää suoran virran mutta koskaan en ole kuullut sen pyörivän moottorin sammutuksen jälkeen. Olisiko vikaa jossakin?