Astra 1.6 16V ecotec -95 pätkivä tyhjäkäynti

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Wiseguy
'Kadett'
'Kadett'

Astra 1.6 16V ecotec -95 pätkivä tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Wiseguy »

Olen tässä kesästä asti tapellut tuon vehkeen kanssa ja vika ei meinaa selvitä. Eli oireet on pätkivä tyhjäkäynti, ihan kuin kipinä tulisi väärään aikaan koska sylkäisee välillä putken päästä. Kun lähtee ajamaan, nykiminen on kovaa ja terävää kiihdyttäessä ja viimein häviää kun saa auton tasaiseen nopeuteen. Ei tartte ajaa kuin muutama kilometri ja nykiminen häviää mutta kun sammuttaa koneen ja käynnistää hetken päästä uudestaan niin nykiminen alkaa uudestaan ja kestää hetken ja taas loppuu. Päästömittauksessa oli HC arvo 100-200ppm välillä, ei siis toimi kunnolla kuumanakaan mutta ajo on tasaista.

Olen vaihtanu tulpat, tulpanjohdot, toista puolaa kokeilin, nokka-akselin anturi on uusi, lämpötilan anturit, mitkä on termostaattikotelossa on uusia, termostaatti pitäis vielä vaihtaa kun lämmöt ei nouse yli 80 asteen, Egr:n johdon olen ottanut pois ja ei ollut vaikutusta silläkään. Myös kaikki alipaine letkut on käyty läpi ja imusarjan välitiivisteen vaihdoin. En usko että imuvuotoa on vaikka tuo HC siihen viittaiskin.

Vikavalo palaa välillä ajaessa ja sammuu hetken päästä, yleensä syttyy kun hiljentää nopeutta. Epäilen että voi tuo EGR jumitella mutta tuskin se tuota pätkimistä aiheuttaa.

Enää ei tuu mieleen kuin Ecu missä voisi vika olla. Olen sitä myös ihmetellyt miten noissa toimii rikastin kun kone on kylmä, voisko joku sellainen tehdä tuota. Vikakoodeja on iso lista mutta niitä on tullut kun ei oo tullut ikinä nollattua niitä.
Itseäni olen aina kiittänyt ja kiitosta on riittänyt.
juha3105
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Astra 1.6 16V ecotec -95 pätkivä tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Vikakoodien pitäs nollaantua aina luvun jälkeen.Eli lue ja laittele vaan niitä koodeja tänne,niin pähkäillään taas vähän lisää. :D
Niin ja toi korkea HC kertos siitä että katti on tyhjentynyt,jos se on vielä ampunut putkessakin...
-moottorin murinaa ja voimansiirron vollotusta-
-parempi ettei tee mitään kun tekee pelkkää paskaa-
w210 2.9TD, 307 1.6 -02, 900 ninja -95
juha3105
'Diplomat'
'Diplomat'

Ainiin ja toi vois vielä viitata lambda vikaan jos se aina vedätyksen jälkeen toimii. Mulla oli kesällä samat oireet omegassa,ja oli lambda poikinut. Ota piuha irti ja kokeile toimiiko paremmin ilman sitä.
Wiseguy
'Kadett'
'Kadett'

Kokeilin ilman lambdaa mutta ei vaikuttanut mitenkään. Mietinkin että kun lambdan irroittaa niin pitäiskö vikavalon syttyä. Mulla ei tapahtunut mitään. Olen lukenut hyppylangalla vikakoodit ja siksi vikamuisti ei ole tyhjentynyt. Nämä koodit oli alunperin kun auton sain ja nykimistä oli sillonkin:

14 Moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan tunnistin – jännite matala. Tämä vaihdettu uuteen.
19 Moottorin pyörimisnopeustunnistin (kampiakselin asentotunnistin) Tätä en vaihtanut koska johtuu kuulema siitä kun auto ei ole käynnissä koodien luku hetkellä.
35 Joutokäyntinopeuden ohjausventtiili - ei joutokäyntinopeuden ohjausta. Tämäkin osa on jo kertaalleen vaihettu uuteen.

Otan vielä viikonloppuna ja kokeilen sitä toista puolaa vaikkakin muistelin että se ei asiaa parantanut. Tosiaan myös kuumalla moottorilla tyhjäkäynti ei ole 100% tasaista. Aina väliin tekee pienen nykäyksen kun seurasin sen elämää. Epäilenkin että siitä voi johtua huonot päästöt mutta ei ole mahdotontakaan että olis katti entinen, 207tkm ajettu vm. -95. Eli ajeltu aika lyhyttä ajoa koko elämän ajan. -(z)-
juha3105
'Diplomat'
'Diplomat'

Pitäis syttyä vikavalo kun lambdan piuhat irti. Eihän tulpat ui öljyssä?
Ja vois olla hajalla se lämpömittarin anturi mikä antaa eculle tiedon,sen mukaanhan se säätää rikkaammalle kun kone on kylmä. Ainakin 2.0 16V:ssä on sellanen puolan vieressä erikseen.
Wiseguy
'Kadett'
'Kadett'

Ei ole öljyä tulpissa. Outoa tuo vähän on kun ei lambda vaikuttanut millään lailla käyntiin eikä valo palanut. Mielestäni juurikin tuo lämpötilan anturi ohjaa ecua, minkä olen jo vaihtanut, sitten on vielä lämpömittarille oma anturi sen vieressä ja molemmat anturit on termostaattikotelossa.
juha3105
'Diplomat'
'Diplomat'

Aika jännä juttu. Kannattaa ainakin kokeilla sitä toista puolaa,ja mitata arvot molemmista. Löytyy varmaan täält sivuilta,ja voin kattoo löytyskö autodatasta...
juha3105
'Diplomat'
'Diplomat'

Ja arvot oli puolan navoista(siis niistä mihin tulee se pikaliitin) 1 ja 3 väliltä 5,1-6,1 ohmia 2 ja 4 välistä 5,1-6,1 ohmia
Ja virrat pois päältä tietenkii kun mittaa :D
Wiseguy
'Kadett'
'Kadett'

Puolasta ohmit mitattu ja tulos oli molemmista 5,8 ohmia. Tosin lukemat tuli puolan napojen 1-4 ja 2-3 väliltä. Mutta vika siis ei varmaan siinä piile. Täytyy yrittää josko sais tutun autosta ECU:n lainaan että pääsis sitä kokeilemaan. Vika on niin selvästi jossain kylmäkäyntipiirissä koska kylmänä vika on koko ajan mutta taas lämpöisenä toimii hyvin. Ja taas kun kone hiukka viilenee nykimistä on vaan hetken kunnes taas hiukka lämpenee.
juha3105
'Diplomat'
'Diplomat'

Sitähän se on sit kokeiltava.
Vastaa Viestiin