Omega B2 X25XE nykiminen

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
HYN
OCF Member 2016

Omega B2 X25XE nykiminen

Viesti Kirjoittaja HYN »

Foorumin hakua käytetty, monen topicin lukemisen jälkeen pitää laittaa oma kysymys aiheesta.

Auto on tosiaan V6 Omega X25XE, autolla ajettu 166700km, vm. 2000.

Ongelmat alkoi pari viikkoa sitten kun olin matkalla töihin. Kiihdyttäessä auto nyki tosi paljon, tasakaasulla sai ajettua lähes normaalisti. Nykiminen loppui vasta kun kone oli kunnolla lämmennyt. Iltapäivällä vastaavaa ongelmaa ei ollut, auto toimi normaalisti. Seuraavana parina päivänä huomasin että auto toimii muuten normaalisti paitsi että hitaasti kiihdyttäessä auto nyki (noin 2000-3000 kierroksen välillä) ja kun kaasun laittoi pohjaan niin auto ei nykinyt. Foorumia selailtuani ajattelin vian olevan EGR. Mutta eipä taida olla sekään.

Viikko sitten auto nyki taas koko ajan. Ihan sama miten kaasua säännösteli, onko moottori kylmä/lämmin... Luetutin vikakoodit, vastauksena koodi 31 käyntinopeussignaali, ei signaalia. Vikakoodin nollauksen jälkeen antoi koodin 31 lisäksi numeron 69, imuilman lämpötunnistin. Lämpötunnistin virheeksi epäilen vapaavirtaussuodatinta ja sitä että moottori oli kylmä. Kysymys: kuuluuko vikakoodit lukea auton käydessä? Voiko koodi 31 tulla nyt vain sen takia että auto ei käynyt? Korjaamolla luetutin koodit, oletin että korjaaja olis tiennyt jos moottorin pitää käydä.

Tämän jälkeen olen irroittanut ja tarkastanut nokka-akselin asentotunnistimen, kampiakselin asentotunnistimen, lambdat, irroittanut EGR:n liittimen, ilmamäärämittarin liittimen, vaihtanut alkuperäisen ilmansuodattimen ja käynti ei vain muutu miksikään. Ajaminen on kuin jossain puurossa yrittäisi mennä: ottaa kyllä hitaasti kierroksia mutta todella nihkeästi nykimällä edetään. Seuraavaksi syynissä on tulpat, tulpanjohdot ja sytytysboxi.

Itse epäilen tällä hetkellä että mahdollisesti vialliset tulpanjohdot ovat rikkoneet sytytysboxin. Viime talvena huomasin sellaisen asian kun laitoin auton käyntiin ja aloin putsata sitä lumesta niin alkuun tyhjäkäynnillä putkesta kuului hieman pätkivää ääntä, ei kestänyt kauaa kun loppui jo varmaan puolessa minuutissa. En pitänyt mitenkään merkittävänä pientä röpöttelyä kylmällä koneella. Ehkä vika oli tuolloin jo tulpissa/johdoissa ja nyt viikon aikana on sytytysboxi tuhoutunut? Luulen että joku pytty on välillä pimeänä koska jo muutaman kilometrin ajon jälkeen auto haisee TODELLA pahalle. Eli mitä todennäköisimmin päästää bensaa pakoputkeen ja palaa sitten katissa/pakoputkessa. Tuleeko sytkäpuolen vioista virhekoodeja, ellei esimerkiksi puola ole täysin mykkä? Jos toisessa kannessa ui yksi tulppa öljyssä, tarkoittaako sitä että toiset kaksi ovat myös öljyttyjä? Vai onko jokainen tulppa "tiivistetty" erikseen? Hantin puoleta tsekkasin yhden tulpan, ei ollut öljyssä.

Varoitusvaloa auto ei ole vilautellut/sytyttänyt missään vaiheessa (paitsi johtoja irroitellessa). Auto käynnistyy kylmänä ja lämpimänä hyvin, tyhjäkäynti ei vaella mutta pientä häiriötä siinäkin on. Voiko noista antureista varmistua jollain muulla tapaa kuin silmämääräisesti tarkastamalla tai ostamalla uusia? Hankala noita on mitenkään mitata. Mielipiteet ongelman ratkaisemiseksi ovat hyvin tervetulleita! :) Olisi hienoa saada vika paikallistettua hyvin, ettei turhaan tarvitse osia vaihdella. Tämä siksi että tässä taitaa tulla muutenkin samalla jakopään remontti eteen ja näyttäisi myös siltä että hantin puoleisin venttiilikopan kansi vuotaisi öljyä. :cry:

Auto on ollut itselläni reilu 1,5 vuotta ja erittäin tyytyväinen olen ollut Omegaan. :) Tämä onkin ensimmäinen oikea vika koko autossa.

EDIT. Vika korjattu: sytytyspuola rikki, kuskinpuolen tulpat uivat öljysssä.
petenn
'Admiral'
'Admiral'

Re: Omega B2 X25XE nykiminen

Viesti Kirjoittaja petenn »

Mulla oli omassa ompussa vastaavanlaista vikaa syynä oli rikkoutunut tulpan johto.Kannattaa mitata yleismittarilla ne tulpan johdot
Opel Omega 2.2 b2 sedan -00
Opel Zafira A 1.8 -01
opel astra h 1.6 cosmo -05
HYN
OCF Member 2016

Re: Omega B2 X25XE nykiminen

Viesti Kirjoittaja HYN »

Uppia..
Vastaa Viestiin