No aina kannattaa tarkistaa kaikki muut ennen kuin purkaa hankalat, hieno juttu että oli noin yksinkertainen asia
Halvan ilmauspöntön rakennusohjeet:
Bitema paineruiskupönttö 1,5l 3,99€ 1kpl
Kuorma-auton ruuvattava venttiili 8,00€ 1kpl
Vanhan opelin jarrunestesäiliön korkki (sileä kansi) 2,00€ 1kpl
Henkilöauton venttiili 1kpl
Letkua joka sopii autonventtiilin yli 1m + pienet letkuristimet 2kpl
Pönttöön sopivankokoinen reikä ruuvattavalle venttiilille ja kiinni, juuri kahvan alareunan korkeudelle niin että vahingossa ei avaa paineistettua pönttöä (pakko irroittaa venttiiliosa itse rungosta että mahtuu pyörimään auki) Reikä jarrunestesäiliön vanhaan kanteen ja autonrengasventtiili kiinni tähän, ehkä tiivistys vahvalla epoksiliimalla ja tietysti itse venttiili pois rungosta. Sopivan pehmeätä ja painetta kestävää letkua korkeintaan metrin verran, vähempikin riittää.
Vaatii jalkapumpun missä on painemittari niin tietää kuinka paljon painetta. Oon pumpannu jopa kolmeen bar ja hyvin on tähän mennessä kestänyt. Itse ilmauksessa pitäisi riittää 1,5 - 2bar. Kun kaataa noin puoli litraa ainetta pönttöön niin saa vaihdettua nesteet yhteen piiriin, siis paine riittää tämän verran. Ilmauksen jälkeen paine pihalle kuorma-auton venttiilistä ja korkki irti, sotkee jonkun verran kun säiliö on ihan täynnä. Eli kannattaa pitää vanhaa ketsuppipulloa letkulla & pesuvettä lähellä niin että saa pestyä jarrunesteroiskeet ajoissa, muuten kiehauttaa mattamustan värin alipainepöntön kyljestä.
Mielestäni ihan kannattava projekti, eteenkin mikäli ei ole paineilmaa käytettävissä. Tämän avulla onnistuu tietysti myös hydraulikytkimien ilmaus, asia joka ei tahdo onnistua pelkästään polkemalla kytkinpoljinta.