Taas X20XEV ja polttoaineenkulutus

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Taas X20XEV ja polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Autolle on aina maistunut polttoaine, nyt vain maistuu lähes 9,5l / 100km !! :lollis:

Itseltä loppuu keinot ja mielikuvitus ongelman suhteen, seuraavaat tarkistettu:

- Uusi ilmansuodatin
- Ehjä norsunkärsä
- Puhdas kaasuläpänkotelo, ei tyhjäkäyntiongelmia
- Noin 6kk vanhat tulppajohdot & tulpat, ei sytytyskatkoksia
- Uusi jakohihna ja jako tarkistettu
- Jarrut kunnostettu, eivät laahaa
- Ilmamäärämittari & happitunnistin&ecun lämpötilan-anturi tarkistetut autosähkärin toimesta, hyvilä näyttää käppyrät
- Ei vikakoodeja
- Pakokaasutestissä huippuarvot, eli mitä luultavimmin ei imupuolen vuotoja

Auto on ehkä hieman "empivä" kiihdytyksissä, tuntuu siltä että esim. kolmosella kiihdytäessä ei pysty saavuttamaan huippukiekkoja. Oma teoria on että ehkä tavalliset cd mallit varustettuja laatikoilla joissa pidemmät välitykset niin vaikuttanee moottorin kykyyn kiihdyttää menopeliä. Kävi myös mielessä mikäli jälkikäteen asennettu vakionopeudensäädin voi aiheuttaa muutoksia ECU:n toimintaan, mitä sitten näkisi polttoaineenkulutuksessa. Itse vakkaria ei tule käytettyä, Tämä lisää ihan varmasti kulutusta kun moottori on niin heikkövääntöinen ja jos laatikossa pidemmät välitykset.

Otan kiitollisena vastaan kaiki mahdolliset vinkit & vihjeet, varmasti porukka keksii mitä vielä kannattaisi tarkistaa....
warning
'Kadett'
'Kadett'

Re: Taas X20XEV ja polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja warning »

bensaputket ehjät??jos käytät e10 bensaa niin se voi nostaa kulutusta :roll: ainaki itsellä nousi kulutus hiukan ku käytin e10
Böömega
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Böömega »

Kulutus on pitkälti riippuvainen myös siitä missä autossa tuo kone on. Mulla on omegassa sama kone ja mää luulin et se on normaalia kun kuluttaa 9-11 l/100km...

Ihan tarkkaan en ole mitannu, mut ns. valosta valoon tekniikalla mitattuna ajaa sen 300km kilsaa kun oon tankannu 30 litraa 98e5 bensaa. Ajot oikeastaan pelkäästään työmatkaa... Semmosta 60+ köröttelyä..

Manuaalivaihteistokin on autossa, mut on eriasia ossaako sitte ajaa oikealla vaihteella tuon polttoainetaloudellisuuden kannalta..
Omega b caravan z22xe ´01
Kadett C sedan 2d 12n´76
Astra G caravan x20xev ´99
Ex. Omega B caravan x20xev ´98
Ex. Kadett E sedan c18nz ´91
putkikardaani
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja putkikardaani »

vaikuttasko tohon kuiten ehkä eniten ajotyyli. mulla vie b omega 6.5l-12 l ihan ajotavasta riippuen.
Jokainen saa tehdä omalle lintalleen ihan mitä haluaa!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

lambda-anturi rupee vanhuuttaan nostamaan kulutusta.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Moottori löytyy B Vectrasta ja ajotyyli on ennakoivan rauhallinen, ei kuitenkaan mitään tyyliin 40km/h nelosella. Pyrin pitämään moottorin kierrokset noin 2500rpm ja sopivasti moottorijarrutusta. Kulutus on myös selvästi muuttunut ja sitten auton "tukkoinen" olemus. Kilometrejä on tullut taitettua 180tkm ja auto ollut minun käytössä ~60tkm asti, eli saanut jo jonkunlaisen perstuntuman kyseiseen menopeliin. Suuri osa kilometreistä myös maanteillä, viitsi edes kokeilla mikä olisi keskikulutus jos ajelisin tankillisen verran pelkkää taajama-ajoa. En ole ikinä tankannut E10 polttoainetta ja lähes sataprosenttisesti 98:a, voisi kokeilla tankata E10:ä niin että näkisi miten auto reagoi ja saisi verrata nykyiseen kulutukseen.

Lambda oli 1.017 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla heitti 1.04 juuri kun tulosti lapun, eli kävi juuri sillä hetkellä laihalla. Piirsi ihan siistiä käppyrää testerin näytölle ja asiantuntijan päätelmä että happitunnistin ok. Ilmamäärämittari oli hieman "laiska" huippuarvoltaan, joten kokeilimme toista mittaria joka antoi noin parikymmenystä korkeamman jännitteen korkeilla kierroksilla. Mitään varsinaista vikaa ei kuienkaan ollut vanhassa ilmamäärämittarissa. Varmasti voisi olla kova sana varmistaa vaihtamalla sekä ilmamäärämittari että happitunnistin, on vain sellainen lasku ettei taida onnistua. Katalysaattori kävi myös mielessä, mikäli olisi tukkoinen. Edellämainittu kuullu vain myös osiin mitä minä en pysty vaihtamaan kokeiluperusteella, vanha näyttää kuitenkin suoriutuvan hyvin tehtävästään.

On kyllä käynyt mielessä että pakko olla jokin vuoto, mutta mikäli auto tiputtaisi polttoainetta niin luulisi että huomaisi hajusta. Eteenkin kun korjaillu takajarruja niin oletaisi että vuoto olisi tullut ilmi, pitää kuitenkin vielä tarkistaa tämäkin asia niin että 100% varma. Kaikenkaikkiaan ikävä ajella autolla kun huomaa miten kulutus on muuttunut ja ottaen huomioon miten hyvin olen pyrkiny huoltamaan tätä vanhaa menopeliä.

Kiitollisena otan vastaan vihjeitä ja kokeilen "maltillisia" vaihtoehtoja, mikäli vika sattusi osua kohdalle.
tuningki
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja tuningki »

mul vie sen 9-9,5l työmatka ajos.. ja ajotyyli on 20km/h yli rajotusten "kiire töihin ja pois":D .... ja matkas sit 6,5l vakkari pääl ja sama ajotyyli paitsi viime reissul vei 7,5l kun oli norsunkärsä ratkennu
bmw 316d -13
Volvo s40 -05 2.4 iacdtic summum ymmym kinetic Edition awd
Böömega
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Böömega »

tuningki kirjoitti:mul vie sen 9-9,5l työmatka ajos.. ja ajotyyli on 20km/h yli rajotusten "kiire töihin ja pois":D .... ja matkas sit 6,5l vakkari pääl ja sama ajotyyli paitsi viime reissul vei 7,5l kun oli norsunkärsä ratkennu
Mistä sitten tulikin mieleen että mullakin on kärsä vekillä siittä sisäkurvista ja alapuolelta... Vulkkis teippiä pistin "ensiavuksi" :oops: Ollu keväästä asti..

Sillon huomasin semmosen kans et ole siitä putsarin jälkeen joku pikkuanturi pullahtanu ulos. Tökkäsin takasin paikalleen. Tuo mun kulutus ei ole 4 vuoden aikana muuttunu mikskään. Ei oikeastaan kasvakkaan vaikka ei ajotapaan kiinnittäiskään niin huomiota.
Ostaessa mittaris oli 140tkm ja nyt viime viikolla tuli 180tkm täyteen. Tässä välissä katti vaihdettu koko pakoputken vaihdon yhteydessä aj ilman suodattimia parit.. Mitään hajuja tai vuotoja en ole havainnu.

Ajotapa muutoksia olen kans kokeillu. Mut mut, ei se alle yhdeksään litraan mene muuten kun hinauksessa. En kuljeta mitää ylimäärästä romua kyydissä ja pyrin ennakoimaan liikentees niin ettei tarttis risteykseen tultaessa jarrulla maata/pysähtyä.
Omega b caravan z22xe ´01
Kadett C sedan 2d 12n´76
Astra G caravan x20xev ´99
Ex. Omega B caravan x20xev ´98
Ex. Kadett E sedan c18nz ´91
jaakala
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja jaakala »

Böömega kirjoitti:Kulutus on pitkälti riippuvainen myös siitä missä autossa tuo kone on. Mulla on omegassa sama kone ja mää luulin et se on normaalia kun kuluttaa 9-11 l/100km...

Ihan tarkkaan en ole mitannu, mut ns. valosta valoon tekniikalla mitattuna ajaa sen 300km kilsaa kun oon tankannu 30 litraa 98e5 bensaa. Ajot
oikeastaan pelkäästään työmatkaa... Semmosta 60+ köröttelyä..

Manuaalivaihteistokin on autossa, mut on eriasia ossaako sitte ajaa oikealla vaihteella tuon polttoainetaloudellisuuden kannalta..
eikö toi 9-11 oo sit normaali ku LUULIT?
Nyt jo viikon kokeneena koneesta totesin ettei ecotec aineka tuu bensankulutuksesta. Luulin et ois taloudellinen, mut ei... Motaria päivittäin ja kulutus huitelee siellä 10 tuntumas... Onhan omega painava ja iso..
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Kyllähän jossain on jotain vikaa jos tuollainen moottori vie yli 8 litraa maantiellä, nykyinen 2.2 vie talvella maks 8 litraa. Yleensä kulutus 6-7 litran välillä. Edellisellä x20xev koneisella b veculla pienin kulutus ollu 6 litraa..
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Arikippari
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Arikippari »

Olen seurannut oman X20XEV-koneellisen Omegan Caravanin kulutusta tarkasti Excel taulukoilla yli vuoden.
Tulos: maantiellä 7-8 l/100 km ja kaupunkiajo (=työmatka keskustaan 9 km, suurelta osin valoissa) 10-12 l/100 km. Koko vuoden keskiarvo 8,8 l/100 km, koska ajan paljon kaupungissa. Talvikeli vie yli 1 l/100 km enemmän kaupunkiajossa, koska startteja tulee usein.

Eli kyllä tuolla koneella ja Vectran massoilla pitäisi päästä maantiellä n. 7 l/100 km ja 9 l/100 km kaupungissa. Et kertonut, millaista ajoa teet ja millaisessa kelissä. Myös ajotapa vaikuttaa. Bensan laatu (98E5/95E10) ei minun mittausteni mukaan juuri kulutukseen tällä koneella vaikuta. :thumbsup:
Opel Omega -97 X20XEV - "pikku puuhalla hyvää kyytiä"
Juutas
OCF Member
OCF Member
Jäsennumero: 2221
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juutas »

X20XEV + tomaatti A2 Vectra. Keskikulutus 7,5-8 litraa sekalaisessa ajossa. 98E:tä tankissa.
Opel Astra J OPC-line Sports Tourer -15
Opel Corsa E -16

"Acta Non Verba"
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Kovin vaihtelevia lukuja, ehkä X20XEV sitten herkempi ajotyylin vaihteluille sekä auton painon mukaan. 505km takana ja syttyi polttoainemäärä varoitusvalo. Tankkasin myös viime kerralla vähän yli, eli lurautin vielä muutamaa litraa sen jälkeen kun tankkauspistooli oli ensimmäisen kerran potkaissut syötön poikki. Ei hyvin lähellä kymmentä litraa satasella viime tankilla.

Tarkistin tänään auton alustan, ei vuotoja bensaputkista. Vaihdelaatikosta tuli lurautettua noin 4dl ylimääräistä öljyä, toivottavasti sen on tarkistusproppu joka sijaitsee apparinpuolella heti vetonivelen takana. :roll: .. Ampui öljyä pihalle ihan paineella, melkein kuin moottorin öljynpohjasta. Eli tullut vahingossa täytettyä vähän reippaammin viime öljynvaihdossa. Ei ehkä vaikuta kulutukseen kesällä / syksyllä, mutta ehkä kunnon talvipakkaset ja kohmeinen öljy saattavat lisätä kitkaaja sen myötä taas lisää kulutusta kylmäkäynnistyksen jälkeen. Tänään huomasin pientä soutamista tyhjäkäynnissä, ehkä pitäisi irroittaa tyhjäkäyntimoottori ja suihkuttaa läpi jarrujenpuhdistus aineella. Tulipa tarkistettua myös imusarjan läpät & alipaineletkut, ei vuotoja ja läpät näyttävät liikkuvan.

Ero X ja C luokan Ecotec moottoreiden välillä on varsin suuri, näin ainakin minulla. 1.8 C luokkalainen on toiminut hyvin ja vielä 500tkm ajettuna kulkee noin 6,5 satasella. Luulisi tosiaan että perusmoottori lähes sama, eroituksena saasteensäätölaitteet sekä tietysti imusarja. Eli jos vika löytyis joistakin näistä. Mielessä kävi lisäilmapumpun piiri, mikäli pääsee tämän kautta imemään "lisäilmaa" pakosarjaan ja vaikuttaa kulutukseen. Luulisi vain että tämänkin huomaisi pakokaasutestin yhteydessä.
jtg
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja jtg »

Tuosta lambdan vaikutuksesta kulutukseen...farmiomegassa(x20xev+man)kulutus on ollut ~9-10l/100km.Pienin mihin olen päässyt kesällä maantieajossa oli n.8l/100km.Syksyllä törkkäs vikavalon palamaan ,ja kooditkertoi että lambda on moi.
Vaihdoin lambdan ja jos vertaa kulutuseroa ENNENKUIN alkoi polttamaan vikavaloa,niin samanverran kuluttaa tuolla uudella lambdalla.
edit:kulutuseroa en ole havainnut 95E10:n ja 98E5:n välillä.
Whuizzz
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Whuizzz »

Itselläni oma -99 Astra vie sen 10-12 litraa. Pääsääntöisesti ajelen 90 km/h töihin 15 km suuntaan. Lähtiessä auto on roikassa mut toisessa päässä sit kylmänä käynnistän. Koneella ajettu 235 Tkm. Itse olen ajanut rapia 10 Tkm autolla, alkuun meni ihan nätisti 7 litran kieppeillä. Pitänee joku pikku Corsa laittaa tilalle, ei tuo bensa kuitenkaan niin halpaa ole. Ja 98:sia olen tankkiin laittanut. 95 tuntu että nyki enemmän, voi toki olla että vika on jossain muualla ollu ku nyt tuota bensaakin menee.
Vastaa Viestiin