astran jarrupoljin painuu ONGELMA RATKAISTU
astran jarrupoljin painuu ONGELMA RATKAISTU
tulipa melkoinen riesa jarrujen herkistelystä
ennen katsastusta,auto siis astra 2.0 -96 abs jarruin ongelmana oli takajarrujen mäntien pumppauksen jälkeen että poljin painu syvälle,no päätin ilmata takajarrut toinen ilmaruuvi katkesi ja toinen oli jo poikki.no vaihdoin ehjät käytetyt satulat tilalle jarrut ei parantunut tämänkään jälkeen,nyt vaihdoin myös jarrupääsylinterin ja ilmasin jarrut kävin testilenkillä ja tein lukkojarrutuksia soratiellä että saan abs-yksikön toimimaan se toimii mutta poljin on silti pehmeä
auton käytin konttorilla jossa mainittiin polkimen painumisesta mutta jarrut oli muuten ok
jarrut on ilmattu nyt kahteen kertaan pääsylinterin vaihdon jälkeen eikä ole muuttunut paremmaksi
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Re: astran jarrupoljin painuu
Tiedän tuskan, samaa ongelmaa B Vectrassa ja kysyin toisten foorumilaisten mielipiteitä asian tiimoilta. Sain hieman parannettua kun ilmasin järjestyksessä oikea taka, vasen etu jne. Säästelemättä laskin uutta nestettä läpi, yli litran verran tuli läpi kun ilmasin kaikki neljä satulaa. Kuitenkin vielä on hiukan pehmeä poljin, ihan kun olisi tennispallo polkimen alla. Ärsyttävästi painuu ja tunnoton tuojarrupoljin, jämäkimmillään on kun pysättäny moottorin ja painaa jarrua. Itse tein sen virheen että yritin painaa takasatuloiden mäntiä syvemmälle satuloihin ja jarrunestesäiliö olikin täynnä ja korkki kiinni. Mahdollisista seurauksista on sitten eriäviä mielipiteiä, joidenkin tietojen mukaan pääsylinterin tiivisteet voi vaurioitua tai jopa kääntyä ja toisten tietojen mukaan tälläisestä ei ole vaaraa. Pääsylinteri voi ainakin vaurioitua silloin kun poljin painuu tosi syvälle ja tiivistepinnat liikkuvat sellaisella alueella jossa eivät liiku normaalin käytön aikana, saattaa kuluttaa tiivisteet hetkessä loppu niin että eivät enää pidä kunnolla. Siksi kannattaa välttää ilmaamista polkemalla, mikäli pahasti ilmaa järjestelmäsä ja poljin painuu kovin syvälle.
Halpana vihjeenä voisi antaa että yrität vielä ilmausta, paineella säiliön suunnalta ja lasket reippaasti nestettä järjestelmän läpi. Jarrunesteen litrahinta on kuitenkin verrattain halpaa esim. Motonetistä. Tätä olen käyttänyt ja hyvin on aina toiminut. Sen sijaan Aspokemin oranssissa pullossa myytävää nestettä, söi hetkessä jarrupiirin tiivisteet loppuun. Vika ei varmasti ollut itse nesteessä vaan huonossa yhteensopivuudessa jo järjestelmässä olleen nesteen kanssa. Olen kuitenkin välttänyt turhia sekoituksia sen jälkeen kun siirryin käyttämään Motoxia.
Halpana vihjeenä voisi antaa että yrität vielä ilmausta, paineella säiliön suunnalta ja lasket reippaasti nestettä järjestelmän läpi. Jarrunesteen litrahinta on kuitenkin verrattain halpaa esim. Motonetistä. Tätä olen käyttänyt ja hyvin on aina toiminut. Sen sijaan Aspokemin oranssissa pullossa myytävää nestettä, söi hetkessä jarrupiirin tiivisteet loppuun. Vika ei varmasti ollut itse nesteessä vaan huonossa yhteensopivuudessa jo järjestelmässä olleen nesteen kanssa. Olen kuitenkin välttänyt turhia sekoituksia sen jälkeen kun siirryin käyttämään Motoxia.
korjauskäsikirja käskee ilmata ensin etu ja sitten takajarrut abs jarrullisissa,sillä ei liene mitään merkitystä jos laittaa auton käyntiin ilmattaessa
astrassa lähtevät jarruputket ylöspäin abs-yksikölle mennessä mutta luulisi että ilma sieltä pois menisi kun pumppaa jarrua,velipojalla on korjaamolla tuollainen paineilmaus-systeemi pitää vissiin sinne viedä
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Näin se käskee mutta parhaan tuntuman sain kuitenkin ilmaamalla perinteiseen tyyliin ristiin, eli aloittaen kauimmasta satulasta. Sen ABS hässäkän saisi liikkumaan kun nostaisi yhden pyörän tunkin varaan ja jarruttelisi, ainakin TC järjestelmä sitten "jarruttelee" Samalla ilmailla paineella säiliön suunnalta. Ehkä tämä poistaisi viimeiset ilmat järjestelmästä. Omasta autosta olen huomannut että jarrunesteen pinta on "tasaantunut" säiliössä. Ulospäin ei ainakaan tällä hetkellä vuoda mutta en ole sulkenut pois mahdollisuutta että sittenkin vuotaisi jarrutehostajan sisälle. Pikkasen kun hikoilee niin kyllä se pinta ihan hiljalleen laskee Tämä johtunee sitten siitä kun pakotin männät takaisin, ennen sitä nesteen pinta ei ole muuttunut yhtään sitten viime vaihdon noin parisen vuotta sitten. Nyt ollut lyhyessä ajassa turhan paljon hässäkkää auton jarrujen kanssa.
täytyy vielä kokeilla tuota ristiin ilmaamista,takasatuloissa on ilmaruuvit aika järjenvastaisesti alhaalla ja putki tulee ylhäältä alaspäin
eikö ilmaruuvien pitäisi olla ylimpänä
Sulla on satulat väärillä puolilla eikä niitä saa ikinä ilmattua noin.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
eli joku on vetänyt sinne uudet jarruputket että saa satulat väärinpäin paikalleen 
-
keltanokka
- 'Diplomat'

nämä satulat on b-vectrasta mutta aivan samanlaiset mitkä oli ennenkin paikallaan,tietty ehjillä ilmausruuveilla.täytyy varmaan tunkata ylös ja tutkia saisiko niitä millään puolelta toiselle menemään,vanhat satulat olivat siis aivan samalla lailla paikallaan ilmaruuvi alhaalla 
-
keltanokka
- 'Diplomat'

No minulla on myös B-Vectra mihin juuri asensin uudet satulat taakse, jarruputket tulee altapäin ja ilmausruuvit ylhäällä 
ymmärsinkö oikein että siinä on ilmaroput alhaalla, eihän ilmat tule sieltä ulos varmasti jos näin on, tai tulee kun irroittaa sylinterin ja kääntää sen ropun ylös ja ilmailee sitten uudestaan.
opel vectra c 2,2 gts
eli edellisetkin satulat oli väärinpuolin mutta jollain ilveellä ne oli saatu joskus ilmattua,ei sitten muutakuin talliin
onko ne satulat sitten peilikuvia eli käy kummalle puolelle vain ja silloin ilmaruuvit vaihtaa tietysti paikkaansa.
opel vectra c 2,2 gts
Re: astran jarrupoljin painuu ONGELMA RATKAISTU
satulat vaihdettu jarruputket olivat myös kunnossa koska kestivät uuden kiinnityspaikan muokkaamisen
pari polkaisua ja jarrut toimii,onkohan f-astrassa aivan omat satulat joissa ilmaruuvi ja putki ovat samassa päässä? ja tuohon olisi joskus vaihdettu väärät satulat ja minä vaihdoin ilmaruuvien katkettua uudelleen väärät satulat
no kuntoon tuli