Z22YH jakopäälle remontoijaa?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
teemurama
'Admiral'
'Admiral'

Re: Z22YH jakopäälle remontoijaa?

Viesti Kirjoittaja teemurama »

mnederst kirjoitti:Minä ottaisin riskin - jos sitä nyt voi ede riskiksi sanoa. Tuollainen törkeä ylihinnoittelu v***tuttaa niin totaalisesti, että en sellaiseen suostuisi periaatteessakaan.

Opelin oma manuaali muuten sanoo, että hommalle on speksattu aikaa 4,8 tuntia. Tuosta voi nopeasti laskea, että Länsiauton työn hintakin on aika rasvainen, noin 120 euroa/tunti. Minusta olisi aika siivota tuollaiset toimijat pois markkinoilta. Harvalla muulla alalla on enää noin tökeröä vedätystä.
Aivan samoilla linjoilla!!! Kyllä säälitti katsoa vierestä kun porukka haki autoaan Metro-Autosta ja öljynvaihtohuoltojen laskut taisi hipoa pilviä kun ilmeet oli vähän sen näköisiä kun autoja haettiin huollosta.
Ja tosta asiantuntemuksestakin voi olla montaa mieltä - kysyin Metrosta nakuttavaa ääntä joka kuului sisään samalla kun kävin paineensäätimen takaisinkutsussa. Neuvottiin jättämään auto pihaan, koska ketju on löysällä. No en sitten luonnollisestikaan jättänyt, mutta vaihdatin ketjun muutaman viikon päästä. Ääni ei silti hävinnyt, kuuluukin todennäköisesti pakosarjasta. No, eihän se ketjun vaihto turha ollut kun oli ajettu 152 tkm, mutta luulisi nyt merkkiliikkeessä sen verran tietävän/selvitävän, että mistä ääni kuuluu.

Toki jokainen tekee tavallaan, mutta mä en tuolla merkkiliikkeissä enää huollata.
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

itse vaihdoin ekan kerran tuollaisen ketjusarjan niin aikaa meni reilu kolme tuntia.enkä mitenkään kiirehtinyt.

eli tuollainen 4.8 tuntia on jo yläkanttin ja sitte vielä joku reilun 100 euron tuntiveloitus :bonk:

tuohon omaan Z22YH koneella olevaan aion vaihtaa pelkän turbon kiristimen,101tkm ajettu ja mitään melua ei kuulu.toki siinä samalla avaan tuon jakopäänkopan/öljypumpun niin näkee onko mitään ihmeellistä ja vaihtaa kampi-akselin stefa kun hiukan hikoilee.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
JHM
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja JHM »

Noniin, nyt olisi sitten minun vuoro kärsiä tämän moottorin(z22yh) akilleen kantapäästä. Elikkäs ralahtaa käynnistäessä joten parempi hoitaa ennen kuin muuttuu pahemmaksi. Onko kukaan hämeenlinnassa vaihdattanut tuota ketjusarjaa? Tai onko edullisia nettikauppoja josta saisi tuon ketjusetin paremmalla kiristimellä? Ebayssa tarjolla ketjusarjoja jos monen moista, mutta sisältö vaihtelee osien suhteen ja olen ymmärtänyt, että harvemmissa on tarjolla tuo parempi kiristin.
teemurama
'Admiral'
'Admiral'

Paljon ajettu ? Toi pelkkä kiristinkin voisi auttaa. Mulla oli ajettu se reilu 150tkm ja ketju oli kyllä vielä ihan ok. Kiristinkin olisi riittänyt.
Motonetti ei taida enää myydä tota ketjusarjaa :o

Itse tilailin imusarjan osia briteistä,
http://www.autovaux.co.uk/

Sinne vaan meiliä jos vähänkin lontoo taipuu niin oli aika edullisia osia (orkkis). Kannattaa varmaan laittaa tohon kieron(ät)autovaux.co.uk. Se sieltä on mulle ainakin joka kerta n. vuorokauden sisään vastannut.
JHM
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja JHM »

Juu tänää kävin parille tutulle asentajalle näyttään mutta eivät olleet vastaavaa tehneet ennen. Toinen kyllä sano että näitten kansia tulee melkein joka viikko laitettavaks :D Siinä jutellessa kans tuli esille, että olisko mahdollista vaihtaa pelkkä kiristin. Oliko teemurama sun autossa kans sama oire kun vaihdatit palikat? Eli kylmänä käynnistäessä ralahti? Mietin että kuinka paljon se on käynyt ketjun päälle että riittäskö pelkkä kiristimen vaihto. Rahallinen säästö olis kyl todella suuri jos pelkkä kiristin vaihtuis. Onko jotkut tehneet itse näitä kiristimen vaihtoja? Katteltii sitä kiristimen kantaa tallissa ja eli vaihtuskohan se helposti jopa omatoimisesti? Ja kiitos teemulle linkkiehdotuksesta! Täytyy tänää tutkailla.

Jaa niin ja auto siis ajettu vasta 95tkm. Ja tuon sivuston mukaan ei olisi ainakaan ketjusarjaa kuin z22se moottorille.
teemurama
'Admiral'
'Admiral'

Mulla kuului itseasiassa nakutusta ja MetroAuto tulkitsi sen hälyttäväksi ketjuviaksi, mutta todellisuudessa se ei edes tainnut olla ketjusta kiinni. :evil:
No tulipahan koko setti vaihdettua ja tarkoitus on tota autoa pitää vielä niin kauan kuin se jotenkin kulkee niin parempi oli laittaa kokonaan kuntoon. Olihan siinä jo matkaa mittarissa.

Varmaan toi pelkkä kiristimen vaihto vs. koko setin vaihto riippuu paljon siitä kuin kauan autoa meinaa pitää. Jos sen vie vuoden päästä vaihtoon niin eiköhän se kiristimen vaihto ole ihan ok, mutta jos meinaa pidempään pitää niin ei se koko setin vaihtaminenkaan ihan kauhean kalliiksi tule.
JHM
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja JHM »

Auton olen omistanu vasta noin 2kk ja yleensä vaihdan sit fiilis pohjalta. Täs alkaa pikkuhiljaa fiilikset kyllä meneen kun tälläsiä remppoja iskee eteen :D Mutta niin olen sitä mieltä, että sarja sinne vaihtuu niin loppuu tää paskat housussa ajelu.

Nyt kyl jäi toissapäivänä pihaan odottaan korjaamolle ajoo kun olin kuulevinani huolestuttavia ääniä tos yks yö jopa tyhjäkäynnilläkin. Ketjusarjaa ei meinaa löytyä hyvään hintaan ja yllättävän moni korjaamoki nostanu kädet pystyyn. Tulee joko sitä ettei ole erikoistyökaluja tai on liian aika vievä homma. Noh, oon saanu vähän eri käsityksen mutten halua ruveta ketään taivutteleenkaan kun haluisin löytää jonkun joka olis ennenkin tehnyt homman ja osais laittaa ajat ja hinnan tiskiin.

Helsingissä olis kuulemma se kariste joka vois olla jees vaihtoehto mut sit se matka... En tiedä uskallanko enään ajaa sinne asti ja sit et pitäs päivä viettää helsingis. Tosin en ole vielä kysynyt heiltä että onko aikoja ees lähimain. Jos joku teettänyt homman hämeenlinnan läheisyydessä tai edes lähempänä kun helsinki niin olisin kiitollinen tiedoista!
teemurama
'Admiral'
'Admiral'

Mä käytin tuolla Karisteella kun edes Tampereelta ei löytynyt sellaista pajaa, joka olisi sen osannut / halunnut kohtuullisella hinnalla tehdä.
Keväällä vielä löytyi Motonetista tohon Z22YH:n sarja..miksiköhän ne sen on valikoimista poistaneet..?
JuudasPappi
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja JuudasPappi »

teemurama kirjoitti:Mä käytin tuolla Karisteella kun edes Tampereelta ei löytynyt sellaista pajaa, joka olisi sen osannut / halunnut kohtuullisella hinnalla tehdä.
Keväällä vielä löytyi Motonetista tohon Z22YH:n sarja..miksiköhän ne sen on valikoimista poistaneet..?
Komppaan teemuramaa. Karisteella kävin itsekin viime kesänä vaihdattamassa ketjun, ei löytynyt Turusta osaajia muuta kuin Länsi-Auto sikahintoineen.
Karisteella oli hinta ja palvelu kohdallaan. Ei voi kuin suositella :peukku: Laina-autona toimi näppärä diisseli corsa jolla pörräsin päivän helsinkiä ihmetellen :D
JHM
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja JHM »

Joo toi kariste olis kyllä ykkösvalinta jos ei olis tuol hesas asti. Pelottaa jo oikeesti lähtee tollasta matkaa taittaan. Mutta alkaa oleen ainoa vaihtoehto kun vasta yhdestä pajasta tullut hinta(500e) ja noin kymmenestä kysynyt. Ketjusarja vieläkin hakusessa. Yhdellä pajalla kertoivat että tehtaalla olis 12000 kappaleen jono noista ketjusarjoista maailmalle joten siinä voi olla syy miksi motonettikään ei enää myy :D
JHM
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja JHM »

Joo sieltä kertoo lontoon pojat että osa on "takaisin ostettu". Mitä se sitten tarkoittaa on eri asia. Onko jollain tarkempaa tietoa? Alkaa jo pää sekoaan tän homman kans...
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Takaisin ostettu? Back order tulee tuosta mieleen eli jälkitoimituksessa, suomeksi sanottuna loppunut toimittajalta.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Opelin huolto-ohjelmisto antaa C-Vectran Z22SE - koneen ketjusarjan vaihdolle maksimiajaksi 3,7 tuntia. Z22YH - kone ei tuosta Z22SE - koneesta ainakaan vaihto-ohjeen työn osalta poikkea , joten ajan pitäisi olla sama.
B2-Vectrassa , jossa on Z22SE - kone ja ilmastointi , tulee tuohon vaihtoaikaan 1,1 tuntia lisää ilmastoinnin putkien irrotuksesta... ovat B2-Vectrassa edessä. C-Vectrassa ilmastoinnin putket kiertävät ilmasuodattimen takaa.
Itse teetätin aikoinaan vuonna 2009 vaihdon Hyvinkäällä Kaupunginportin autossa (Merkkiliike) . Tekivät työn tuon ajan puitteissa ja tuntihinta silloin oli 79 euroa / tunti. Tuolloin ketjusarjan hinta oli Opelilla n. 300 euroa... silloin ei sarjaa Motonetista saanut.

Useimmissa korjaamoissa , joilla ei ole juuri kokemusta tuosta työstä, työaika venyy ja hinta on loppujen lopuksi aika lähellä merkkiliikkeen hintaa.
Kannattaa siis ainakin kysyä , mikä on tuntihinta nyt Kaupunginportin autossa ja ilmoittaa työhön kuluvan maksimissaan 3,7 tuntia. Toki tuo työaika on aivan liian pitkä, mutta käsittääkseni eivät tuosta kovin helpolla tingi. Saksalaisilta Opel - foorumeilta olen lukenut , että siellä merkkiliike tekee työn jopa alle 3 tunnissa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
JHM
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja JHM »

Juu kiitos Tuomas suomennoksesta, sitä se back ordered taiski tarkoittaa :D Rupesin jo aatteleenki et onko noissa osissaki jo jotai vikaa kun takaisin ostelevat.

Mutta joo, tosiaan finaalissa ovat jokapuolelta mistä vois saada edukkaasti. Ebayn kautta edukkain original sarja olis postimaksuineen noin 205e. Sellanen liike kun eurotuonti ilmotti että sarjaa saa kahdelta tukkurilta ja toinen on kalliimpi ja toinen halvempi myyjä. Halvempi lähtee kuluttajalle 190e ja kalliimpi oli kuulemma noin 230e. Kyseessä siis täysin sama sarja.

Täytyyki kysellä tuolta hyvinkään paikasta. Pohjois helsingin auto ilmoitti hinnaks 900e osineen päivineen. Olis luullu että kun saavat osia edukkaammin niin pystyisivät tarjoomaan halvemman hinnan kokonais työlle, mutta ei. Karisteella työt sen 300 plus sit öljyt ja suodatin. En tie pitäiskö viedä omat öljyt ja suodatin jos sinne vie?

Ja kiitos Robertx:lle infoista! Tuntuu että just ne jotka ei oo tehny tota hommaa liiottelee sen suuruutta. Monet veikkaillu että pitää ottaa moottori irti ja purkaa kauheesti kaikkee.
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Korjaamolla on sen työn määrä välillä vaikea arvioida jos ei ole kokemusta ja ohjeen mukaan mennään. Kokemuksen myötä se työaikakin lyhenee.

Alfan jakohihnan vaihdosta korjaamo sanoi että kolmen tunnin työ kun Autodatassa kerran näin luki, vaihdoin sitten itse sen parkkipaikalla tunnissa.

Ohjeaika varmaan meneekin jos nenä kirjassa tekee virallisen ohjeen mukaan.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Vastaa Viestiin