Astra F hammastangon suojakumin vaihto

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
jtg
'Senator'
'Senator'

Astra F hammastangon suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja jtg »

Hammastangon suojakumista se apukuskinpuolimmainen haitarikumi on mennyt poikki.Millainen operaatio tuo vaihto mahtaa olla.Hammastangon edessä näyttää olevan jarrutehostin ja abs yksikkö.Kyseessä tehostettu versio.
Niin ja kulkine on -96 mallinen 1.8 16v farmari.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Astra F hammastangon suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Korjauskirjan mukaan suojakumeja ei pääse vaihtamaan ilman että irroittaa koko ohjausvaihteen. Eipä ole vielä tarvinnut vaihtaa niitä kumeja niin en tiedä kokemuksella. Kuitenkin helpompi irroittaa kuin vastaavaa osaa esim. vectrassa, missä ohjausvaihde hankalasti kiinni runkokelkassa. Astassa ylhäällä niin että pääset irroittamaan raidetankojen sisäpäät sekä ohjaustehostimen putket. Minun auossa ei ole ABS jarruja joten en sitten tiedä miten pahasti edessä. Joudut varmasti ilmaamaan ohjausjärjestelmän kun olet pistänyt nippuun, eli nostaa molemmat etupyörät ilmaan ja pyöritellä ohjausta tappiin puolelta toiselle. Tais olla niin että ensin kääntelyä kunnes nestesäiliön pinta ei enää laske, minkä jälkeen voi käynnistää moottorin. Saatta imaista nestesäliön tyhjäksi ihan hetkessä, mihin siis kannattaa varautua. Ohjaustehostimen olen kaatanut tavallista ATF:ää joka täyttää Dexron III vaatimukset, tarvittava litku selvinnee auton käyttöohjekirjasta.

Kaikenkaikkiaan hankalin / sotkuisin homma lienee nesteputkien irroitukset ja tiiviiksi saaminen, ehkä siis myös kannattaa miettiä avattujen liitosten tiivisteiden uusimista.
jtg
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja jtg »

Kiitoksia vastauksesta.Pitää harkita rupeeko ite taistelemaan tuonkanssa, vai ulkoistaako tehtävän...
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Ehkä kuitenkin kannattaa tutkia mahdollisuuksia tehdä työ itse, esimerkiksi hankkimalla alle 30€ maksava korjauskäsikirja? Kirja maksaa itsensä takaisin ensimmäisen jarrupalavaihdon jälkeen. Se että työ on hankala ei välttämättä tarkoita ettei olisi suoritettavissa, vähemmälläkin kokemuksella. Enpä ole itse ikinä irroittanut oman auton raidetankoa mutta tarvittaessa yrittäisin kyllä säästää nämä korjausrahat. Kattelin vähän auton pellin alle ja ainakin ilman ABS yksikköä ihan suoritettavissa oleva juttu. Iso plussa hommasa on juuri se että sat raidetangot irti itse ohjausvaihteesta, vain lukkolevy pois ja pultit auki niin ovat irti. Vähän tarkista että pääse irroittaman kaikki tehostajan putkikiinnitykset ja sitten laskea nesteet pihalle. Itse raidetangon kiinnitykset pitäisivät aueta suht helpolla kun tanko on kiinni niin ylhäällä kun on. Pyöräkotelon kautta saa varmasti pihalle, minkä jälkeen itse kumien vaihdtotyö pitäisi olla läpihuutojuttu.

Voisin aavistaa että tämä on työ mistä korjaamo kuin korjaamo pitää, näennäisesti hankala ja monimutkainen mutta rakentesta johtuen ainakin korjaamoille helppo homma. Tsätä voi sitten äkkiä veloittaa esimerkiksi sen 400€, vaikka oikealla tietotaidolla kulunut ainoastaan pari tuntia koko hommaan :-?
Vastaa Viestiin