tuniingi astra F kysees ja sedan mallia. itselläni oli hyvät herztin 6.5" mutta eivät mahtuneet vakio paikoille.
äänen laatua haetaan ei äänen painetta. (sitä varten löytyy ascona C ) eteen siis tarttis saada hyvät ja laadukkaat 6.5" ja taakse vissiin perus 6x9 tai si oviin 6.5 erkat.
hyviä skopeja siis kaipaan eteen ja taakse (hattu hyllylle siis ehk ovi pahveihin.) konttiin löytyyny jo lanzar 900wrms + dynamics xtr 12"
Jos äänen laatu hakusessa niin unohda ne 6x9 ja koksut. laita vaan nekin rahat siihen etupäähän.
Hyvä merkkejä on
Focal
Hertz
Rainbow
Rainbow sac 265 tai Focal K2 power. kummastakaan ei ole kokemusta mutta ovat kuulemma molemmat hinta / laatusuhteelta loistavia, ja jaksaa kuulemma kuunnella..
sitten oviin vaan äänieristystä niin on vieläkin parempi..
Meillä oli HB korissa edessä Focus 5,25 erkka omatehdyillä soviterenkailla ja kontissa Rainbow hammer 10" ja spl dynyn 4005 vahvistin. En ole mikään kultakorva mutta kuulosti ihan hyvältä kun oli vielä vaimennusta ovissa + kontissa
Auto on tuning ja siitä tehdään näyttävä niin tulee väh. 3 erkkaa...
plus konttiin tietty liikaa watteja...
hertziä olen harkinnut. toki jos vakio paikoille eteen tahtoo niin pitää olla pienillä magneeteilla kajarit.
tod. näk sitä ruvetaan lasi kuidulla kyllä leikkimään. eli sit sinne laitetaa jotain parempaa.
hinta haarukka olis kuiteskin erkkojen suhteen max 600e. sis. 3 erkkaa...
3 tie erkassa kui paljo parempi äänen laatu verratuna 2 tie erkkaa?
ja onko mitään järkee hankkia erillistä equlazaattoria? kuiteskin kaikki pyörii vahvari kautta. ja soittimena on kenwoodin 300e vehje jos aika pirun laaja säätö valikoima.
radet kirjoitti:Auto on tuning ja siitä tehdään näyttävä niin tulee väh. 3 erkkaa...
plus konttiin tietty liikaa watteja...
hertziä olen harkinnut. toki jos vakio paikoille eteen tahtoo niin pitää olla pienillä magneeteilla kajarit.
tod. näk sitä ruvetaan lasi kuidulla kyllä leikkimään. eli sit sinne laitetaa jotain parempaa.
hinta haarukka olis kuiteskin erkkojen suhteen max 600e. sis. 3 erkkaa...
3 tie erkassa kui paljo parempi äänen laatu verratuna 2 tie erkkaa?
ja onko mitään järkee hankkia erillistä equlazaattoria? kuiteskin kaikki pyörii vahvari kautta. ja soittimena on kenwoodin 300e vehje jos aika pirun laaja säätö valikoima.
2-tie = keskiääni + diskantti
3-tie = Midi + keskiääni + diskantti eli vieläkin matalempia saadaan. sopivuus moniin autoihin vaikea ilman rakennettuja paikkoja
Tuota focal k2 poweriahan saa tarjouksessa 199e/kpl. 2/kpl per ovi niin 600e miinus tinki ym.
Jos äänenlaatua haetaan niin eteen yksi hyvä erillissarja ja konttiin yksi hyvä subi. Prossu väliin ja aktiivijaot sekä viiveet sen kautta. Mitä enempi elementtejä per taajuusalue laitat, sitä enempi ongelmia tulee vaiheiden kanssa.
Äänenlaadusta kun puhuit niin unohda tämmöiset teiniviritykset. Tässä asiassa vähemmän on enemmän. Eteen hyvä erillissarja riittää hyvään ääneen. Jos takana matkustaa joku niin sinne voi pistää erillissarjan tai koaksiaalit, mutta jos ei siellä juuri ole väkeä niin parempi pistää sekin raha etupäähän.
radet kirjoitti:3 tie erkassa kui paljo parempi äänen laatu verratuna 2 tie erkkaa?
Enemmän ei ole aina enemmän. Mitä vähempiin kaistoihin taajuusalue jaetaan niin periaatteessa sitä helpompi ne on sovittaa yhteen.
Kolmetiestä voi olla iloa jos saa keskiäänen sijoitettua fiksusti. Opeleissa keskiääniset on ovissa, ja kun harvalla on korvat nilkoissa ei se ole mitenkään hyvä paikka. Mulla on kolmetie-etupää, 4" erillissarja kojetaulun päällä ja midbassot aktiivijaolla ovissa. Noin kaikki taajuudet sieltä sadan hertsin tuntumasta ylöspäin tulee samasta suunnasta ja äänikuva on yhtenäinen.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
enemmällä satseilla se ääni tulee lujempaa, jos hyvä rankentaja/asentaja niin myös paremmalla äänellä
2 tie satsi sulle sopii jos subbarin lyöt konttiin.. 3 tie on hankala saada soimaan hyvin, jos on subi käytössä kans, ja muutenki 3 tie satseja on paaaaljon, siis PALJON!, hankalampi saada haluamilleen, ja äänellisesti fiksuille paikoille..
ja lyöt ne 3 satsia 2 tie sarjoja per ovi, vedät aktiivisena kummatki ovet omalla vaffilla niin lähtee ääntä lujaa, mutta puhtaasti kun muistat oven vaimentaa
spl dynamicsin valikoimassa on 2 soppelia vahvistinta vetämään aktiivi 2tie settejä, s-2604 ja s-4006.. näillä hoitaa myös 3 tie sarjaa puoli aktiivisena
Insignia A2 1.6Turbo OPC-line sedan
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
Spl dynyn soittimet ei nyt mitään parhaita ole äänenlaadun suhteen. omasta mielestä hieman karkeita/raakoja. Suosittelisin mielummin helixin tai Ipaulin vaffeja
no ei ne nyt mitään mailman parhaita tietenkään ole, mutta sopii pienemmällekin budjetilla, ja antaa paljon tehoa..
noi ipaulit ja muut hifi vaffit on niin pirun virta syöppöjä ja herkästi hajoavia että en suosittelis.. alpinen ja pioneerin vaffit taas, hyvä äänenlaatu, ok tehotki, ei mitään hirveitä virta syöppöjä, mutta ei nekään mitenkään vähän syö.. niitä vois suositella, mutta niissä loppuu taas kans se valinnan vara kesken kun aletaan ajaan täys/puoli aktiivisena..
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Omega A 2.0i -89
ab^] kirjoitti:enemmällä satseilla se ääni tulee lujempaa, jos hyvä rankentaja/asentaja niin myös paremmalla äänellä
2 tie satsi sulle sopii jos subbarin lyöt konttiin.. 3 tie on hankala saada soimaan hyvin, jos on subi käytössä kans, ja muutenki 3 tie satseja on paaaaljon, siis PALJON!, hankalampi saada haluamilleen, ja äänellisesti fiksuille paikoille..
ja lyöt ne 3 satsia 2 tie sarjoja per ovi, vedät aktiivisena kummatki ovet omalla vaffilla niin lähtee ääntä lujaa, mutta puhtaasti kun muistat oven vaimentaa
spl dynamicsin valikoimassa on 2 soppelia vahvistinta vetämään aktiivi 2tie settejä, s-2604 ja s-4006.. näillä hoitaa myös 3 tie sarjaa puoli aktiivisena
Tuohon tummennettuun kohtaan haluaisin saada lisäselvyyttä ja perusteluja? 3-tie sarja on tottakai vaikeampi saada soimaan yhteen kuin 2-tie, mutta miten se subi tähän kuvioon liittyy? Tuohon elementtien määrään, kannattaa katsella noita EMMAn SQ-puolella kisaavia ja varsinkin siellä pärjääviä autoja, ja sieltä vetää omat johtopäätöksensä aiheeseen onko enempi aina parempi?
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
Noh, olen näitä emma ja muita äänen paine yms (maxboom itte harrastan) paljon kierrelly, ja kyllä siellä emma puollelakin on porukkaa sitä mieltä että enempi = parempi jos vain osaa hommansa..
no siihen 3 tie satsin+subi toimivuuteen, että se on hankalampi saada soimaan hyvin, koska 2 tie setin ''täydentää'' 3 tie setiksi se subbari, jos on oikein dsp yms laitteilla se sointi tasattu.. ilman dsp täkin se subi ajaa sen asian(tosin huonommin).. ja siksi myös monet hifiliikkeet suosittelee, kuten myös itekki, että kannattaa jos subi on niin 2 tie setti, ilman subia se 3tie..
ikää minulla ei ole vasta kuin 17v, mutta 12vuotiaasta olen erilaisia äänenpaine, ja emma kisoja seuraillut, kysellyt paljon autoista niiden omistajilta ja kartoittanut tietoa, koska itelläkin on suunnitelmissa vielä joskus rakentaa todella puhtaasti, hyvin ja kovaa soiva auto..
näistä asioista on paljon ihmisillä erimielipiteitä, ja ajatuksia, ja vain siksi kun ovat kuulleet joltain kaverin serkun kalakaverin saunanlämmittäjän siskolta.. mutta mulla on ainaki kova luotto noihin, mitä olen emma ja maxboom piireistä kysellyt, ja kuullut ja lukenut juttuja kyseisissä kilpailuissa ja niiden foorumeilta.
Eli selvemmin, 3 tie setti + subi = 3 tie setin basso+subi todella hankala saada soimaan yhteen hyvin.(edessä ja takana ''subi'', aika viiveet todella tarkkoja että soi edes siedettävästi)
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Omega A 2.0i -89
ab^] kirjoitti:Noh, olen näitä emma ja muita äänen paine yms (maxboom itte harrastan) paljon kierrelly, ja kyllä siellä emma puollelakin on porukkaa sitä mieltä että enempi = parempi jos vain osaa hommansa..
no siihen 3 tie satsin+subi toimivuuteen, että se on hankalampi saada soimaan hyvin, koska 2 tie setin ''täydentää'' 3 tie setiksi se subbari, jos on oikein dsp yms laitteilla se sointi tasattu.. ilman dsp täkin se subi ajaa sen asian(tosin huonommin).. ja siksi myös monet hifiliikkeet suosittelee, kuten myös itekki, että kannattaa jos subi on niin 2 tie setti, ilman subia se 3tie..
ikää minulla ei ole vasta kuin 17v, mutta 12vuotiaasta olen erilaisia äänenpaine, ja emma kisoja seuraillut, kysellyt paljon autoista niiden omistajilta ja kartoittanut tietoa, koska itelläkin on suunnitelmissa vielä joskus rakentaa todella puhtaasti, hyvin ja kovaa soiva auto..
näistä asioista on paljon ihmisillä erimielipiteitä, ja ajatuksia, ja vain siksi kun ovat kuulleet joltain kaverin serkun kalakaverin saunanlämmittäjän siskolta.. mutta mulla on ainaki kova luotto noihin, mitä olen emma ja maxboom piireistä kysellyt, ja kuullut ja lukenut juttuja kyseisissä kilpailuissa ja niiden foorumeilta.
Eli selvemmin, 3 tie setti + subi = 3 tie setin basso+subi todella hankala saada soimaan yhteen hyvin.(edessä ja takana ''subi'', aika viiveet todella tarkkoja että soi edes siedettävästi)
2-tie settiä ei täydennä 3-tie setiksi subbari vaan keskiääni ja se lisäyksellä ei ole merkitystä subin toimintaan. 2-tie sarjoissa toistetaan midillä yleensä n. 40-5000 Hz taajuuskaistaa ja 3-tie sarjassa midin toistoalue rajataan yleensä n. 40-200Hz. Subi toistaa molemmissa tapauksissa tuosta alaspäin.
Noista EMMAn hommista vielä, näytä viime kauden finaaliauto jossa on enempi kun 1 erillissarja edessä, edelleen siis puhutaan SQ-puolesta.
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
Toi kolmetiesetti on vaikea saada soimaan hyvin on kyllä tosiaan ihan täyttä tuubaa.. Eikä subi vaikuta tähän asiaan mitenkään. 3-tiesarjassa ongelmia voi olla lähinnä midin ja keskiäänen yhteensovittamisessa, tuskin siinäkään jos sarja on kunnollinen ja se on sarjaksi suunniteltu eikä mikään kootut teokset.
Midbasson ylipäästöhän jokatapauksessa asetetaan sinne jonnekin subin alipäästön tuntumaan oli sitten kaks- tai kolmetie. Eli subbarille se on yhdentekevää moneenko taajuuskaistaan se erillissarja on jaettu.
Kolmetiesarjan puolesta liputtaisin siis itse vahvasti siinä tapauksessa että on varaa hommata tarpeeksi laadukas sarja ja auto johon se keskari sopii/laitetaan sopimaan johonkin järkevään paikkaan (oven etu/yläosa tms).
Ja dsp:n kanssa kun lähdetään leikkimään niin paljon helpompi 3-tiesarjalla saada stereokuva korkeussuunnassa rauhoittumaan kun matala ääninen laulaja ei välillä käväse lattialla