LISÄKYSYMYS Vasen/oikea etuveto vetoakseleiden erot?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
rebel58
'Kadett'
'Kadett'

LISÄKYSYMYS Vasen/oikea etuveto vetoakseleiden erot?

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Onko vetoakseleissa eroja vasen/oikea? En löydä edes varaosanumeroita josta niitä vertaisi. Auto 91 automaatti Kadett mistä hajosi vasemman vetarin boorit. Vasenta automaatin vetaria>

Löytyi käytetty vasen vetari. Pituus n.55cm. Ei 91 vaan 87 automaatista. Hinta 100€ kun muut maksaa n.40€. En löydä mistään noiden varaosanumeroita onko ne samat? Joku vihjasi että 89-91 on eri numerolla mutta eihän sillä väliä jos pituus ja boorit täsmää? Lisäkymys: kun tosta mun vetarista on boorit mennyt ulkopäästä, niin onko se osa missä boorit (nivel?) on vaihdettavissa? Ja käykö se V/O? Eli käykö se mistä vaan jos booriakselin paksuus on oikea ja booreja oikeamäärä? Näitä siis ainkin kahta eri paksuutta? Onko muita eroja? Isotehoisessa takavetoisessa ei käytettyä vetaria vaihdeta puolelta toiselle kun on tullut vähän kiertymää ja kohta sanoisi naps! Asiaa hankaloittaa kun autoni on 200km täältä korjaamolla ja osat Lapissa.
Aina GM automaatilla. Talvella 1.6 kesällä 5.8 & 7.0 litraiset invamopot.
(F)ast_tra
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Vasen/oikea etuveto vetoakseleiden erot?

Viesti Kirjoittaja (F)ast_tra »

Jos ajattelet että se vaihdelaatikko on koneen kyljessä kiinni ja sitten mietit niitä pituuksia. Vasen on karkeasti ottaen puolet lyhyempi kuin oikea.
rebel58
'Kadett'
'Kadett'

Re: Vasen/oikea etuveto vetoakseleiden erot?

Asia selvä, kiitos nopeasta vastauksesta!
rebel58
'Kadett'
'Kadett'

Re: LISÄKYSYMYS Vasen/oikea etuveto vetoakseleiden erot?

Kuinka montaa eri boorien paksuuksilla näitä vetareita on ja onko boorien määrä niissä eri ja montaa eri niitä löytyy? Mitä muuta tarvitaan siitä varaosaliikken automaatti vaihteisesta jos siinä eri boorit kuin mun autossa?
Sorry huonosti kysytty kysymys. Nää etuvedot avaruustiedettä mulle.

9 viestiä ja mun status "Agilia". Mikä se on? Seuraavalla viestillä status nousee Kadett ja sen toki tiedän mikä se on.
sis
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja sis »

Vetoniveliä on kahta eri kokoa."Pikkulohkoisissa" (1.3ohc-1.6sv/nz) on pienet nivelet ja "isolohkoisissa"(1.6sh-20ne/c20ne) on isot nivelet.Eivät käy ristiin koska boorien määrä on eri.Nivel on vaihdettavissa ja käy V/O eli ei tarvitse vaihtaa koko akselia.Samoja niveliä löytyy Kadett/AsconaC/
Vectra A malleista ainakin joten auton mallilla ei ole merkitystä,vetoakselin pituus tosin voi olla eri.ABS jarrullinen tarvitsee hammaskehällisen nivelen.Kunhan boorien määrä täsmää ja vahvuus sama niin pitäisi käydä.Sisempi nivel saattaa automaateissa olla erilainen kuin manuaaleissa,en ole varma.
Takavetoisen vetari ja etuvetoisen nivel ovat "hieman" eri asia joten ei oikein voi verrata.Naputtavan vetonivelen voi "korjata" kääntämällä kuulakehän toisinpäin nivelen sisällä.Ei tosin kannata kun eivät nuo niin kalliita ole.
Agila on -(z)- merkillä myytävä Suzuki WagonR
PS. jos siinä varaosa-autossa on erikokoiset vetarit niin sitten pitäisi vaihtaa myös vaihdelaatikko ja navat/etutolpat
PPS. jos sulla on nivelestä boorit rikki niin on syytä tarkistaa myös navan kunto.Sielläkin voi olla boorit huonona jolloin pelkkä nivelen/akselin vaihto ei paljoa auta.
gs-coupe
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja gs-coupe »

noita ulompia niveliä löytyy esim motonetista suoraan hyllystä n,45e kpl malli mukaan ja hakemaan sieltä,veikkaisin että f-astra 1.8-2.0 mallin nivel on samanlainen,samoin a.vectran
rebel58
'Kadett'
'Kadett'

Kiitos SIS ja GS lisävalaistuksesta. Tuo helpottaa kummasti. Siis jos mun vetari on ehjä ja vain tuon ulomman nivelen boorit menneet, niin se nivel on vaihdettavissa manuaalin vetarista. Sisempi nivel on eri manuaalissa sen tiedän. Silloin kuin tuo porsi käytiin tarvikeputkassa kyselemässä automaatin ulompaaniveltä eikä niiden raamatut tunteneet moista. Siksi on ollut automaatin koko vetari hakusessa. Saan maanantaina tietää boorien koon onko se iso- vai pikkulohkon, heh. Samalla saavat kattoo pesän kunnon. Kai mä nää etuvetojen salat joskus opin? Nyt olohuoneen lattialla takaveto Jaggen Dana 44 perä osina mihin tulee uusi lukko ja pitempi välitys. Kakkupala..

E: nyt on status jo Kadett eli se velvoittaa tietämään edes omasta etuvedosta jotain..
gs-coupe
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja gs-coupe »

jos homma menee vaikeaksi niin ostaa ulompaan niveleen sopivan navan myös,laakeri pitää myös silloin vaihtaa
rebel58
'Kadett'
'Kadett'

Re: LISÄKYSYMYS Etuveto vetoakseleiden ulompien nivelten erot?

Porsineessa nivelessä booreja 22 ja paksuus (ohuus) 24mm
Onko tämä iso- vai pieniakselinen?
Mitkä ovat sen toisen nivelen mitat?
rebel58
'Kadett'
'Kadett'

Kiitos kaikille neuvoista. Nivel löytyi moponetistä ja ilmeisesti tämä on se "pikkulohko" koska nivel oli halvempi kuin "isolohkoon". Olin varautunut XXX.XX summaan vetarin kanssa kun piti jo saksasta katella. Hunnien ebayssa oli yksi. 60€, kyselyn jälkeen hinta pompsahti ja nyt se on listoilla 120€. Pitäköön tunkkinsa. Toi mätänetin nivel ei ole ikuinen. Nyt jo katellu laadukkaampaa varmuuden vuoksi hyllyyn. Motin koodi on C16NZ (natzi?)hymyillyttää kun oon tottunu LT1, LS1, L78 lyhkäisiin koodeihin missä ei koneen kokoa mainita, mutta ne tietää. Nyt alkanut ooppeleiden koodit avautua. Ennen vanhaan kun mulla oli Ooppeleita esim 1.9 S tai SH. Toi SH oli hydraulisella ylänokalla mihin ei vähän väljällä motilla automaatilla Zenith kaasarilla tyhjäkäynnillä riitäneet öljynpaineet nostajille.. Takavetoisia ollut käyttiksinä aina. Yleensä GM. Nyt etuveto ja seuraava puuha on saada cruise control kuntoon. Vai sanotaanks täällä tempomat? 91 siis saadaan töpselillä koneeseen missä näkyy vikakoodit? Katkaisijaan syttyy valo, muta mitään i tapahdu.. Palataan vaan ei paalata.
(F)ast_tra
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja (F)ast_tra »

rebel58 kirjoitti:Kiitos kaikille neuvoista. Nivel löytyi moponetistä ja ilmeisesti tämä on se "pikkulohko" koska nivel oli halvempi kuin "isolohkoon". Olin varautunut XXX.XX summaan vetarin kanssa kun piti jo saksasta katella. Hunnien ebayssa oli yksi. 60€, kyselyn jälkeen hinta pompsahti ja nyt se on listoilla 120€. Pitäköön tunkkinsa. Toi mätänetin nivel ei ole ikuinen. Nyt jo katellu laadukkaampaa varmuuden vuoksi hyllyyn. Motin koodi on C16NZ (natzi?)hymyillyttää kun oon tottunu LT1, LS1, L78 lyhkäisiin koodeihin missä ei koneen kokoa mainita, mutta ne tietää. Nyt alkanut ooppeleiden koodit avautua. Ennen vanhaan kun mulla oli Ooppeleita esim 1.9 S tai SH. Toi SH oli hydraulisella ylänokalla mihin ei vähän väljällä motilla automaatilla Zenith kaasarilla tyhjäkäynnillä riitäneet öljynpaineet nostajille.. Takavetoisia ollut käyttiksinä aina. Yleensä GM. Nyt etuveto ja seuraava puuha on saada cruise control kuntoon. Vai sanotaanks täällä tempomat? 91 siis saadaan töpselillä koneeseen missä näkyy vikakoodit? Katkaisijaan syttyy valo, muta mitään i tapahdu.. Palataan vaan ei paalata.
Kyllä se ihan suomeksi sanotaan vakionopeudensäädin. -91 saa auki väännetyllä paperiklemmarilla koodit ulos.
rebel58
'Kadett'
'Kadett'

Kerro ihmeessä lisää tuosta paperiklemmarista? Jotain hajua että vikakoodit saa vilkkumaan jotenkin näissä. Mutta olin täältä lukenivani että 91 ois jo töpseli mihin vois jonkun vikaskannerin liittää? Cruise ei toimi. Sulakkeet ehjät ja kaikki palikat mitkä mulle jenkeistä tuttuja ovat pannuhuoneessa paikoillaan. Varaosia mulla tohon on jos käy Buickista? Toi näyttää orggikselta kun kattoo miten se on konehuoneseen aseteltu. Katkaisija ihmetyttää. Ei viiksessä vaan oma ylös-alas-vasen-oikea nuppi valokatkaisijan alla. Valo siihen sytyy kun laittaa päälle, ei muuta. Kai tuohon saisi jonkun vilkun viiksen missä noi toiminnot? Mun käsikirja vanhemmasta ja siinä ei mitään mainintaa cruisesta.
Toinen vika tai vain pieni harmi on lataus. Virta päälle valo syttyy. Kone ilman polkaisua käyntiin niin valo sammuu, mutta ei lataa. Pieni polkaisu herätevirtaa(?) 2000rpm niin alkaa lataa, mutta latausvalo syttyy himmeäksi. Tavallaan ei haittaa vaikka joskus ilman polkaisua nurkilla ajossa akku menny tyhjäksi. Saattoi laturirempassa mennä vahigossa ac delco amerikan osaa laturiin, tai samassa yhteydessä mittariston takalevy sai kipeää kun otin sen akku kiinni irti. Nämä vain mun epäilyksiä.
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

rebel58 kirjoitti:Motin koodi on C16NZ (natzi?)hymyillyttää kun oon tottunu LT1, LS1, L78 lyhkäisiin koodeihin missä ei koneen kokoa mainita, mutta ne tietää. Nyt alkanut ooppeleiden koodit avautua.
Opelissa tosiaan tuolta 80-luvulta alkaen on käytetty tuollaista tapaa koodata moottorien tyypit. Ensimmäinen kirjain kertoo päästöluokituksen (tuo C tarkoittaa ensimmäistä vähäpäästöistä kattimallia), sitten tosiaan moottorin koko desilitroina, sitten purustussuhde (tuossa N eli matalahkopuristeinen) ja lopuksi polttoaineen syöttöjärjestelmän tyyppi (tuossa Z eli Zentraleinspritzung eli yksipisteruisku). Vinkit ja vihjeet-alueelta täältä foorumilta löytyy tarkemmat ohjeet noihin, samaten kuin muutakin hyödyllistä tietoa. Samallekin GM:n moottorille voi löytyä sekä tuollainen eurooppalainen Opelin koodi että GM USA:n RPO-koodi, kuten esimerkiksi Z22SE on sama kone kuin L61 tai vaikka esimerkiksi Opel C-Vectran 2.0 turbomoottori on Opelissa Z20NET, Cadillacissa LK9 ja Saabin pellin alla B207, sama kone kuitenkin tai LS1 on "opelmaisesti" Y57SE jolla nimellä sen piti tulla Omegan pellin alle, mutta jäi prototyypiksi, vaikka piti tulla tuotantoon. Eli samallekin GM:n moottorille löytyy usein sekä ns. Opel-koodi että amerikkalainen RPO-koodi, tosin tuota C16NZ:aa ei tainnut olla Amerikan puolella tarjolla ollenkaan, koska tuossa E-Kadetissakin Amerikassa (Pontiac Le Mans nimisenä ja Koreassa tehtynä) oli aina 2-litrainen moottori pellin alla.

Sori, meni offtopiciksi...

Klemmarihommastakin pitäisi löytyä tietoa tuolta Vinkit ja Vihjeet-alueelta.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

rebel58 kirjoitti:Kerro ihmeessä lisää tuosta paperiklemmarista? Jotain hajua että vikakoodit saa vilkkumaan jotenkin näissä. Mutta olin täältä lukenivani että 91 ois jo töpseli mihin vois jonkun vikaskannerin liittää?
Tässä ohjeet englanniksi tuohon vikakoodien lukemiseen klemmarin avulla:
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod ... _codes.htm

Sama töpseli johon Tech1-skanneri kytketään niin siitä klemmarilla yhdistetään käsin pari nastaa ja katsotaan miten valo vilkkuu mittaristossa. Noita Tech1-vikaskannereita ei kovin monessa paikassa enää ole eikä niitä osaa moni enää käyttää, kun uudemmissa Opeleissa on Tech2, jonka koodit voi lukea millä vain skannerilla, mutta jos (muistaakseni) tässä tarvitaan Tech1-skanneri, niin sitä ei osaa mitkään yleisskannerit emuloida, vaan pitää olla joko aito GM Tech1 tai sitten tuo klemmari.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
rebel58
'Kadett'
'Kadett'

Pieni lisäkysymys koodeista atalle. Olen nähnyt satamassa Pontiac Le Mansin minkä valmistenumero alkoi ykkösellä eli amerikassa tehty. Ei GSI vaikka digimittareilla, sähköikkunoilla ja peileillä ja tietty ilmastoinnilla. 1=usa 2=kanada 3=meksiko ja se oli 1.6 motilla. Samanlaisen nähny nettiautossakin, tosin 4 ovi sedanin ei ilmastointia eikä sähköheebeleitä. Tuon ykkösen mukaan se olisi tehty ankkalinnassa, ei koreassa. Tiedätkö millä kirjaimella tai numerolla alkaa koreassa tehdyt? Ei taida olla numero vaan kirjain niin kuin japseissa J. Siis onko E munaa tehty jenkkilässä? Tuon harmaan vuonna 90 satamassa bongatun mukaan mikä meni ryssiin on tehty. 16 lätkä takaluukussa ja se meitä ihmetytti että ID alkoi ykkösellä. Se seisoi melkein vuoden vapaavarastossa puukengän eli satamaruokalan kohdalla.
Vastaa Viestiin