vilkkusivupeilien laillisuus

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
lepOsimA
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja lepOsimA »

Oon kattellu vilkullisia sivupeilejä eri tuninkikaupoista ja kaikissa on ollu tiedoite että ei tyyppihyväksytty tieliikenteeseen...
Niin tuleeko siis poliisisedältä satikutia jos sivuvilkut välähteleekin sivupeilistä eikä kyljestä, missä ne vilkut alunperit olivat vai katsotaanko tätä ohjesääntöä läpi sormien , entä mitä katsastussetä näistä tuumaa?
ov21c
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ov21c »

Kyllähän ne ihan lailliset on, nimittäin ainakin uusissa mersuissa on moiset ihan vakiona. Eri asia on sitten onko ne hienot, mutta se taas on makuasia.
Kuva
Kuva
Dragster
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Dragster »

Tästä oon kuullut tälläisen variaation että ne vilkut pitäis olla jo vakiona peileissä että olisivat lailliset. Tämä on hatara muistikuva että olisin näin kuullut.
Korjatkaa jos olen väärässä.
van
'Agila'

Viesti Kirjoittaja van »

katsastusmies sano mulle -
lain mukaan etuvilkut on nähtävä takaapäin
30asteen kulmasta tsekattuna, on ne sitten
kiinni sivupeilissä taikka kyljessä..

en oo tosin uusimmista lakivirityksistä
ihan perillä
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Kaveri laittoin E Kadettiin moiset vilkut sivupeileihin. Säästi ainakin vaivan porata lokareihin reiät. :smile:
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

On 2003-11-15 17:11, ov21c wrote:
Kyllähän ne ihan lailliset on, nimittäin ainakin uusissa mersuissa on moiset ihan vakiona.
Ei tuolla ole mitään tekemistä sen kanssa onko ne lailliset.

Jos niillä vilkuilla ei ole hyväksyntää, ne ovat yksiselitteisesti laittomat. Ei siinä ole paljon tulkinnanvaraa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
PS1
OCF Partner
OCF Partner
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PS1 »

Ainakin tähän asti on kelvanneet.. Mahdollisuus kytkeä myös parkit mukaan, se ei saanut kannatusta konttorilla.
Fallen
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fallen »

Ainakin minulle konttorilla sanovat, että vilkkujen pitää näkyä jostain siitä takalokarin kohdalta katsottuna auton keulallepäin(vrt. jalankulkija auton vierellä kun olet kääntymässä) ja sano noista m3-look peileistä et eivät taida näkyä tuolta katsottuna...joten minulla jäi hankinta siihen... =)
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

Tästä taas hyvä esimerkki Ylivieskasta. Kaverilla katsastettiin turbotettu Vectra ja suurin huolenaihe ja läpimenokynnys katsastusmiehelle oli juurikin nuo sivuvilkulliset e-hyväksytyt m3-look peilit, kun ne eivät näyttäneet 5:n asteen kulmasta taaksepäin vaikka äijä seisoi takavalon takana ja takavilkku vilkui hienosti ja näkinkin sen varmaan. Kysyinkin häneltä siinä että eikö takavillkuja tarvi nykypäivänä enää jos kerran sivuvilkkujen pitää näkyä takaa tulevalle. No setä siihen sitten että "VITTU, jatketaanko huomenna!" , koitappa siinä sitten pidätellä naurua. Käski hommata maahantuojan puhelinnumeron että HÄN voi soittaa ja kysyä peilien laillisuudesta. Kehoitti vielä käymään katsomassa miten HÄNEN mersussaan on tuo vilkkupeili ratkaistu, mersuissahan on sellainen pallo siinä vilkussa. Noh seuraavana päivänä mentiin uudestaan numeron kanssa ja peilejä käännetty sen verran että näyttää hieman enemmän kuin aikaisemmin ja sama homma. Ja ei edes tarvinnut sitä numeroa, tokaisi vaan että "Mitä minä sinne soitan, sinunhan se kuuluu soittaa. Enhän minä ole niitä ostanutkaan." No setä kävi sitten näyttään vielä kaverille HÄNEN omasta mersustaan miten peilivilkut vilkuttaa, koitin olla nauramatta isoon ääneen taustalla kun katsastussetä näytti ja seisoi auton takana selittäen että "Katoppa ku näkyy tännekkin."
-Janne

ex Corsa E OPC PP 2018
veksu
in memoriam
in memoriam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

hehehe

tuntuu taas että jossaki nussitaan pilkkua oikeen kunnolla kyllähän se nyt järkikin sanoo että ei sen tarvi näkyä kauheesti...

ja monella on nin laittomat virit niitten tilalla etät jouk peilivilkku on hyvä verrattuna niiihin..

lakitekstiä
1.1.1985 jälkeen käyttöönotetussa autossa myös kaksi sivusuuntavalaisinta

Sivusuuntavalaisimen on sijaittava vähintään 500 mm ja enintään 1500 mm korkeudella

Sivusuuntavalaisimen tulee näkyä vaakatasossa taaksepäin vähintään 5-60° sektorilla auton kyljestä mitattuna

<font size=-1>[ This Message was edited by: veksu on 2003-11-17 11:05 ]</font>
Vastaa Viestiin