Insignia, automaattikylmästöinnin puhalluksen nopeus?

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'

Insignia, automaattikylmästöinnin puhalluksen nopeus?

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Terve!

Itsellä on inkussa tuo yksialueinen kylmästöinti ja auton valikoista löytyy ilmastoinnin alta kolmipykäläinen nopeuden valinta.
Mielestäni tuolla ei ole mitään vaikutusta puhallusnopeuteen, vaan tavoitelämpötilassa nopeus tuntuu aina tippuvan manuaalisen ykkösnopeuden paikkeille (tosin ei se hirmuisesti huuda lämmittäessäkään)... Onko tuossa jotain mitä olen missannut asetuksissa?

Edellisessä C Vectrassa vastaava säätö vaikutti suoraan puhallusnopeuteen käytännössä kaikilla lämpötiloilla.

edit: Taitaa siinä pieni ero tuntua, mutta ei lähellekään yhtä selvänä, kuin C Vectrassa...
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Jäsennumero: 1227

Re: Insignia, automaattikylmästöinnin puhalluksen nopeus?

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Ei automaattisessa ilmastoinnissa tarvitse koskea muuhun kuin lämpötilaan. Ilmastointi pitää lämpötilan oikeana, miettii minne puhaltelee ja kuinka lujasti.

Saattaa olla hassu lämppäri, jos on tottunut vanhemmista autoista siihen, että lämpötilaa säädetään puhalluksen voimakkuudella ja pitää puhaltaa jatkuvasti kohti kasvoja.
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
MacPherson

Viesti Kirjoittaja MacPherson »

.
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'

Lurttinen kirjoitti:Ei automaattisessa ilmastoinnissa tarvitse koskea muuhun kuin lämpötilaan. Ilmastointi pitää lämpötilan oikeana, miettii minne puhaltelee ja kuinka lujasti.
No shit Sherlock! :lol:
Vasta kolmannessa autossa moinen ja nyt vasta joku kertoo tuon mulle... :o :peukku:
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
porakone
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja porakone »

Ahnuld kirjoitti:tavoitelämpötilassa nopeus tuntuu aina tippuvan manuaalisen ykkösnopeuden paikkeille (tosin ei se hirmuisesti huuda lämmittäessäkään)... Onko tuossa jotain mitä olen missannut asetuksissa?
En tiedä kumpi on missannut jotain, mun mielestä kun on ihan normaalia ja järkevää että ensin puhkutaan enemmän tai vähemmän täydellä hyökillä että päästään tavoitelämpötilaan ja sen jälkeen siirrytään 'ylläpitoon' jolloin sitä puhallustakaan ei tartteta enää niin paljoa.
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'

porakone kirjoitti:En tiedä kumpi on missannut jotain, mun mielestä kun on ihan normaalia ja järkevää että ensin puhkutaan enemmän tai vähemmän täydellä hyökillä että päästään tavoitelämpötilaan ja sen jälkeen siirrytään 'ylläpitoon' jolloin sitä puhallustakaan ei tartteta enää niin paljoa.
Ideana tuossa on se, että esimerkiksi kostealla säällä/vuodenaikana on mukava pitää puhallusta hieman voimakkaampana, jolloin autoon ihmisten mukana tuleva kosteus häipyy nopeammin ja lasit ei huurru jne. Taasen kesällä itse pidän puhallusnopeuden mielellään vähän pienempänä, niin ei tunnu vetoa (eli mielummin kylmempää ilmaa vähemmän, kuin hieman lämpimämpää enemmän).

Vectrassa oli yleensä talviaikaan valintana "voimakas" ja kesällä yleensä "matala". Näissä oli melko selvä ero. Tietysti puhaltimen nopeus säätyi automaattisesti kovemmalle ennen tavoitelämpötilaa ja vaihtoi suuntausta riippuen auringon paisteesta jne.
Insigniassa löytyy vastaava valinta, mutta ainakin näin lopputalven keleillä ei asetuksien välillä oikein huomaa mitään eroa.
Vastaa Viestiin