kytkimenpainelaakeri naptus
kytkimenpainelaakeri naptus
ääntää aikas hyvin painelaakeri,vectra c GTS 2.2 -03. mielipiteitä tulisko vaihtaa palikat vai ajelenko meneen.ei äännä kun kytkin pohjassa.kytkinki toimii 100 pros.
-
(F)ast_tra
- 'Diplomat'

Re: kytkimenpainelaakeri naptus
Jos vaikka kertoisit auton tiedot?
-
potkulauta
- 'Kadett'

jos kolina ei kuulu kun kytkintä painaa, vika ei ole painelaakerissa.. painelaakeri toimii sillon ku kytkintä painaa eli sen pitäisi kolista/naputtaa sitä painaessa.
Mulla ainakin B-Corsa dieselissä kytkimen painelaakerin rallatus ja kolina lakkaa heti kun painan kytkimen pohjaan.potkulauta kirjoitti:jos kolina ei kuulu kun kytkintä painaa, vika ei ole painelaakerissa.. painelaakeri toimii sillon ku kytkintä painaa eli sen pitäisi kolista/naputtaa sitä painaessa.
Kytkinpoljin ylhäällä rallattaa välillä niin vietävästi. Kauankohan mahtaa kestää....
Tota niin, eikös toi ole vähän toisinpäin. Kun kytkimen painaa pohjaan niin painelaakeri alkaa pyöriin ja jos se on
lopussa niin sillon alkaa rallatus. Tai jos paineasetelman kynnet joihin laakeri painaa on kuluneet niin sama juttu,
sillä erolla et jos ne on ne kynnet niin kerran käy sillain et laakeri painuu niistä läpi ja samantien lyö kytkimen ylös vaikka
kuinka olis poljin pohjassa.
Tekee joskus (onneks harvoin) yllärin kun edessä on auto tai tallin seinä.
Jos rallatus lakkaa kun polkimen painaa pohjaan niin vika on laatikossa koska sillon lootan rattaat lakkaa pyörimästä.
Kattoisin ihan ekaks ne lootan öljyt, onko siellä enää mitään, ja minkä väristä tavaraa.
Taitaa melkein kaikissa olla tyhjennysropuissa sisällä magneetti, tulppa auki ja jos ropussa on rautajauhoo niin
pikkuhiljaa haeskeleen uutta laatikkoo koska se kajahtaa ennen pitkää ja varmasti just sillon kun olet luvannu
anoppias kyyditä tai mennä viimesen varotuksen jälkeen ajoissa töihin.
Tosin monissa opeleissakaan ei ole koko tyhjennysroppua.
Valmistajan miina kun et voi lootan öljyjä muuta kun lisäillä ja sit kun kajahtaa niin marmoritiskillä on
jonossa uusia laatikoita ja tiskin takana käsiään hierova myyjä.
Tosta Potkulaudan ohjeesta mallia. Se meni oikeenpäin.
Tämä siis lähinnä juusille vinkiks. Ei sulla rallata painelaakeri vaan vaihdelaatikon rattaat ja sen laakerit.
lopussa niin sillon alkaa rallatus. Tai jos paineasetelman kynnet joihin laakeri painaa on kuluneet niin sama juttu,
sillä erolla et jos ne on ne kynnet niin kerran käy sillain et laakeri painuu niistä läpi ja samantien lyö kytkimen ylös vaikka
kuinka olis poljin pohjassa.
Tekee joskus (onneks harvoin) yllärin kun edessä on auto tai tallin seinä.
Jos rallatus lakkaa kun polkimen painaa pohjaan niin vika on laatikossa koska sillon lootan rattaat lakkaa pyörimästä.
Kattoisin ihan ekaks ne lootan öljyt, onko siellä enää mitään, ja minkä väristä tavaraa.
Taitaa melkein kaikissa olla tyhjennysropuissa sisällä magneetti, tulppa auki ja jos ropussa on rautajauhoo niin
pikkuhiljaa haeskeleen uutta laatikkoo koska se kajahtaa ennen pitkää ja varmasti just sillon kun olet luvannu
anoppias kyyditä tai mennä viimesen varotuksen jälkeen ajoissa töihin.
Tosin monissa opeleissakaan ei ole koko tyhjennysroppua.
Valmistajan miina kun et voi lootan öljyjä muuta kun lisäillä ja sit kun kajahtaa niin marmoritiskillä on
jonossa uusia laatikoita ja tiskin takana käsiään hierova myyjä.
Tosta Potkulaudan ohjeesta mallia. Se meni oikeenpäin.
Tämä siis lähinnä juusille vinkiks. Ei sulla rallata painelaakeri vaan vaihdelaatikon rattaat ja sen laakerit.
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
No kyllähän se painelaakeri voi rallattaa vaikka kytkintä ei painaskaan. Näin mulla ainakin useemmassa autossa.
Insignia Hatchback A20DTE
En käy tinkaamaan viisaampien ja kokeneempien kanssa, mulla kokemusta vain sen verran kun 40tkm sitten Corsan kytkin vaihdettiin täristämisen ja rallatuksen vuoksi. Asentaja kertoi painelaakerin olleen finaalissa ja siitä rallatus, muutoinkin kytkinlevy oli jo kulunut.spiidi10 kirjoitti:Tämä siis lähinnä juusille vinkiks. Ei sulla rallata painelaakeri vaan vaihdelaatikon rattaat ja sen laakerit.
Tyhmyyksissäni ostin Motonetin painelaakerin ja noin 10 tkm sitten alkoi sama rallatus.
Katotaan nyt sitten, mikä sieltä laukeaa ekana....
kyllä itelläkin vinkuu se painelaakeri kytkin yläällä, hiljenee heti kun vähänkin painaa kytkintä. Näin ollut B Mantassa, A ja B omegoissa.
mut eikös noissa se vectroissa oo jonkun laatikon kaa ollu jotain ongelmia?
mut eikös noissa se vectroissa oo jonkun laatikon kaa ollu jotain ongelmia?
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
Jos painelaakeri rallattaa tai vinkuu kytkin ylhäällä niin sillon säädöissä on vikaa ja kytkin kantaa koko ajan eli laakeri pyörii kytkin ylhäälläkin.Janza1985 kirjoitti:No kyllähän se painelaakeri voi rallattaa vaikka kytkintä ei painaskaan. Näin mulla ainakin useemmassa autossa.
Painappa kädellä sitä kytkinpoljinta kun auto käy, pitäis mennä sentin verran tyhjää helposti ja sen jälkeen vasta huomaat vastuksen kun
laakeri alkaa painaan paineasetelman kynsiin.
Polkimen alta (akrobaatin hommaa
voi säätää sen kytkimen kun ensin hellität sen lukitusmutterin. Tämä perusautoissa, vaijerin säätö voi olla konetilankin puolella.
edittiä: yks vaihtoehto tietysti on se että polkimen ylös vetävä jousi on poikki tai irti ja polkimen paino painaa laakerin kiinni kynsiin.
Vähän enemmän sitä voimistelua kun sitä ei näe ellei ole selällään takaraivo lattiassa, lamppu suussa ja jalat kiinni niskatuen ympärillä.
Olen tehny montakin kertaa, kaveri meinas joskus soittaa lanssin kun sattu vahingossa paikalle.
Asiaa. Väärä säätö hyvinkin mahdollista mun Corsassa, siis kysymys: Miten säädän kytkimen kohdalleen ?spiidi10 kirjoitti:Jos painelaakeri rallattaa tai vinkuu kytkin ylhäällä niin sillon säädöissä on vikaa ja kytkin kantaa koko ajan eli laakeri pyörii kytkin ylhäälläkin.
Corsan säätö on tosi helppo tehdä moottorinpuolelta ilman työkaluja.
Joskus sanottiin, että kytkin- ja jarrupolkimen tulee olla samalla korkeudella. Mulla kytkinpoljin hieman syvempänä.
Kytkinrempan jäljiltä säädin itse kytkimen niin, että ottaa kiinni aika alhaalta.
Siis miten säädän?
Haukuinko Motonetin taas ihan turhaan
Jos oletetaan, että tuossa on likimain samanlainen kytkin kuin B Vectran dieselissä (painelaakeri ehkä ei ole samanlainen), mutta Vectrassa se laakerivikaisen betonimyllyn käyntiääntä muistuttava ronksutus aiheutui kytkinlevyn keskiössä olevista jousista. Se kytkin nyyskähti lopullisesti, kun yksi (vai oliko peräti 2) niistä neljästä jousesta putosi poisjuuus kirjoitti:Mulla ainakin B-Corsa dieselissä kytkimen painelaakerin rallatus ja kolina lakkaa heti kun painan kytkimen pohjaan.
Kytkinpoljin ylhäällä rallattaa välillä niin vietävästi. Kauankohan mahtaa kestää....
Tarkoitin aiemmin, että aiemmissa autoissa ollu tuota, että ne ääntä pitää vaikka ei painaskaan poljinta, hiljentyny sit kun on painanu kytkintä.spiidi10 kirjoitti:Jos painelaakeri rallattaa tai vinkuu kytkin ylhäällä niin sillon säädöissä on vikaa ja kytkin kantaa koko ajan eli laakeri pyörii kytkin ylhäälläkin.Janza1985 kirjoitti:No kyllähän se painelaakeri voi rallattaa vaikka kytkintä ei painaskaan. Näin mulla ainakin useemmassa autossa.
Painappa kädellä sitä kytkinpoljinta kun auto käy, pitäis mennä sentin verran tyhjää helposti ja sen jälkeen vasta huomaat vastuksen kun
laakeri alkaa painaan paineasetelman kynsiin.
Polkimen alta (akrobaatin hommaa) löydät sen varren säädön, reaktiotanko jossa on lukitusmutteri, jenka ja yleensä 13- tai 15 mm mutteri jolla
voi säätää sen kytkimen kun ensin hellität sen lukitusmutterin. Tämä perusautoissa, vaijerin säätö voi olla konetilankin puolella.
edittiä: yks vaihtoehto tietysti on se että polkimen ylös vetävä jousi on poikki tai irti ja polkimen paino painaa laakerin kiinni kynsiin.
Vähän enemmän sitä voimistelua kun sitä ei näe ellei ole selällään takaraivo lattiassa, lamppu suussa ja jalat kiinni niskatuen ympärillä.![]()
Olen tehny montakin kertaa, kaveri meinas joskus soittaa lanssin kun sattu vahingossa paikalle.
Insignia Hatchback A20DTE
Älä vaan usko vanhaa p..ajuttua niistä polkimien korkeudesta. Oli joskus jossain yhdessä automerkissä, (tais olla tämä maailman "turvallisin" Volvo)juuus kirjoitti:Asiaa. Väärä säätö hyvinkin mahdollista mun Corsassa, siis kysymys: Miten säädän kytkimen kohdalleen ?spiidi10 kirjoitti:Jos painelaakeri rallattaa tai vinkuu kytkin ylhäällä niin sillon säädöissä on vikaa ja kytkin kantaa koko ajan eli laakeri pyörii kytkin ylhäälläkin.
Corsan säätö on tosi helppo tehdä moottorinpuolelta ilman työkaluja.
Joskus sanottiin, että kytkin- ja jarrupolkimen tulee olla samalla korkeudella. Mulla kytkinpoljin hieman syvempänä.
Kytkinrempan jäljiltä säädin itse kytkimen niin, että ottaa kiinni aika alhaalta.
Siis miten säädän?
Haukuinko Motonetin taas ihan turhaan
perustu siihen et kun kytkin ja
jarru on samalla korkeudella niin jalkoja on helpompi siirrellä hätätilanteessa.
Saahan se ottaa kiinni alhaallakin, siihen tarvii vaan tottua lähteissä missä kohtaa se nykäsee auton liikkeelle.
Hyvä keino testata onko liian alhaalla eli luistaa kytkin ylhäälläkin, on kun pysäytät ylämäkeen. Iso vaihde päälle, kunnolla runtua ja
kytkin ylös. Jos kone ei sammu niin kytkin luistaa ja hiukka pitää säätöjä pudottaa. Älä kuitenkaan huudata montaa sekuntia ettei paikat pala.
Tyhjäliikettä kädellä painaen saa olla useempikin sentti. Se yks sentti oli minimi.
Ps: Moponettia ei varmaan ole koskaan haukuttu turhaan.
säätele siitä corsasta se poljin sentin pari ylemmäs kun on jarrupoljin niin kytkin toimii normaalisti, alemmas ei ainakaan.
opel vectra c 2,2 gts
eipä mantassa säätä suuntaan tai toiseen auttanut mitään. Omegassa laakeri oli ekat 20tkm ihan hiljainen ja sit alko vikiseen ja hiljeni kun painaa pedaalia
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline