kaasuläppäasiaa, 2x65mm läpät korvaamaan tuplat/läppärungot

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
repsa
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja repsa »

eli :

mitenkä vaikuttaa virtauksiin pienillä kierroksilla jos normi ruiskun imusarjaan laittaa 2x65mm kaasuläppää?

mietin lähinnä sitä, että muodostuuko pienillä kierroksilla kovinkin paljon virtausta haittaavia pulsseja?

tuossa nopealla laskulla sain pääteltyä että 2x65 läpät olisivat isommat pinta-alaltaan kuin 4x40mm tuplat jotenka tämähän vaikuttaisi ainaskin paperilla ihan ok idealta..
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
bone
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja bone »

En noista virtauksista osaa sanoa, mutta ite olen miettiny samaa ideaa, tosin siten että laittais 2x1.8:n kaasuläppäkotelot (ne tuplaläppäiset). Vois olla vähän "lievempi" käytös moottorilla tollasilla vaiheittain avautuvilla läpillä.
-respect to the man in the ice cream van-
kadett85
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kadett85 »

Olisko hullu idea jos laittais toimimaan samalla lailla kuin 1.8:n läpät, eli toinen avautuis vasta lopussa.
repsa
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja repsa »

no tuollasta vaiheittain toimivaa olen itsekkin miettinyt. se ei olisi edes paha toteuttaakkaan erilaisella vivustolla.
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
MarkoP
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja MarkoP »

omasta ooppelistani ('98 1.6 16v G) porttasin ton läppärungon.. kulutus tippui pari desiä ja 0-100 kiihdytys aika tippui karvan vajaat 2-sekuntia (mitattu g-tech pro, ennen 11.5 kesärenkailla ja nyt 9.9 talvirenkailla).
liikkelle lähdöstä tuli hieman ryntähtävä mutta parempi sekin kun aikaisempi.
keskialueen vääntöä kehui jopa tyttökaveri joka ei normaalisti huomaa missään mitään eroa.
läppä mulla pysyi samana ja suurennan vasta kun jostain löytyy korvaava läppärunko.

todennäkösesti juuti toi liikkeellelähtö hankaloituu mutta kaasuun vastaavuus ja huipputeho paranee.
jamo81
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja jamo81 »

MarkoP
Miten kyseisen homman hoidit?
Eli jos pystysit pistään lisää infoo, ja kuvathan tietysti kertois enemmän kuin.... :smile:
MarkoP
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja MarkoP »

miten hoidin..
läppärunko irti ja pöydälle, kun kurkkaat sisälle mötikkään niin huomaat heti että siellä on vaikka mitä joka ahdistaa ilman kulkua.
TODELLA paksu läppä akseli ja aika paksu läppä.
läppä muotoillaan teräväksi reunoista ja akseli ohennetaan jouhevaksi.
sitten kanavaan on laitettu rappunen niin että kaasu aukeaa ensin vaan toiselta sivulta (yläreunastaan) ja alareuna seuraa vielä sitä porrasta. portaan reuna on terävä ja selkeästi kanavan tukkeena.
siitä sitten kairaamaan. itse vain pyöristelin enkä hirveästi poistanut matskua.. eli toi rappu toimii niinkuin progressiivinen avaus.
muutenkin kanavassa on teräviä kulmia ja ne pitää siistiä.
lopulta kiillotin sisältä koko paketin.

pistä laatikkoon satku ja läppärunko ja tuo illax lainaan niin kairaan ja kiillotan ilomielin.
ennen ja jälkeen mittaus onnistuu G-techillä.
myös mun ooppelin voi koe ajaa jos jännittää että mitähän tästä tulee.

samalla muuten kannattaa putsata se tyhjäkäynti moottori.

..niin ja kannattaa varoiks hakea uus tiiviste, se orkkis ei välttämäti lähde ehjänä irti. mulla kyllä lähti.
Vastaa Viestiin