Rupesin miettimään että jos vetäisin kampiaksilan kierroksen ympäri, niin eikös sitten pumpun merkki/nuoli pitäis olla ylöspäin? mutta sitten taas nokka aksila on väärinpäin? eikö? eli jos nyt vetäisin huomenna kampiaksilan kierroksen, ja katsoisin jos merkit osuu paikoilleen, ja sitte pyörittäisin nokkaa kierroksen niin eikö se sitten pitäisi olla paikoillaan?
En ole missään vaiheessa poistanut tota kampiaksilan anturia ja laittanut sinne tappia, mulla ei ole kysesitä tapiia ja en tiedä mittoja.
olen ainosataan käyttäny 4mm metallipalikkaa nokan lukitukseen. ja sitten laittanu kampiaksilan oikeeseen kohtaan ja laittanu kaks pulttia nokkaksilan rattaan reikien läpi ja sitten laittanut jännitettä ketjulle ja sammalla pitänyt kampiaksilan paikalla ja sitten kiristäny nokkaaksilan pultin? ja sitten kiristin paikoilleen toiminko oikein ja oisko kellään noita tappejen mittoja?
mutta eihän sillä ole mitään merkitystä mitä kierrät. laita mylly ykk ja sitte kato se alipainepumpunpää että on hahlo vaakassa, samahan se kuinka kierrät kampuraa samallalailla dieselpumppu pyörii mukana jos et siihen ketjuun ole koskenut ja etkä pyöriä irroitellut, ja sitten nokka akseli ajoitukseen, ei tuo ole mikään vaikee touhu varsinkin kun sulla on tuo syöttöpumpun pyörä esillä. ei oikeesti isokaan työ.
Nojoo, mut virheistään oppii, ostaessa mulle sanottiin että kaikki on paikoillaan että sais vaan laittaa paikoilleen, mutta nyt näyttää siltä että nokka on puol kierrosta väärin, pyöritin kampurasta kierroksen ja nyt on pumpun merkki ylhällä, ja kampuran merkki oikeassa paikassa mutta nokka heittää sen puol kierrosta.
Nyt ois vaan kiva tietää sen kampuran lukitustapin mitat, että saa metallipajalle viedä piirustukset niin ne saa sorvata semmosen mulle.
Eli nyt kun saan sen tapin, niin vaan laitan sen sinne kampuraanturin reikään, kun mulla on remmilevyn merkki oikeassa kohdassa. ja sitten pumpun 6mm tapin laitan sinne, pitääkö löysätä pumpun rattaan ruuveja? ja sitte lukitsen nokan oikein päin 4mm metallilevyllä alipainepumpun urasta? eikö se näin mene?
Vai riittäiskö että lukitsen vaan pumpun ja nokan ja vedän kiinni? koska pumpun ja kampuran väliseen säätöihin/ketjuun ei ole koskettu?
riittää hyvin että lukitset pumpunpyörän ja ja nokkaakselin niin että ykköspytystä nokat on ylhäällä eli venttiilit kiinni, ei se muuta tarvi, ja siihen pumpun lukitukseen riittää joku 6mm tappi, poranteräkin riittää, eikä sitä varsinaisesti lukita, riittää kun käyttää sitä tappia reiässä niin että on merkki kohdallaan, itse vasta laitoin laiskuuttani pelkän ykk:n mukaan ja hyvä tuli, sekin riittää.
nonni, nyt lähti käytiin, kun sain nokan oikein... ja se kävi tosi huonosti.. oli tosi laiska... pääsin koittamaan sitä ja ajoin sen lämpimäksi mutta sitten yhtäkkiä kun ajoin niin tapahui jtn ja kierrosmittari meni nollaan, auto kuitenki käynnissä ja savutti helvetisti, mutta ei ota enää kierroksia.. eikä lähde käyntiinkään
pitääpi koittaa saada testeri jostain huomenna ja koittaa lukea vikakoodit,
pelkään pahinta, oisko pumpu menny?.. voiko se mennä noin vaan?
kone nakutti helvetisti kans, mutta suurimmaks osaksi varmaan johtuu siitä että kone käynnistittiin ekan kerran 3vuoden seisonnan jälkeen..
mullla ei ollut mtn tappia lukitsemassa kampiaksilaa, vaan katoin vaan että merkki oli remmilevyssä paikoillaan ja vedin sen kiinni,
ja se tappi siinä pumpussa niin ei lukinnut pumppua, vaan se pyöri kyllä edes takasin pienen matkan kun kampiaksilasta pyöritti.,..
Kiristimethän pitää olla kiristettyinä ja ajoitusvälineet paikallaan ja sitten vasta nokan pultti kiinni,muuten tulee kyllä liikaa heittoa.Nokan pulttihan tulee muutenkin lujaan kiinni,itselläkin on vaikeaa tuota viimeistä 30" jaksaa vääntää vaikka on apuvarttakin.
Dirty Harry kirjoitti:Oliko jakoketjun "löysät" kiristimen puolella silloin kun laitoit nokan kohdalleen? Tulee jonkin verran heittoa, jos ei ollut.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Mulla oli kiristin poissa ja laitoin kaks pulttia nokan rattaan reikiin ja pidin jännitettä avaimella ja sitten samalla vedin pultin kiinni. eli löysät tuli kiristimen puolelle.
Mutta miten toi pumppu oli niin sitä en tiedä, millanen homma on ottaa cooleri pois noissa että näkis vähän paremmin ? oon epävarma niistä säädöistä, en saanut sitä lukittua, kun se liikku sen reiän pituuden kun veti konetta edestakasin, vai teinkö jotenkin väärin?
Otin nyt autocomin lainaan ja se sanoi näin ekaksi:
sitten poistin vikakoodit, ja sitten kovan pyörityksen jälkeen sain auton jälleen käyntiin, vikakoodeja ei ilmestynyt heti. sitten koitin sitä ja se oli taas helvetin laiska.
pienen lenkin jälkeen vikavalo syttyi taas ja sitten nämä vikakoodit ilmenivät:
P1335 - Suihkutuspumppu
- kierroslukutieto P0725 - Moottorin käyntinopeuden syötön piirin virhetoiminto
Testerillä kun katsoin niin katoin että imupaine oli vaan 1bar, ja kaasu tai mikään ei muuttanu sitä miksikään.
Mitä viisaammat tuumii?
Onko jollain niitten tappien mitat et saisin ne sorvattua niin ois kerralla hyvä?
ei se syöttöpumppun ajoitus ole muuttunut, ei varmasti jos et ole kampuran ja pumpun ketjuun koskenut. eikö tuo juho äm peen linkki auttanut. on kyllä selkee topikki, kato uudestaan, sillä se sulle selviää. ja jos tosiaan tarvit ne palikoitten mitat niin laita sp yritän laittaa sitten sulle..
Noniin, nyt on piirrustukset viety metallipajalle ja ne sorvaa mulle lukitustapit juhannuksen jälkeen.
Avasin taas pumpun huoltoluukun ja otin venttiilikopan sekä alipainepumpun pois, näytti kyllä siltä että pumppu, kampiaksila ja nokkaksila oli oikein, mutta tiedä sitten..
Tietääkö joku mihin noi vikakoodit liittyy? tai mikä on vikana?
Voiko noi mun vikakoodit riippua jostain alipaineletkusta? En oo varma jos kaikki letkut menivät ihan oikein kun itse en ollu irrottanut niitä.
Että oisko jollain hyviä kuvia / kaavoita alipaineletkuista? Ajattelin että vetäisin kaikki letkut uusiksi niin varmana olisivat tiiviit.
Sitten ajattelin myös vaihtaa suuttimien paluuletkut.
Kuinka paksua letkua näihin tarvitaan?
Otin tänään myös kampiaksilan anturin pois, autodatassa luki että piti mitata vasemmalla oleva liitin ja keskimmäinen. niin pitäis olla suurinpiirtein 900ohmin vastus. Kun mä mittasin sen niin mittari ei sanonut mitään. Mutta sitten mittasin keskimmäisen ja oikean liittimen niin sitten sain ~900ohmia. Ja liitintä on mitattu oikein päin autodatan kuvan mukaan. Että voisiko siinä anturissa olla vikaa?
No nuo vikakoodit on sellaisia että sulla on ehkä ollut imukotelon painetunnistimen johto irti tai huonosti kiinni,niin tuskin kannattaa vielä kinnittää niihin huomiota.
Suuttimen paluuletku on 3.2milliä sisähalkaisijaltaan,sitä kysytään melkein joka päivä ja haulla nämä asiat kyllä löytyy.Alipainepilli on 4mm ulkohalkaisijalla ,sitä oman tiedon mukaan saisi vain Opelilta.
Kampiakselin anturissa on harvoin vikaa,,mittauksessa näyttäis olevan OK.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Rupesin miettimään että jos siinä imukotelon painetunnistimessa ois jtn vikaa?
Koska kun mulla oli Autocomi kytkettynä niin se näytti vaan imusarjan painetta 1barin kokoajan. Eikö sen pitäis nousta? rupesin miettimään että jos mulla ois joku alipaineletku väärin ja se imusarjan läppä ei säädy ollenkaan vaan on kiinni kokoajan? voisko siinä olla vikaa?