Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
onko suositusta koska pitäisi vaihdattaa öljyt ? entä vaihtojen hinnat esim..opel huollossa?
auto on ollut kaupunki ajossa, eli paljon lähtöjä, toisin kyllä naisen käytössä..
ajoin erään päivänä hidasteeseen ja lähdin siitä,(lähes pysähdyin) niin meinasi vähän tarkertua kun ei automaatti meinannut löytää vaihdetta.. :-O
Tuolta löytyy asiaa, lyhyesti: Öljyt kannattaa vaihtaa 60tkm välein huuhtelemalla (n.10L), ei merkkiliikkeen tapaan (3,5L öljypohjasta), sekä tarkastaa lopuksi öljymäärä lämpöisestä askista jotta on min -> max välisellä alueella. Ja öljyksi vain JWS3309-speksattua tavaraa.
Ja mulle marmoritiskillä kerrottiin, että ei kuulu huolto-ohjelmaan ja muutenkin tuntui hankalalta heillä koko homma, kun kyseessä on automaattilodju. Myöskin Fixus-pajassa kerrottiin, että ei kuulu ohjelmaan ja ei tarvitse vaihtaa
Mulla on ollut Vectra -00 X16XEL uudesta pitäen ja siinä automaattiloota. Olen ainoan kerran vaihdattanut lootan öljyt 180 tkm kohdalla (ehkä 6 vuotta sitten), kun veto hävisi kuumana kesäpäivänä (+30 C) marketin parkkipaikalla. Kävin ostoksilla ja kun palasin, niin taas pelitti. Mutta siis vaihdatin kuitenkin.
Nyt olen ajanut 352 tkm ja tuolla yhdellä vaihdolla olen hyvin pärjännyt. Automaatti toimii erinomaisesti. Suodatinta ei ole koskaan vaihdettu.
Tämä on minun kokemukseni - ei mikään virallinen suositus.
VelluPekka kirjoitti:Mulla on ollut Vectra -00 X16XEL uudesta pitäen ja siinä automaattiloota. Olen ainoan kerran vaihdattanut lootan öljyt 180 tkm kohdalla (ehkä 6 vuotta sitten), kun veto hävisi kuumana kesäpäivänä (+30 C) marketin parkkipaikalla. Kävin ostoksilla ja kun palasin, niin taas pelitti. Mutta siis vaihdatin kuitenkin.
Nyt olen ajanut 352 tkm ja tuolla yhdellä vaihdolla olen hyvin pärjännyt. Automaatti toimii erinomaisesti. Suodatinta ei ole koskaan vaihdettu.
Tämä on minun kokemukseni - ei mikään virallinen suositus.
Tossa -00 B-koppasessa on eri automaattiloota, näissä C-koppasten AisinWarnereissa ei edes ole vaihdettavaa suodatinta. Yleisohjeenahan kaikissa automaateissa on joko vaihtaa öljyjä säännöllisesti, tai sitten olla vaihtamatta kokonaan ja toivoa parasta.. Lähes kaikkien merkkien marmoritiskillä kerrotaan ettei lootan öljyjä tarvitse vaihtaa vaan siellä on ns. ikiöljyt jotka kestää laatikon eliniän. Tosin unohtavat mainita että saattaa jäädä tuo ikä lyhyeksi, ikiöljyjä kun ei ole vielä keksittykään. Lootaöljyn pahin vihollinen on ylikuumentuminen, kaupunkiajossa olevat vehkeet rasittuvat eniten.
Tuo on niin typerää, että laatikon öljynvaihto ei kuulu huoltoon. Itse olen pitänyt automaatissa välinä 80 000km ja manuaaliinkin on ne vaihdettu, ei tosin noin tiheästi.
Opel Vectra 2.0 CDX 1995
140 000km mittarissa (liikaa?)