Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Toivottavasti tuli oikealle osiolle, mutta haluaisin tietää muilta kokemuksia kyseisen auton paikaltaan liikkeelle lähdöstä. Tuntuu että omani meinaa aina sammua jos ei ota hiukan ylimääräistä kaasua mukaan lähdön yhteydessä. Vielä en ole stumpannut kertaakaan, mutta kyllä tuo pikkusen häiritsee pienikin luistattaminen. Johtuuko suuresta korista ja pienestä moottorista, jossa huono alavääntö vai onko kenties autossani jotain pielessä ? Tämä ilmiö ehkä vielä korostuu enemmän kylmällä koneella. En ole juuri autokolusta tullut, joten vika ei nyt ole kuljettajassa vaikka sitä varmasti joku ehdottaa. Kokemusta on monenvuoden ajalta ja monesta autosta !
Säätäsin tyhjäkäyntiä hiukan ylemmäs jos se olisi mahdollista, mutta ei taida onnistua näissä laitteissa ? Tuntuu myös että pakilla meinaa hiukan täristää ihan kun ei oikein jaksas, mutta sama vika oli kyllä vanhassa B-vectrassani että pakilla täristi jongin verran. Eteenpäin ajaessa ei kumpikaan ole täristänyt vanha eikä uus
ei siinä vaan oo alavääntöä tuossa 1,8 moottorissa ollenkaan, siitähän se vaan johtuu. käy koeajaan jotaki toista samallaista jossaki liikkeessä niin sillähän se selviää että onko autossa jotaki vikaa.
tuosta tyhjäkäynnin korotuksesta en oo ihan 100% varma mutta sitä ehkä mahdollisesti voi merkkiliiikkeessä nostaa hieman tech kakkosella.(merkkikohtaisella testerillä.)
en muista enää että mistä moottorista sitä tyhjäkäyntiä pääsi käpälöimään.
Voi johtua myös tuosta sähköisestä kaasupolkimesta, joka reagoi hivenen hitaasti. Kokeile painaa tyhjäkäynnillä nopeasti kaasupoljinta, niin huomaat viiveen..
Voisko joku päästää mut testaa Vectra-C GTS 1.8 koneista autoaan. Sais varmuuden, että onko todella näin surkee liikkeelle lähtiä vai onko mun autossa, jotain vikaa ?
En ole vielä koskaan stumpannut tota autoa, mutta v...ituttaa kun pitää olla aina niin varovainen liikkeelle lähtiessä. Pakilla tilanne on pahin, kun ei meinaa milläänn jaksaa pysyy käynissä jos pienikin ylämäki.
Muuten olen erittäin tyytyväinen autooni !!!, mutta tämä asia nyt häiritsee. Alkanut himottaa tollanen 2.2 koneella oleva Vectra-c siinä tuskin tätä samaa ongelmaa on ?
Porukoilla oli 1.8 GTS ja sain stumppaamaan sen aika usein kun ajoin oman auton jälkeen. Sille tosiaan pitää antaa kaasua että jaksaa lähtä liikkeelle. Eikä se hidas kaasun reagointi auta yhtään asiaa.
En ole ihan varma kumpi 1.8(XE vai XER) sulla on mutta, mulla oleva Z18XER on alaväännöltään aivan käsittämättömän heikko,
ja kyllä,liikkeelle lähdöt pitää ottaa kieli keskellä suuta.Moottori alkaa toimimaan kunnolla vasta n.2000 rpm kohdalla.
Aikaisemmin oli Z22SE ja sen alavääntöä on ikävä
Minulla on C Vectra 2.2 koneella.
Olen saanut sen sammumaan usein liikkeelle lähdössä esim valoissa.
Sen alavääntö on surkea.
Elikä ei tuo isompi kone tuo apua.
Kiitos kaikille vastauksista !
Joo toi ongelma korostuu etenkin sillon, kun on perhe kyydissä tai ilmastointi päällä, mutta yksin ajaessa meno sidettävempää. Mulla nostettu merkkihuollossa tyhjäkäyntiä pyynnöstäni ja se hiukan auttanut, mutta edelleen saa olla erittäin tarkka lähdössä.
Kyllä se siitä. Näitä "hinnat alkaen" moottoreita pitää tosiaan käskeä ennen kuin pellin alla alkaa mitään eloa olemaan.
Vähän samaa oon huomannut omassa 2.2 Omegassa, joka on automaatti.
Ilmastointi päällä saa painaa kaasua enemmän, mutta se on normaalia että kylmän tekeminen syö tehoja.
Jos kierroksia on koneessa, niin sitten ei ainakaan jalkoihin jää, vaikka olis hieman kuormaakin mukana.