Ooppeli Saksasta?!

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
korpi
'Agila'

Viesti Kirjoittaja korpi »

Olen ollut järkkäämässä muutaman pirssin Etelä-Saksasta kavereille lähinnä "harrastuksena" leipätyöni ohessa. Pääasiassa siksi, että teen aiheesta opinnäytetyötä, mutta toisaalta, mikäli kiinnostuneita löytyy niin kyllä niitä autojakin sieltä sit löytyy.. Tähän asti kaikki on olleet ihan hyviä autoja, vaikka kovin eri tyylisiäkin ovat olleet.

Mitenkä, mikähän ko. tuontiautoihin suhtautuminen esimerkiksi tällaisella merkkikohtaisella palstalla ja keskuudessanne on?? Tuntuisi siltä että toiset karttaa niitä kuin ruttoa, mutta silti toiset haluavat välttämättä sellaisen?! Entä miten vaikuttaa autokauppias / myyjä Saksan päässä. Omalla kohdallani olen käyttänyt vain yhtä kauppiasta, joka on osoittautunut luotettavaksi; toisin kuin olen kuullut juttuja turkkilaisista käytettyjen autojen kauppiaista jotka vähät välittävät kaupan kohteesta ja sen kunnosta. Rahat pois tyylillä. Olisi mukavaa saada mielipiteitä, eikä vähiten opinnäytetyötäni varten.

.. Mielipiteitä, kommentteja?!

pyryliini@pp.nic.fi

Terveisin,
Jarkko Kulmakorpi
Black Diamond
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Black Diamond »

Itse en kovin helpolla Saksan autoa hakisi,tai jonkun tuotuna ostaisi.En tiedä saatan olla liiankin ennakkoluuloinen,mutta on siellä vaikka minkälaista kauppiasta enemmän tai vähemmän rehellisin keinoin liikkeellä.Ja eikös Saksassa ole laillista matkamittarin muuttaminenkin?

Monen auton kohdalla taitaa se hintahyötykin olla aika pientä?Luulen,että se on vain tämän aja hittituote hakea auto Saksasta.

Onhan niitä huijareita myös Suomessa ja jokapaikassa.Huijatuksi tulee missä vaan,jos ei pidä silmiä auki.

Komsikomsa,se hakee ja ostaa ken haluaa.Toivottavasti kaikkien autonosto sujuu ongelmitta. :smile:
caravan-coupe
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja caravan-coupe »

Autoliikkeet pitävät aika hyvin näppinsä erossa tuonti-autoista, siis jos meinaa vaihtaa uitetun auton täällä liikkeessä kotimaiseen niin eivät ota vastaan tai hyvittävät vähän.
Tosin joissain merkeissä, tietenkin mallista ja varustetasosta riippuen saattaa tuontiauton hinta olla aika houkutteleva.
noobie
'Agila'

Viesti Kirjoittaja noobie »

syksyllä toin (minäkin) opelin saksasta.
turkkilaisista kauppiasta huomasin: he eivät puhu englantia,(osa jopa ei puhu saksaa), joten kommunikointi on vaikeaa. jos yhteinen kieli löytyy, käy nopeasti ilmi, että he eivät tiedä mitään autoista. joten ainoa asia on tuijottaa papereita. (joita heillä on 1,auton rekisteriote.)
hmmm....
unohdin turkkilaisten halvat "häkkiautot" ja
löysin varsin asiallisen saksalaisen auto-kauppiaan. hänellä oli näyttää kaikki vaadittavat paperit (tüv,au..) ja lisäksi auton kunto vastasi papereita. teimme kaupat ja auto toimii (edelleen) mahtavasti.
toiset sanovat, että voi luottaa ainoastaan isoihin autokauppoihin, mutta "halvan" auton voi ostaa myös suht turvallisesti,
kun pitää yllä kunnon arvostelukykyä, eikä humallu pienistä hinnoista..
sauli
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja sauli »

Kyllä mä ainakin suhtaudun myönteisesti. Omakin auto on sieltä peräisin. Ja myönteisesti suhtaudun jo pelkästään ton Suomen ihanan ruosteongelman takia. Melkein kaikissa kotimaisissa talvella ajetuissa 90-luvun alkupuolen Calibroissa mitä oon nähnyt on kukkaa jossain kohtaa. Tuossa omassa ei ole pienintä alkuakaan ja se vm. 92.

Sehän on sitten ihan itsestä kiinni, että kuinka tarkkaan auton syynää ja ostaako auton jossa on mittari ruuvattu.

<font size=-1>[ This Message was edited by: sauli on 2003-12-02 18:18 ]</font>
Pekka
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Pekka »

On 2003-12-02 16:53, jasa wrote:
Ja eikös Saksassa ole laillista matkamittarin muuttaminenkin?

Edelleenkin tätä näköjään näkee. Samanlailla se rikollista kuin meillä täälläkin.
Ja jos ei ymmärrä auton normaalikulumisesta mitään, voi tulla huijatuksi yhtähyvin myös kotomaassa.

Itse kävin myös kesällä hakemassa omani, vaikka en häävisti edes saksaa osaa. Kauppiaalle pärjää englannilla (Häkkiturbaani miehistä en tiedä), konttoreissa tosin syytä osata hieman paikallista. Tietysti oma vaivahan siinä jos vain pelkästään auton takia menee, mutta reissuun on helppo yhdistää lomaa tms. Tietysti toisissa autoissa hyöty suurempi, toisissa jopa ei ollenkkaan.

Itse sain mitä halusin ja positiivisen yllättynyt olen Opeliin, kun ei mainittavaa vikaa ole ollut. Ja näillä varusteilla suomiautoa olisi tuskin löytynyt...

Eli ääni tuontiautolle, jonka käy itse tarkastamassa.

EDIT: naapuri teki kirjoitusvirheen

<font size=-1>[ This Message was edited by: Pekka on 2003-12-02 22:30 ]</font>
Renex
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Renex »

Itse myös Saksasta auton hekeneena voin sanoa, että auton tuontiin täytyy asennoitua melkoisella pieteetillä. Eli kaikesta (byrokratiasta, Saksalaisesta asianhoidosta, rekisteröinnistä, rahasta, maksuprosesseista ym,ym) pitää olla hyvät tiedot ennen kun alkaa miettiä edes auton tuontia esim. Eu:sta. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että asioiden selvittämiseen kaikkineen menee 2-4 viikkoa. Jos olet saksantaitoinen niin asiat voi puhelimitse järjestellä helpommin, mikä nopeuttaa tietenkin ostoprosessia. Ja yksi tärkeä asia, saksalaisetkin itsekin ostavat käytetyt autonsa mielummin etelästä. Syy: suolaa kylvetään pohjoisessa aika tavalla talven takia ja ruoste ei ole mikään tuntematon juttu heillekään. Arvaat varmaan ostaako sakemannit (türkisch raus!) näiltä.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Renex on 2003-12-02 22:34 ]</font>
noobie
'Agila'

pekka - sakasassa mittareiden "ruuvaaminen"
on täysin laillista ja jopa liiketoimintaa.
laittomuus on siinä, jos auton omistaja
myy autoa ruuvatulla lukemalla, eikä ilmoita
todellista mittarilukemaa ostajalle.
(valitettavasti hyvin usein näin jää tekemättä ja autoja myydään alhaisin lukemin)
kuintenkin voi käyttää järkeä ja päätellä auton todellista lukemaa (esim. auton ikä ja yleinen kunto, mahd. tehdyt moottorin kuntotestit, jarrulevyjen kuluneisuus verrattuna myyjän mittarilukemaan...)
noobie
'Agila'

renex on oikeessa. saksassa todella
kannattaa autot hakea etelästä.
muuten huomasin hauskan asian saksassa. 2-4tonnin autoa hakiessa lähtöhinnat ovat pohjoisen "suola-autoissa" tonnin (jopa yli) enemmän kuin etelän autoissa.
ovat sakutkin huomanneet, että monet ottavat pohjoisesta ekan pirssin mikä näyttää hyvältä - siitä hintaero..luulisin.(parempia ne eivät ainakaan ole)
OCF Sprinttikunkku 2010

Viesti Kirjoittaja Ville »

Yksi "melkein" asiaan kuuluva juttu: täälläpäin erään suurehkon autoliikkeen tj ja muutama työntekijä saivat kenkää, kun olivat tuottaneet autoliikkeen laskuun autoja ja myyneet liikeen autojen seassa... Kiinni reppanat jäivät kun tuli autoveroale ja selvisi kenelle autoveronpalautukset pitääkin maksaa... Ja tämä em. EX-TJ KUTSUTTIIN Opelille vastaaviin hommiin... :sad:
Kadett C 16V -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Pekka
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Pekka »

On 2003-12-02 22:46, noobie wrote:
pekka - sakasassa mittareiden "ruuvaaminen"
on täysin laillista ja jopa liiketoimintaa.
laittomuus on siinä, jos auton omistaja
myy autoa ruuvatulla lukemalla, eikä ilmoita
todellista mittarilukemaa ostajalle.
(valitettavasti hyvin usein näin jää tekemättä ja autoja myydään alhaisin lukemin)
kuintenkin voi käyttää järkeä ja päätellä auton todellista lukemaa (esim. auton ikä ja yleinen kunto, mahd. tehdyt moottorin kuntotestit, jarrulevyjen kuluneisuus verrattuna myyjän mittarilukemaan...)
Eroaakos se suomen toiminnasta sitten jotenkin? (noin niinkuin tarkoituksensa puolesta)

Saahan suomessakin vaikka koko mittariston vaihtaa (eihän se lukeman muuttaminen niin suurta tiedettä ole etteikö sitä pohjolassakin osattaisi)... Pointtihan on nimenomaan siinä mikä todellinen ajomäärä on.

Se miten asioita valvotaan tai millä autonostajalle todelliset km. todistetaan ei liene kummassakaan maassa aukotonta, mutta lukemien muuttaminen siis ostajan tietämättä todellakin laitonta...
Jari79
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jari79 »

Eli saksassa on luvallista ruuvata mittareita, mutta se pitää ilmoittaa autoa myydessä.

Eli :smile:
Vastaa Viestiin