Vectran automaatti.
Vectran automaatti.
Mulla on -99 automaatti Vectra. Laatikko on ruvennut reistailemaan. Kun yritän laittaa vaihteen päälle niin keppi ei jostain syystä vapaudu, jotta voisin siirtää vaihteen päälle. Vaihdoin jarrupolkimen yläpuolella olevan kytkimen, mutta tekee edelleen sitä aika ajoin. Olen huomannut, että ratin alla on jonkin moinen rele joka naksuu, kun vedän vaihdekepin vapautusvipua. Tietääkö joku, että olisiko vika siinä ja voiko sen itse vaihtaa.
- Lurttinen
- OCF Member 2018

- Jäsennumero: 1227
Re: Vectran automaatti.
Ohjekirjastahan ehkä näkis ohjeen kuinka keppi vapautetaan, jos ei muuten meinaa liikkua.
EDIT:joo
EDIT:joo
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
- sepse
- OCF Member 2023

Yleensä se kepin päässä oleva lukitusvipu siirtää lukituspalaa joka painuu sinne hampaille kepin juuressa , näiden osien välissä on joko vaijeri tai tanko (keppiputken sisässä) . Kasattu on usein siten että se yläpään lukitus vipu on lukittu kuusiokolo ruuvilla siihen tankoon tai vaijeriin / lienee hieman luistanut säädöstään eikä vedä sitä lukkopalaa riittävän ylös hampailta jousivoimaa vastaan , säätöä vaan tarvitsee .
Voi toki nykyään olla jo muukin lukitus ,nää nyt vaan on näitä muinaisia ohjeita joita olen itse tavannut .
Seppo
Voi toki nykyään olla jo muukin lukitus ,nää nyt vaan on näitä muinaisia ohjeita joita olen itse tavannut .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 
Kiitos kaikille vinkeistä. Luulen, että tässä on kuitenkin jokin sähköinen lukitus, sillä kun yritän nostaa vapautus vipua ylöspäin niin ratin alla olevassa kotelossa naksuu rele. Näinollen voisin kuvitella, että sieltä on jokin yhteys vaihteistoon.
- Lurttinen
- OCF Member 2018

Onkohan se ratin alla vai kepin lähettyvillä?
Tutkis vähän tarkemmin, sillä Omegassa ainakin moinen napsuja napsuttelee lukkotappia irti kepin lähellä.
Omegassa tuo tosin toimii jarrupolkimella, joten en tunne millainen systeemi Vectroissa on.
Enkä kyllä sen tarkemmin katsonut onko se joku solenoidi vai mikä sielä liikkuu.
Ohjekirja käskee ottamaan kepin ympäriltä kuoret pois ja meisselillä painaa tappi sisään, jos jumii.
Oli mikä oli, sen voi varmasti itse vaihtaa ja täältä löytynee joltain kuvaa ja jelppiä mikä osa on ja missä.
Tutkis vähän tarkemmin, sillä Omegassa ainakin moinen napsuja napsuttelee lukkotappia irti kepin lähellä.
Omegassa tuo tosin toimii jarrupolkimella, joten en tunne millainen systeemi Vectroissa on.
Enkä kyllä sen tarkemmin katsonut onko se joku solenoidi vai mikä sielä liikkuu.
Oli mikä oli, sen voi varmasti itse vaihtaa ja täältä löytynee joltain kuvaa ja jelppiä mikä osa on ja missä.
jasså. mulla liikkuu se keppi miten vaan oli sitten kone käynnissä tai ei.
luultavasti mun manuaai->automaattikonversiossa unohtu joku osa =D
Vaikuttaakohan katsastukseen tuollanen?
luultavasti mun manuaai->automaattikonversiossa unohtu joku osa =D
- Lurttinen
- OCF Member 2018

Auto ei saa käynnistyä R ja D,1,2,3,4, jne... asennoissa. (vaihde päällä)adix kirjoitti:jasså. mulla liikkuu se keppi miten vaan oli sitten kone käynnissä tai ei.![]()
luultavasti mun manuaali->automaattikonversiossa unohtu joku osa =D
Vaihteenvalitsimen se valohässäkkä joka näyttää mikä on kytketty päälle pitää toimia.
Auton saa D:ltä N:lle vapaasti tökkäämällä, mutta R:lle siirtäessä pitää olla lukituksen takana.
Tästä viimeisestä, eli pakin salvasta saa korjauskehotuksen, jos ei estä siirtämistä. Muista hylätyn, jos virallisia ohjeita noudatetaan.
Yleensä riippuu katsurista mistä rankaisee ja mistä ei.
Siitä en tiedä pitääkö salvan toimia P:ltä R:lle siirtäessä.
Kiitos Lurttinen ja muut. Juu tosiaankin vaihdevivun alapuolella on vapautuskytkin ja se on helppo vapauttaa esim, ruuvimeisselillä. Sen lisöksi ratin alla on jokin rele tai yhdessä korjaamossa arvelivat kyseessä olevan jokin solenoidi. Ihmettelivät vain, kun välillä toimii ja väilllä ei. Sanoivat, että pitäisi tarkistaa kaikki piuhat ja liittimet, josko olisi kontaktihäiröitä. No teen sen ja katson tuottaako tulosta.
- Lurttinen
- OCF Member 2018

Solenoidit on aika tyhmiä vekottimia.
Niissä voi kara ruveta takeltelemaan ilman näkyvää syytä. Sehän on vain sähkömagneetti, joka yrittää liikuttaa rautapalikkaa sylinterissään. Aina se ei onnistu...
Sieltä voisi päästä yleismittarilla katsella tuleeko virtaa vai ei, kun ei napsahda auki.
En yhtään ihmettelisi, vaikka virtaa olisi mutta ei vaan liiku.
Niissä voi kara ruveta takeltelemaan ilman näkyvää syytä. Sehän on vain sähkömagneetti, joka yrittää liikuttaa rautapalikkaa sylinterissään. Aina se ei onnistu...
Sieltä voisi päästä yleismittarilla katsella tuleeko virtaa vai ei, kun ei napsahda auki.
En yhtään ihmettelisi, vaikka virtaa olisi mutta ei vaan liiku.