Vectra b pätkii pienillä kierroksilla

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Jupsu3
OCF Member 2016

Vectra b pätkii pienillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja Jupsu3 »

Morjesta, elikkäs mistä mahtas johtua kun semmosta ongelmaa ilmennyt ooppeliin että pienillä kierroksilla vähäisellä kaasulla nykii vähäsen.. eli ennen ajelin surutta vitosella viittäkymppiä mutta nykyään alkaa vähän nykimään jollai alle 1700 kierroksilla.. nykimistä ei tule jos painaa kaasua enemmän vaan ainoastaan kun ajaa tasaisesti esim vitosella.. ja jos moottori jarruttaa ja vaihti kun hidastuu tarpeeksi ja lähtee taas moottori vetämään niin siinäkin vähän nykäsee.. vikakoodeja löytyi yksi 0340 eli nokka-akselin asentotunnistin, mutta en tiedä onko kuinka vanha tieto ja tuliko esim tänään kun sain moottorin vikavalon palamaan kun meinasi auto sammua..^^ mutta voisiko tuo nokka-akselin asentotunnistin aiheuttaa vian? vai joku egr ?!

ja ihan toiseen asiaan.. onko teillä noita vetareita hajonnut? itsellä vetarin sisempi pää helvetin väljä ja kolisee, en vain millään raaski korjata kun uusi vetoakseli kaupassa 500€ voiko tuota sisempää päätä vaihtaa erikseen vai koko vetoakseli vaihdettava?

autohan siis on opel vectra b 97 2.0l bensa.. sportti versio jos väliä.. x20xev tais olla moottorinkoodi
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Vectra b pätkii pienillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

tuosta vetarista en osaa sanoa kun ei ole mun korvaan kuulunut että ois sisäpäitä ooppeleista mennyt.

5 vaihteella 50km/h on kyllä aika härskiä.. vaihteisto kato voitelee itseään roiskevoitelemalla ja vitosta ei sais kyllä kannattas käyttää noin alhaisissa nopeuksissa.
roiskevoitelu ei pelaa oikein kunnolla kun ei vaihelaatikon rattaat pyöri tarpeeksi nopeaa.

tosin tämähän ei kuulu mulle miten jokainen omalla autollansa ajaa.

oisko tulpanjohdot jo mahdollisesti loppunsa edellä jos alkaa nypyttelemään. niitähän näissä on mennyt aika paljon.(tulpat vaihtoväli 60 000km )
ja onkai nuita puoliakin mennyt, joskus ne nastat sieltä puolasta hapettuu.. kannattaa kattoa
EGR ei näissä x20xev koneissa ole ollut ongelma niin en usko siinä olevan mitään vikaa.

tulpanjohtoja voi yleismittarin vastuspuolella mitata ( samalla taivuttelee niin näkee onko katkoksia )

vikakoodista en välitä kun kerta olet melkein sammuttanut auton, voi olla oireyhtymä liittyen melkein sammumiseen.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Ihan niin kuin metalli toteaa on myös minua opetettu, eli aina pyrkiä pitämään kierrokset yli 2000 niin että voitelu pelaa. Samaten se että viitosella ei kannata vetää peräkärryä mikäli halua pitkäikäisen laatikon. F18 on muutenkin aika alimitoitettu laatikko Vectran kokoiseen autoon missä joutuu suuremmalle rasitukselle kuin esimerkiksi Astrassa.

Tuo X20XEV nykiminen voi johtua vaikka huonosta kontaktista jossain liittimessä, esimerkiksi vanhanmallisessa nokka-akselianturin liittimessä. Moottorin lämpötila-anturin liitin ECU:lle on toinen mielenkiintoinen liitin. Alkuperäisessä liittimessä saattaa olla pientä kontaktihäiriötä joka aihettaa ylimääräistä ylimenovastusta ja sen mukana väärää lämoötilatietoa ECU:lle. Voi kokeilla irroittamalla liitintä ja suihkuttamalla CRC 5-56:sta liittimeen ja pitämällä huolen että anturinpuoleiset kontaktipinnat puhtaat. GM on jopa tonut markkinoille uudenmallisen liittimen joka korjaa tätä vikaa. Asensin omaan autoon ja vaikuttaa siltä että polttoaineenkulutus aleni vähän. Vielä pitää seurata mitä tekee ens talven aikana. Korjaus kannattaa tehdä niin että puristaa johtojen päät yhteen vaikka 1mm2 alumiiniholkeilla joiden yli vetää liimakutistesukkaa ja lopuksi yksi reippaampi johtojen yli. Kyse onn niin ohkasesta kuparista että korjauskohta kannattaa tehdä tarpeeksi syvälle muovisuojaputken sisälle ettei joudu alttiiksi turhalle taivuttelulle. Juotettu liitos katkeaa mitä varmimmin hyvin lyhyen ajan kuluttua, eli vain puristamalla. Minun Vectra nyki lievästi kun moottorijarrutti mutta nyt käy myös siistimmin liittimen vaihdon jälkeen.

Kannattaa myös poissulkea kaikki mahdolliset alipainevuodot, pienkin vuoto voi aiheuttaa häikkää. Tässä hommassa pakokaasutesti on hyvä tarkistus tapa, käynnistyssuihkeen lisäksi. Kunnossa oleva moottori & oheisjärjestelmä ja eteenkin HC arvot pysyvät kurissa. Mikäli moottori ei syö öljyä niin minun kokemusten mukaan ei ole kohtuutonta vaatia HC arvoja <10 lämpimällä moottorilla & katilla. Tämä vaikka moottorilla olisikin ajettu satojatuhansi kilometrejä. Puolessasadassa roikkuvat arvot eivät tietty aiheuta hylkyä ja moni saattaa pitää ihan kelpo lukuna mutta itse olen kyllä sitä mieltä että sellaiset arvot ja jotain on pielessä, ei välttämättä pahasti mutta paremmin voisi olla :D

Tulpanjohtoina olen käyttänyt Ignotec merkkisiä sarjoja, viidelläkympillä saa koko sarjan Ecotec moottoriin ja nämä ovat aina toimineet hyvin. Tämä myös koskien tulppapoteroiden tiivistystä. Saksasta voi saada alkuperäistä Beru:n valmistamaa sarjaa vielä jotenkin siedettävään hintaan mikäli välttämättä pitää olla alkuperäisen kaltainen.
Jupsu3
OCF Member 2016

joo tuo 50 oli vähän liiottelua mutta 60-70 kympin kohdilla olen ennen laittanut vitosen mutta nykyään tökkii.. pitää tutkia liittimiä, kiitos paljon..
Jupsu3
OCF Member 2016

vika löytyikin sitten sattumalta kun puhdistin pahasti hapettuneen miinusnavan latausongelmien takia niin pätkiminenkin hävisi..^^ mutta mitäs rasvaa niihin liittimiin pitäisi suihkutella kun viikonpäästä jo hapettunut nyt uudelleen joissain kohdissa jopa millin kerros valkoista mönjää?! voiko ihan motonetin suihkutettavaa vaseliinia laittaa niihin vai mitä suosittelette?
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Akku saattaa vanhemmiten temppuilla eli napojen välistä saattaa päästä happoa joka sitten muodostaa sitä mönjää kun reagoi kuparin kanssa. Itse tein niin että latasin akun täyteen ja pesin akun ja kengät puhtaaksi lämpimällä vedellä, kannattaa sitten huuhdella hyvin myös akkuteline. Sitten niitä isoja pyöreitä huopatassuja mitä laitetaan huonekalujen jalkojen alle. Leikkasin reiät niin että olivat just eikä melkein pyöreitä ja sopivat kireästi puhdistettujen napojen yli. Rasvana käynee ihan mikä vain vaikka löytyy myös ihan akkunaparasvaa. Käytin runsaasti molybdenirasvaa kun huopa myös imee sitä rasvaa, mikä on asian juju. Sitten kengät kunnolla huopaa vasten ja kireälle, vielä rasvaa kenkien päälle. Tällä tavoin on kestänyt huomattavasti paremmin kuin ennen vaikka kyllä se pikkuhiljaa hapettuu myös tällä virityksellä. Kannattaa samalla tarkistaa kenkien kunto ettei niin hapettuneita että halkeavat kesken matkan. Samaten kannatta tarkistaa ettei akun johtimet liikaa hapettuneita, parempi uusia ajoissa niin ei tule niitä kontaktiongelmia.
Vastaa Viestiin