Kiitokset myötätunnosta ja kannustuksesta.
Pari viikkoa on nyt kaadosta kulunut ja sen verran on v.tutus laskenut perustasolle, että jaksaa tänne päivittää.
Topikki pistettiin minun pyynnöstä "kellumaan" siksi aikaa, kun vakuutus ym. härdellit selviää. Vakuutuksesta ei tule korvauksia, vaikka autossa on superkasko. Syy: Pohjola vaatii, että ajoharjoittelutapahtumissa on oltava koulutettu ennakoivan ajon kouluttaja vastuuhenkilönä. Nyt ei ollut, joten se siitä.
Summa summarum.
Speedyn kanssa pääsin tavoitteeseeni rakentaa nopea auto, jossa on niin paljon voimaa, että sillä on pelottava ajaa täysillä. Tässä onnistuin. Kolari johtui olosuhteiden lisäksi keskeneräisistä alustan säädöistä ja vähäisistä ajokilometreistä auton valmistuttua. Toki joku "oikea" rattimies olisi varmaan pitänyt kiulun asfaltilla.
Speedy on nyt täällä Ylivieskassa, muttei omassa tallissani vaan kerhon tiloissa. Syy tähän järjestelyyn on se, että lupasin itselleni ja vaimolle, että autoa rakennetaan tästä edespäin vain torstaisin. En halua enää muuttaa talliin asumaan. Speedyn myyminen oli todella lähellä ja periaatteessa siitä jo kaupatkin tehtiin, ostajalta riitti kuitenkin ymmärrystä, antaa minulle jatkoaika miettiä auton kohtaloa ja tämä mietintä on vieläkin kesken. Speedy on työn alla ja sitä on jonkin verran purettu vaurioiden selvittämiseksi.
Speedyn vauriot näyttäisivät rajoittuvan koripaneleihin, crashboxiin, tuulilasin kaareen ja laseihin, sekä vänkärin takapyörän ripustuksiin. Osa koripaneleista on korjattavissa kuiduttamalla, osa ei. Speedsterin kolariturvallisuus tuli jälleen kerran todistettua, kuttaperkaa menee, mutta kyydissä selviää.
Vaaka on kallistumassa siihen suuntaan, että kyllä tästä auto vielä tehdään. Edelliseen sykkeeseen rakentelussa ei tulla menemään, yksinkertaisesti siitä syystä, että nykyinen normalisoitunut tulotaso ei mahdollista kovaa rakentamistahtia. No, jospa sanonta "Hiljaa hyvä tulee" pitäisi tässä paikkaansa.
Jos Speedy joskus vielä valmistuu, sillä ei tulla enää ajamaan missään karting tai jokkisradoilla. Ratapäivät ajetaan oikeilla moottoriradoilla, jossa on turva-alueet ja muut asiat sillä tasolla, että pikku spinni ei aiheuta tämän kaltaista tuhoa.
Heinjoella minulla oli edellisillä ratakierroksilla neljä läheltäpiti tilannetta jotka selvitin ajamalla, valitettavasti viides oli liikaa. Kahdeksan kierrosta ennätin vetää ja niillä oli koko rahan edestä hauskaa ja jopa pelottavaa. Vaikka sadekeli ja suoraton rata eivät mahdollistaneet Rattikelkan kaiken potentiaalin käyttöä minulle jäi hyvä fiilis, koska auto oli NOPEA
Periksi ei anneta vaan mennään tuosta suon yli, että heilahtaa