Rouvalla on ajossa 2005 mallin C1 farkku Vectra (~90tkm ajettu).
Kaikenlaista alustan osaa on jo vaihdettu etupäästä (mm. jouset, raidetangon sisemmät ja uloimmat päät, iskareiden yläpään laakerit), mutta nyt kun etupää on ollut kunnossa jonkin aikaa, niin taka repsikan puolelta kuuluu kolinaa rouvan mukaan (metallinen kolahdus) kun ajaa hidasteista ja joskus jopa tasaisellakin. Takapäästä on vaihettu melkein uutena toinen tukivarsi, muuten takana kaikki on alkuperäistä.
Olen nyt kaksi kertaa parin viikon sisällä tutkinut takapäätä, mutta vikaa en löytänyt. Ekan tutkisen jälkeen rouva sanoi että vika häipyi, mutta tänään tuli palautetta että kolina on palannut. Tapa jolla olen tutkinut probleemaa on se että olen nostanut auton tunkilla ylös ja kokeillut että tuntuuko renkaissa väljyyttä - ei tunnu. Olen myös ottanut renkaat irti ja koettanut "rekkiraudalla" väännellä tukivarsia, kallistuksen vakaajaa, jne, mutta en ole välystä löytänyt. Nostin myöskin toisella hallitunkilla tukivarresta ripustuksen ääriasentoon ja mitään kolinaa tai välystä ei löytynyt. Myöskin jouset ovat ehjät. Ainoa asia mikä itselleni tuli mieleen mitä en osaa tutkia on takaiskarit. Voivatko ne aiheuttaa kolinaa? Onko takaiskareita mennyt näillä metreillä muilta? Miten iskarit voi testata? Vain ottamalle ne irti? Vai onko vikana kuitenkin jokin alustan puslista?
Vectra C takapää kolisee satunnaisesti
Re: Vectra C takapää kolisee satunnaisesti
Mulla oli samantyylistä metallista kolinaa signumin takapäässä. Pitkään etittiin vikaa ja paikannettiin se takajarruihin. Huonot tarvikepalat pääsi liikkumaan töyssyissä ja tämä aiheutti metallista kolinaa.
ex. Opel Signum -03
Kiitos vinkistä! Miten korjasit vian? Meillä Vectrassa on edelleen alkuperäiset jarrupalat joka kulmassa.
Iskarit voi kolista ja jos ne alkuperäiset niin varmasti ei ole kummoisessa kunnossa muutoinkaan.zippo kirjoitti:Rouvalla on ajossa 2005 mallin C1 farkku Vectra (~90tkm ajettu).
Voivatko ne aiheuttaa kolinaa? Onko takaiskareita mennyt näillä metreillä muilta? Miten iskarit voi testata? Vain ottamalle ne irti? Vai onko vikana kuitenkin jokin alustan puslista?
Olikohan jossain mainittu että,takakallistuksenvakaajan puslat väljistyessään voivat kolista.
Vaihdoin paremmat boschin palat joissa oli paremmin sopivat jouset mäntää vasten. Jos sulla on alkuperäiset palat niin voi juurikin noi palojen jouset olla hapertuneet. Mulla toi kolina hävisi täysin kun painoi töyssyissä vähän jarrua.zippo kirjoitti:Kiitos vinkistä! Miten korjasit vian? Meillä Vectrassa on edelleen alkuperäiset jarrupalat joka kulmassa.
ex. Opel Signum -03
Onko jouset varmasti ehjät? Näissä on tyyppivikana ylimmän kierroksen katkeaminen ja siitä tulee juuri tuonlainen kuvaamasi ääni.
Kiitos vinkeistä. Tsekkaan tulevan viikonlopun aikana vielä uudestaan takapään.