Kadetin käsijarru ei pidä lainkaan oikealla
Kadetin käsijarru ei pidä lainkaan oikealla
Eli vaihdoin tossa muutama kk sitten rummut ja kengät ,mutta oikea puoli ei tahdo ottaa niin hyvin kiinni,ku vasen puoli.Vasen puoli on aina ottanu tosi hyvin mutta oikea puoli on aina ollu jotenki heikko.Eli oliskohan vaijeri niin venyny/muuten huonossa kunnossa,että se johtuis siitä? Koska on se kumma jos rummut ja kengät on vaihdettu,ni ei ota kunnolla kiinni toiselta puolelta.Ja jarrut toimii kuitski hyvin,et pakko kai se on vaijerissa olla vikaa. Pitäis mennä taas katsastaa ku pari kk sitten heittoa oli se 80%,mut ei jääny pelkästään siitä kiinni
Autona Kadett E GT 1.8i -89
Opel Kadett E 1.8i GT -89
Re: Kadetin käsijarru ei pidä lainkaan oikealla
Siinä pitää alkaa vaan tutkimaan/putsaamaan/rasvaamaan niitä vaijerin läpivientejä, reittiä ja kuntoa kohta kohdalta. Irrotusöljyä reippaasti sinne taka-akselin kiristyskohtaan ja valmistautua koko vaijerin vaihtoon. Olikohan mulla se oikea lyhyt ja vasen pitkä vaijeri. Sitten menee vaikeemmaksi jos vaijerin joku tuki on alkanu ruostumaan irti taka-akselista.
Helpompi vaan vaihtaa koko vaijeri,ni ei tarvii miettiä sen enempää : D Miettii sit jos ei sekään auta.Ties millon vaijeri vaihdettu,et varmaan olis hyvä vaihtaa.Mut pitää tutkia käsijarrun alapuolelta sitä kiinnikettä,ku joskus siel tais joku irrota...
Jos tarvikeliikkeestä haet vaijerin, niin työnnä niin täyteen öljyä kuin vaan jaksat valuttaa. Noissa ei käytännössä mitään voitelua tehtaalta ja kohta ovat yhtä jumissa kuin vanhakin.
Itse käytin jotain päälle 50 asteen pakkasen kestävää ptfe öljyä. Haisee ihan avoviemärille, mutta kyllä myöskin voitelee
Aseöljykin lie toimivaa tavaraa tuohon. Ainakin on tarpeeksi ohutta mennäkseen vaijerin ja kuoren väliin.
Itse käytin jotain päälle 50 asteen pakkasen kestävää ptfe öljyä. Haisee ihan avoviemärille, mutta kyllä myöskin voitelee
Aseöljykin lie toimivaa tavaraa tuohon. Ainakin on tarpeeksi ohutta mennäkseen vaijerin ja kuoren väliin.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Tää on hyvä ohje, tosin siinä käppärinvaijerissa ei ainakaan mulla ole kuorta ollenkaan, vaan vaijeri kulkee ihan semmosenaan.TJT kirjoitti:Jos tarvikeliikkeestä haet vaijerin, niin työnnä niin täyteen öljyä kuin vaan jaksat valuttaa. Noissa ei käytännössä mitään voitelua tehtaalta ja kohta ovat yhtä jumissa kuin vanhakin.
Jep.Pitää jotain öljyä sinne tunkea niin paljon ku mahtuu.Se vaijeri on tolta oikealta hiukan löysä ku käsijarru vapautettuna.Vasemmalta taas ihan normaali,eli hiukan kireä.Ja sillon ku rumpua pyörittää,ni pyörii ihan hyvin,mut josain kohtaa ottaa hiukan enemmän kiinni.Sen tuntee ku antaa rullata,ni auto hiukan nykii.En tiedä mikä siel voi olla jos osat on uudet.
No ei kai sulla kahvalta takajarruille asti mene paljasta vaijeria?tursas kirjoitti:Tää on hyvä ohje, tosin siinä käppärinvaijerissa ei ainakaan mulla ole kuorta ollenkaan, vaan vaijeri kulkee ihan semmosenaan.TJT kirjoitti:Jos tarvikeliikkeestä haet vaijerin, niin työnnä niin täyteen öljyä kuin vaan jaksat valuttaa. Noissa ei käytännössä mitään voitelua tehtaalta ja kohta ovat yhtä jumissa kuin vanhakin.
Siellä pitää sitten olla jo jotain rullia ohjaamassa tms, vai onko sulla joku oma viritys?
Kadetissa sentään käppärinvaijeri kulkee kuoren sisällä, niin neuvo pätee...
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
On toi oikea/uusi lyhyt pätkä mulla ainakin kuoreton, eikä ole oma viritys. Jos se rispaantuu, niin ei kulje enää muovipidikkeiden läpi = ei ota kiinni.
Nyt olen huomannu,että jarruttaessa auto hiukan nykii,että voisko rumpu olla jotenki kiero.Ja muutenki,ku pyörittää rengasta,ni josain kohtaa kengät ottaa rumpuun kiinni.Vai olisko palat kulunu jotenki epätasasesti?
Eikös sinne taakse vaihettu rummut ja kengät. Jos ne on oikein menny paikoilleen ja oikein säädetty, niin kai niitä jonkun aikaa kestää ajaa sisään, että asettuu paikoilleen. Ajossa jarruttaessa suurimman työn tekee kuitenkin levyjarrut edessä, että mikäköhän niiden kunto nyt on.
Mulla oli sama (käyttöjarru takana, jarruvoimien ero liian suuri, seisontajarrun jarruvoima liian heikko) vika viimeksi leimalla ja vaihtoon meni noiden lisäksi ne jarrusylinterit ja vaijeria kireemmälle. Sen takapyörän pitääkin vähän laahata, kun sitä ilman jarrua pyörittää uusilla osilla.
Mulla oli sama (käyttöjarru takana, jarruvoimien ero liian suuri, seisontajarrun jarruvoima liian heikko) vika viimeksi leimalla ja vaihtoon meni noiden lisäksi ne jarrusylinterit ja vaijeria kireemmälle. Sen takapyörän pitääkin vähän laahata, kun sitä ilman jarrua pyörittää uusilla osilla.
Juu eli kengät ja rummut vaihdettu.Mut olen ihmetelly että minkä takia oikea takarumpu kuumenee niin paljon verrattuna vasempaan.Ja sitten ku jarruttaa kevyesti,ni auto hiukan nykii.Ja jos pyörän nostaa ilmaan ja pyörittää rengasta,ni kenkä ottaa josain kohtaa hiukan kiinni.Et olisko rumpu jotenki kiero tai kenkä kulunu epätasasesti? Kävin katsastuksessa ja nyt jäi takajarrujen takia kiinni vaikka viimeks oli ihan hyvät.Taka-akseli: vasen 0,6 kN ja Oikea 1 kN 40% heittoo,eli 10 liikaa. Mulla on yks uus rumpu ja kengät,et voiko yhden puolen kengät vaihtaa vai molemmille puolille sitten.Yleensä olen ilmannu takajarrun jonka teho noin heikko,ni varmaa auttais.Viimeks katsastuksessa 3 kk sitten arvot oli 1.1 kN ja 1.2 kN
Se on se jarrusylinteri rummussa heikommalla puolella jumissa mikä painaa niitä kenkiä, pieni mötikkä mihin jarruputki menee, maksaa kympin, vaiha molemmat. Ellei sitten jarruputki vuoda, mutta sehän näkyis jo nesteissä.
Juu,tiedän.Olen muutaman kerran vaihtanu.Tohon on mun mielest vaihdettu vuos vai 2 sitten se.Mut kai sen näkee jos se olis hiukan nesteiden peitossa ku ottaa rummun irti.Mut pitää huomenna kattoa miltä näyttää.Yleensä toi oikea puoli on hiukan märkä jostain ja vasen kuiva 
Kattelin tänään tota oikeaa puolta.Vaihdoin uudet kengät ja rummun.Vanha rumpu ei ole kiero,mutta joku kumma juttu siinä on,ku se ottaa josain kohtaa kiinni vielläkin.Otin toisen kengistä pois(tämän johon ei tule käsijarrun vaijeria kiinni) ja laitoin rummun kiinni,ni ei ottanut enää kiinni
Eli siinä kengän asennossa tai josain on jotain vikaa.Painelin jarrua ja kaikkea jotta se asettuisi paikoilleen,mutta siltin ottaa kiinni.Mistäköhän vois johtua?
Et sitten vaihtanut sitä takajarrusylinteriä? 
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa