Omega 2.2DTI ei käynnisty!

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
t0ki
'Kapitän'
'Kapitän'

Re: Omega 2.2DTI ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja t0ki »

Noniin, Omega on käynnissä ja päästelty jo parituhatta kilsaa ja hyvin on pelannut saabin koneella!
Mutta se "hikoilee" aika reippaasti öljyä jostain, koneen etupäästä, Alhalta katsottua niin näyttää aika pahalta.
Näyttäisi siltä että se vuotaa tosta kampiaksilan kohdasta. Siellä on ilmeisesti joku stefa jonka vois vaihtaa.

Millanen homma tää on vaihtaa? miten koneen saa lukitettua että saa ton remmilevyn pultin auki? ja mihinkä momenttiin se vedetään?

kiitos
jarppav
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja jarppav »

siihen on omatyökalu jolla se lukitaan, tulee hihna pyörään kiinni, vähän samaan tyyliin kuin kulmahiomakoneen laikan irroitusrauta.. kuva tietty selventäis aika paljon
kiristys 150 Nm + 45° + 15°.
mulla ei riittänyt pelkkä stefan vaihto vaan piti vielä vaihtaa tuo värähtelynvaimennin että sai tiiviin.
Kuva
Astra H caravan -04 1.9cdti
Commodore a coupe -69 3.0i
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

etuvetoon oon vaihtanut niin että pultti auki pulttimopolla ja lämmittämällä,ei tarvinnut lukita.Omegassahan on syyläri tiellä,joten jos helppo poistaa kannattaa harkita.

Onneksi ovat tiivistyneet tuolla.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
aksu8225
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja aksu8225 »

sen saa helpoiten auki sen pultin ku lukitsee kampiakselin kampiakselin-anturin reiästä sinne kuuluvalla ajoitustapilla.
mulla löytyis kampiakselin ja pumpunlukitus tapit hyllystä ja lähetän ne 25e sulle jos tarvit.
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer
t0ki
'Kapitän'
'Kapitän'

Okei, pitää katella tota sitten kun saa uuden stefan...
Heti kun kerkes keuha tätä paskaa nii se taas rupee vit*uilee... takapyörän laakerin ja öljyn ja suodattimen vaihdon jälkeen lähdin ajelemaan. Kaupungissa mein ihan hyvin, mutta sitten kun pääsin maantielle niin ajattelin että koitettais nyt ajella vähä lujempaa. Se on muuten omasta mielestä ollu tosi laiska eikä kulje kunnolla /ei jaksa mutta oon luullu et se kuuluu näihin, mutta tiedä sitten. no, kun olin korkeemmissa nopeuksissa niin vikavalo syttyy ja autosta tuli TOSI laiska. ei ota kun 3500 kierrosta ja turbo ei vissii lataakkaan testerin mukaan.

Testeri anto vikakoodit P0105 ja P1100... mistä etsimään vikaa?
t0ki
'Kapitän'
'Kapitän'

jarppav kirjoitti:siihen on omatyökalu jolla se lukitaan, tulee hihna pyörään kiinni, vähän samaan tyyliin kuin kulmahiomakoneen laikan irroitusrauta.. kuva tietty selventäis aika paljon
kiristys 150 Nm + 45° + 15°.
mulla ei riittänyt pelkkä stefan vaihto vaan piti vielä vaihtaa tuo värähtelynvaimennin että sai tiiviin.
Kuva
Värähtelynvaimennin? Onko se se juttu joka tulee tohon remmin kiristäjään? Toimiiko se öljyllä, vai miten se voi vaikuttaa tiivisyyteen?? Se on kyllä ihan öljyssä.

Mistähän tommosen hihnapyörän lukitustyökalun sais? Auki se kyllä varmaan tulee.
Ajattelin että otan pitkän varren, sopivan hylsyn ja laitan varren lattiaa/palkkia vasten ja aukaisen sen starttimootorilla. Mutta miten kiristäisin sen? En kyllä uskalla laittaa mitään lukitustappia kampiaksilaan, menee kuitenkin poikki. Ja jos laitan vaihteen silmään ja jarrun päälle niin todennäköisesti luistaa kytkin, että onko sitten enää mitään kotikonstia millä sais kiristettyä?
jarppav
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja jarppav »

värähtelynvaimennin... vai värähtelynvaimennuksella oleva kampiakselin hihnapyörä. :roll:
itse väsäilin tuollasen työkalun metalli putkesta ja hitsasin vähän vartta mistä pitää kiinni.
Astra H caravan -04 1.9cdti
Commodore a coupe -69 3.0i
t0ki
'Kapitän'
'Kapitän'

jarppav kirjoitti:värähtelynvaimennin... vai värähtelynvaimennuksella oleva kampiakselin hihnapyörä. :roll:
itse väsäilin tuollasen työkalun metalli putkesta ja hitsasin vähän vartta mistä pitää kiinni.
Jees, valmistin tommosen työkalun. Tein siitä varresta aika pitkän että otti sopivasti palkkia vasten kun avas ton pultin, ja oli kyllä kiinni!! 2m jatkoputkella aukes :D

Vaihdoin myös takapyöränlaakerit, sekin oli hel*etinmoinen prosessi..

Noniin, seuraavaan ongelmaan..

Kun ajan autolla kovaa, tai rasitan konetta (sivuluisussa jokasessa mutkasssa) niin moottorivalo syttyy. Suurinpiirtein 92Celsius asteessa lämpömittarin mukaan. Moottorivalon palaessa auto muuttuu tosi laiskaksi, ja ottaa vain suurinpiirtein 3500rpm. Siinä ei nouse ahtopaineet ollenkaan.

Sitten sammutan auton, odotan 2-3sek ja laitan käyntiin niin kaikki on niinkuin ennen.

Vikakoodeina moottorivalon palaessa opcommin mukaan on:

P0105 - Critical system malfunction 2 (refer to checking procedure: trouble code description)
(0C) - Present

P1100 - Critical system malfunction 1 (refer to checking procedure: trouble code description)
(0C) - Present

Mikähän siinä vois olla vikana? EGR vena? Alipaineletkut? Onko kellään ollu vastaavaa vikaa?
Teuwo
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Kriittinen järjestelmävika viittaa yleensä alipainevuotoon.

Muista että itse letkujen lisäksi myös toimilaitteiden kalvot voivat valskata.

Toinen vianlähde on kumiletkun pätkät joilla ohuet alipainepillit on liitetty - ne tahtovat hapertua altistuessaan öljylle yms.
Eli itse pilli voi olla OK ja liittimenä toimiva kumitutti päässä halki tai väljä.
t0ki
'Kapitän'
'Kapitän'

Teuwo kirjoitti:Kriittinen järjestelmävika viittaa yleensä alipainevuotoon.

Muista että itse letkujen lisäksi myös toimilaitteiden kalvot voivat valskata.

Toinen vianlähde on kumiletkun pätkät joilla ohuet alipainepillit on liitetty - ne tahtovat hapertua altistuessaan öljylle yms.
Eli itse pilli voi olla OK ja liittimenä toimiva kumitutti päässä halki tai väljä.
Voiko alipainejärjestelmää testata jotenkin? Pumpata alipainepumpulla käsin alipainetta johonkin putkeen/letkuun? Jos voi, niin kuinka paljon alipainetta sinne uskaltaa laittaa?
Entäs miten toimintalaitteiden kalvoja voi testata?
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

t0ki kirjoitti:Entäs miten toimintalaitteiden kalvoja voi testata?
Vaikka imemällä alipaineletkusta. Jos on mittalaitteita, niin 1 bar on varmaan normaalin toiminta-alueen paikkeilla.
t0ki
'Kapitän'
'Kapitän'

Dodiin. Nyt on ajeltu omenalla joku 20tkm ja hyvin on pelittäny "pienen" remontin jälkeen. Mutta nyt musta tuntuu että jäähdyttimen flekti on sökö. ei oo lähteny käyntiin vaikka auto on ollu joku 90-95 astetta.. Voiko tän tominnan testata jotenkin? maadottaa/liittää yhteen jotku johdot? ja mikä anturi on tolle tuulettimelle? tossa termostaattikotelos on 2 anturia.
Miseline
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Miseline »

Tuliko Saabin koneen mukana vauhtipyörä? Saabeissa on jäykkä vauhtipyörä ilmeisesti?
Moottori tais olla ihan samanlainen kuin Opelin koneet? Oliko iso homma vaihtaa opelin aivot syöttöpumpulle? Melko huonoa tuuria ollut kyllä sulla kun luin koko topicin läpi. :-?
Hyundai Kona electrik
Opel Astra h 1.8i stw
Daihatsu Hijet 4x4 paku
Ja Tunturi mopoja.....
ryynanen
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ryynanen »

Dirty Harry kirjoitti:Oliko jakoketjun "löysät" kiristimen puolella silloin kun laitoit nokan kohdalleen? Tulee jonkin verran heittoa, jos ei ollut.
Pahoittelen maalaisuuttani mutta kummalles puolelle nuo vähäiset löysät pitäis jättää? Kabiinin vai etupuskurin? (Astra g) toisin sanoen kummalla reunalla se kiristin on? Ne löysäthän meinaa väkisin jäädä sinne etupuskurin / pumpun puolelle ku se sinneppäin just kiritään...varsinkin jos yrittää jakoavvaimella pittää nokkaa paikoillaan samalla ku kirrii pulttia. Näkkeekö op-comilla tuota ajoitusta onko se oikein vai jälessä?
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Nokan hahlossa pitäis ne metallilevyt olla pitääs nokkaa paikallan kun ei käsivoima riitä tuossa on niin kova momentti..
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Vastaa Viestiin