kansiremotti apua omega b 2.0 16v

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
mrontti
'Senator'
'Senator'

kansiremotti apua omega b 2.0 16v

Viesti Kirjoittaja mrontti »

tietoja:
omega B
2.0l
16v
98vm

Elikkäs pistän omegan kansiremottiin. suunitelmana oli että itse teen remontin. en nytten ole ihan peukalo keskellä kämmentä mutta olis hyvä tietää vähä autosta että mitä kannataa tehä mistä aloittaa ja onnistuuko edes vai tarviiko jossain välis jotain erikois työkaluja. vai pystyykö edes tekemään mitään sen jälkeen kun v-koppa on auki?

olis suur apu kun vähä sais tietoja/infoo :)

kiitos valmiiksi :)
Omega 2l 16v
Omega 2l 16v caravan
Omega 3l 24v b2 caravan
Vectra 2.2l
smppa
OCF Member
OCF Member

Re: kansiremotti apua omega b 2.0 16v

Viesti Kirjoittaja smppa »

Pystyy tekemään itse, muuten ei tarvi erikoistyökaluja mutta joitain torx-kantaisia pultteja taitaa olla.
Järjestys voisi olla seuraava: jäähdytinnesteet pois, imusarja irti, pakosarja irti, kaikki letkut ja johdot kannesta irti (merkkaa tarvittaessa että mihin ne kuuluu), jakopäänkoppa auki, pyöritä moottoria niin että merkit on kohdallaan, hihna irti (jos et sitä jostain syystä vaihda, niin merkkaa pyörimissuunta), venakoppa auki, kannenpultit auki ja kansi ylös.
Omegasta ei ole kokemuksia, joten en tiedä mahtuuko imusarja olemaan konehuoneessa, vai tarviiko se nostaa pois.
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
mrontti
'Senator'
'Senator'

mahtaako olla kansi halki? ei se kyllä hävitä nesteitä eikä sekota niitä,
Omega 2l 16v
Omega 2l 16v caravan
Omega 3l 24v b2 caravan
Vectra 2.2l
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

minulla sama homma menossa kohta kasaanpäin. kyllähän siinä joku tunti vierähtää mutta ei mitenkään mahdoton homma. minigrip pusseja ja tussin kun varaa riittävästi niin ei tarvii pultteja sitten kasatessa arpoa mikä tulee mihinkin.
mrontti
'Senator'
'Senator'

mrontti kirjoitti:mahtaako olla kansi halki? ei se kyllä hävitä nesteitä eikä sekota niitä,
osaako ketään kertoa?
caravan69 kirjoitti:minulla sama homma menossa kohta kasaanpäin. kyllähän siinä joku tunti vierähtää mutta ei mitenkään mahdoton homma. minigrip pusseja ja tussin kun varaa riittävästi niin ei tarvii pultteja sitten kasatessa arpoa mikä tulee mihinkin.
otan vissiin vklp purkuu
Omega 2l 16v
Omega 2l 16v caravan
Omega 3l 24v b2 caravan
Vectra 2.2l
tansju
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja tansju »

Ainahan se on mahdollista että kansi on halki, nää tuppaa vaan olemaan aikas pahviherkkiä näiden omegoiden motit, esim appiukon 2litraseen on vaihdettu pariinkin otteeseen vuosien saatossa kun ei ole ollut tarkkana siitä että vettä on riittävästi mottia kylmentämässä. Kansi ollut kummalakin kerralla täysin ok
t33k00
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja t33k00 »

Itsellä just kansiremontti takana ja jos on ns. amatööriremonttimies, kuten minä, niin kannattaa juuri noihin ruuvien, letkujen ja sähköjohtojen paikkojen merkkaamiseen jonkun verran nähdä vaivaa. Itsellä meni suurin osa remonttiajasta juuri noita ihmetellessä /tietoa etsiessä ja kysellessä. Mulla oli tilanne se, että en itse purkanut kantta, vaan sen teki toinen ja sitten päätin ite hankkia vaihtokannen ja laittaa kasaan, jolloin oli vain yksi paffilaatikollinen ruuveja ja muut pientä osaa ja sitten isommat osat takaluukkun nakattuna, niin hetki meni asiaan tutustuessa :roll:

Erikoisempia työkaluja ei tarvinnut, kuin muutaman torksi hylsyn ja kansipultteihin pitää olla torksikärkihylsy, josta tulikin mieleen, että uudet pultit sitten kanteen kannattaa ostaa. Motonetissa muistaakseni 19,90e ja tietty yläpään tiivistesarja joka sisältää kaikki tarvittavat tiivisteet ym. o-renkaat ja ohjurinkumit, muistaakseni 69e motonetissa.

Omassa omegassa oli kannessa hiushalkeama vesitilan ja nelossyliterin välissä ja siitä pikkuhilja vesi pääsi nelossylinteriin ja ongelma ilmeni, että alkoi käymään kolmella tyhjäkäynnillä ja jäähdytysneste haisi voimakkaalta, kun avasi paisutasäiliön korkin ja vesi pulputti kokoajan paisuntasäiliössä.
mrontti
'Senator'
'Senator'

t33k00 kirjoitti:Itsellä just kansiremontti takana ja jos on ns. amatööriremonttimies, kuten minä, niin kannattaa juuri noihin ruuvien, letkujen ja sähköjohtojen paikkojen merkkaamiseen jonkun verran nähdä vaivaa. Itsellä meni suurin osa remonttiajasta juuri noita ihmetellessä /tietoa etsiessä ja kysellessä. Mulla oli tilanne se, että en itse purkanut kantta, vaan sen teki toinen ja sitten päätin ite hankkia vaihtokannen ja laittaa kasaan, jolloin oli vain yksi paffilaatikollinen ruuveja ja muut pientä osaa ja sitten isommat osat takaluukkun nakattuna, niin hetki meni asiaan tutustuessa :roll:

Erikoisempia työkaluja ei tarvinnut, kuin muutaman torksi hylsyn ja kansipultteihin pitää olla torksikärkihylsy, josta tulikin mieleen, että uudet pultit sitten kanteen kannattaa ostaa. Motonetissa muistaakseni 19,90e ja tietty yläpään tiivistesarja joka sisältää kaikki tarvittavat tiivisteet ym. o-renkaat ja ohjurinkumit, muistaakseni 69e motonetissa.

Omassa omegassa oli kannessa hiushalkeama vesitilan ja nelossyliterin välissä ja siitä pikkuhilja vesi pääsi nelossylinteriin ja ongelma ilmeni, että alkoi käymään kolmella tyhjäkäynnillä ja jäähdytysneste haisi voimakkaalta, kun avasi paisutasäiliön korkin ja vesi pulputti kokoajan paisuntasäiliössä.
no en lähtis motonetin tiivistesarjoja laittaa ja pultteja. tilasin orkkikset ja hintaa tuli 117e.
eli minulla ei ole ainakaan vielä halkeemaa.
tansju kirjoitti:Ainahan se on mahdollista että kansi on halki, nää tuppaa vaan olemaan aikas pahviherkkiä näiden omegoiden motit, esim appiukon 2litraseen on vaihdettu pariinkin otteeseen vuosien saatossa kun ei ole ollut tarkkana siitä että vettä on riittävästi mottia kylmentämässä. Kansi ollut kummalakin kerralla täysin ok
ostin auton hetki sitten en tiiä onko jääny työt vaiheeseen kun kone on vaihdettu.
kumma kun vanhalla omenalla ajoin 400tkm eikä sitten koneessa ollu mitään vikaa ei siis yhtään mitään. sen takia hommasin takas mut taisin erehtyä.
Omega 2l 16v
Omega 2l 16v caravan
Omega 3l 24v b2 caravan
Vectra 2.2l
mrontti
'Senator'
'Senator'

montako tuntia tähän hommaan mahtaa mennä?

E: mihis kaikkialle mun kannataa laittaa tiiviste liimaa vai laitaako ollenkaa?
esim kansipahvii termariin imusarjaa jne...

ja kannattaako mun laittaa kierelukitetta kansipultteihin?
Omega 2l 16v
Omega 2l 16v caravan
Omega 3l 24v b2 caravan
Vectra 2.2l
Ari-S
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

no pitikö tästäkin nyt tehdä toinen ketju....

ja jakopääkin menee siinä sivussa. liimaa tosiaan ainoastaan etummaisien nokkapukkien teräviin kulmiin, sama sinne takapäähän teräviin kulmiin. Tarvitset uros ja naaras torx kärkiä, momenttiavaimen, pari pitkää jatkoa, astemitan, yläpään tiivistesarjan, jakopään osat, vesipumpun. Ja mieluiten jonkun jolla on jotain kokemusta asiasta. Kansi olisi myös hyvä käyttää oikaistavana, maksaa joitain kymppejä niin on typerä paikka säästää

Ja remonttiaika mitataan päivissä, ei tunneissa. Varaudu myös siihen että pakosarjan pinnapultteja katkee kanteen... ne pitää sit jollain kairata pois
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

mrontti kirjoitti:no en lähtis motonetin tiivistesarjoja laittaa ja pultteja. tilasin orkkikset ja hintaa tuli 117e.
Ei ole Motonetilla omia tiivisteita eikä pultteja.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
mrontti
'Senator'
'Senator'

Tuomas kirjoitti:
mrontti kirjoitti:no en lähtis motonetin tiivistesarjoja laittaa ja pultteja. tilasin orkkikset ja hintaa tuli 117e.
Ei ole Motonetilla omia tiivisteita eikä pultteja.
ja tämän idea oli?
Omega 2l 16v
Omega 2l 16v caravan
Omega 3l 24v b2 caravan
Vectra 2.2l
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Se, ettei se pultti mystisesti huonone kun se kannetaan kuorma-autosta Motonetin varastoon.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Ari-S
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

motonetistäkin saa ihan alkuperäistä vastaavia osia kun osaa niitä pyytää, tietääkseni saa elringin ja reinzin tiivistesarjojakin. joteki tuntuu että taitaa kaikki kannenpultitkin tulla samalta hihnalta, kate muuttuu vaan välissä
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
mrontti
'Senator'
'Senator'

Tuomas kirjoitti:Se, ettei se pultti mystisesti huonone kun se kannetaan kuorma-autosta Motonetin varastoon.
niin näitä ollaan kuultu aikasemmin. ostappa nokka-akselin anturi motonetistä ei varmaa toimii päivää pidempää :D ei ainakaan mulla toiminu noi tarvikeet mut ostti orkkiksen niin toimi. orkkis on aina orkkis kyllä se laatu kanssa ratkasee.
olen kuulu sellasta juttua vaa sielt mätänetistä :s
Omega 2l 16v
Omega 2l 16v caravan
Omega 3l 24v b2 caravan
Vectra 2.2l
Vastaa Viestiin