Vectra b takapää kolahtaa kuopassa
Vectra b takapää kolahtaa kuopassa
Joo elikkä tämä minun pari kuukautta sitte hankkima vectra heittäyty hankalaks ja alkoi vänkärin puolelta takaa kuulumaan kolahdus vähänkään syvemmän kuopan jälkeen.
Eli mistä mää lähtisin ettimään vikaa.Ite epäilen että iskarit on aikansa eläneet.
Nii tosiaa, minkä väriset 2.5 v6 -98 on nuo originaalit jouset.ku kattelin iskareita nii eessä ja takana oli eriväriset jouset ja perä on minun silmään enemmän tontissa.
Kertokaa toki omat näkemyksenne tuosta kolahtelusta.
Re: Vectra b takapää kolahtaa kuopassa
Tarkista nyt ensin kaikki helpot: Takavakajan kumit, iskarit ja jouset.
Veikkaanpa kuitenkin että yleisin syy (ja samalla ei toivottavin) niihin kolinoihin on poikittaisten tukivarsien uloimmat puslat/laakerit.
Ne on sitten aivan perkuleen v-mäiset vaihtaa. Onnistuu kyllä jos omaa paikan, ja sopivat puslien irroitustyökalut (tai osaa sellaiset rakentaa)
Nm "Kats-ukko vaihdatti juuri"
Veikkaanpa kuitenkin että yleisin syy (ja samalla ei toivottavin) niihin kolinoihin on poikittaisten tukivarsien uloimmat puslat/laakerit.
Ne on sitten aivan perkuleen v-mäiset vaihtaa. Onnistuu kyllä jos omaa paikan, ja sopivat puslien irroitustyökalut (tai osaa sellaiset rakentaa)
Nm "Kats-ukko vaihdatti juuri"
Täytyy tarkistaa.ossaako kukaan sanoa niitten jousien väristä?ku rek.otteessa lukee että asennettu alustasarja/jouset mutta en sitte kyllä usko että niitä olisi eteen ja taakse vaihdettu...

Ei oo V6:ta katottu, mutta usko on vahva, että orkkisjouset on ollut mustat siinäkin.
Mulla taas muistikuva että joku myi v6 jousia ja ne oli punaset mutta tiiä sitte.vaihtaa kaikki jouset kerralla jos tartte tai sitte laittaa vaa säädettävän alustan.saa ny nähdä.vkl vois mennä katteleen ooppelin pohjaan ja ihmettelemään kolinaa. 
Niin toki.Autosa kuuluu samasta paikasta tuollaista nitinää kun lähtee iikkelle ja varsinkin jos vähän kaasulla nykyttelee niin alkaa kuulumaan ihme vinkuminen...
Vieläkö sama diagnoosi?

Noitten välykset on helppo tutkia, kun otat pyörän pois ja sitten väännät tukivarren ja naparungon välistä jollain isohkolla raudalla. Ylemmän poikittaistuen kiinitys näkyy heti päällimmäisenä ja oikeasti kunnossa olevassa ei ole yhtään klappia. Alemman poikittaistuen vääntelyä varten pitää ottaa muovinen kivisuoja pois ja vääntöraudaksikaan ei käy kaikki rautakanget. Vika voi toki olla muissakin nivelissä ja kiinnikkeissä, sopivilla välineillä vääntelyä vaaditaan.bläki kirjoitti:poikittaisten tukivarsien uloimmat puslat/laakerit.
Tosiaan korjaan tuohon, eli se vikinän perkele kuuluu eestä...
Ja kolahdus takaa.En ehtiny vkl tutkimaa asiaa mutta pittää koittaa katella tuota vikinä-vectraa.
Sain sentään vanteet ostettua kesäks. 
Eli nyt on tullu kokeiltua myös semmosta että otin renkaan pois ja nostin lankulla navasta ja hieman nytkytin ylös alas ja kolina tosiaan kuuluu minun mielestä sikarin yläpäästä...No katsomallahan se selviää.Oli aikaa nii heikosti alkaa autoa korjailee nii kokeilin tuota poppakonstia mutta en kyllä viisastunu yhtää.
Ei se auta ku mennä autoa nosturille kattelemmaa nii sittehän sen saa tietää. 
Pyydä kaveri rynkyttämään lankulla, kikkaraudalla, yms sorkkaraudalla, ja mene itse sinne alle, ja kokeile, kuuntele ja katsele niitä niveliä ihan nenä kiinni ja käsin. Pelkän äänen perusteella voi kolinaa aika paha siellä allakaan paikallistaa, sillä se kolina etenee runko yms pitkin joka paikkaan.Jomppara kirjoitti:Eli nyt on tullu kokeiltua myös semmosta että otin renkaan pois ja nostin lankulla navasta ja hieman nytkytin ylös alas ja kolina tosiaan kuuluu minun mielestä sikarin yläpäästä...No katsomallahan se selviää.Oli aikaa nii heikosti alkaa autoa korjailee nii kokeilin tuota poppakonstia mutta en kyllä viisastunu yhtää.Ei se auta ku mennä autoa nosturille kattelemmaa nii sittehän sen saa tietää.
Täytyy käydä kattelemassa samalla kun käyn pakoputkentiivisteen vaihtamassa.