Opel-noviisi kyselee: 91 Omegan turbotus
Oli tarkoitus ahtaa vähäpäästöiseksi merkitty c20ne moottori, mutta kaikkialla tulee vastaan väite että auto pitäisi tyyppihyväksyttää VTT:llä ja tämä taas maksaa hunajaa.
Proturbon sivuilla sanotaan että VTT:n mittaus koskettaisi vain 1992 ja uudempia autoja, mutta myös että 87 - 92 vähäpäästöiseksi merkityt autot on todistettava vähäpäästöiseksi myös ahtamisen jälkeen. Tarkoittaa käytännössä mitä, vai myöskin VTT:n mittausta? Vai riittääkö siihen ihan normaali dynolappu/päästömittaus? Aken sekavilta sivuilta en dokumentaatiota onnistunut löytämään.
Jos ei onnistu tuon turbottaminen, niin onnistuuko Omegaan jonkun toisen Opelin turbomoottorin vaihto ja muutoskatsastus sille? Jos, niin minkä/mikä moottori käy?
Proturbon sivuilla sanotaan että VTT:n mittaus koskettaisi vain 1992 ja uudempia autoja, mutta myös että 87 - 92 vähäpäästöiseksi merkityt autot on todistettava vähäpäästöiseksi myös ahtamisen jälkeen. Tarkoittaa käytännössä mitä, vai myöskin VTT:n mittausta? Vai riittääkö siihen ihan normaali dynolappu/päästömittaus? Aken sekavilta sivuilta en dokumentaatiota onnistunut löytämään.
Jos ei onnistu tuon turbottaminen, niin onnistuuko Omegaan jonkun toisen Opelin turbomoottorin vaihto ja muutoskatsastus sille? Jos, niin minkä/mikä moottori käy?
Vuosimallilla ei ole mitään merkitystä, mikäli rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen. Itse selvitin asian AKE:sta aikanaan, kun oli epäselvyyttä asiasta. Oma autoni on -90 ja vähäpäästöinen.
Omegaan voi päästöjen puolesta laitaa Vectran tai Calibran 2,0 16V turbo (C20LET) moottorin, tai uusien Opeleiden (Z20LET ???) moottorin. Noiden ns. etuvetomoottoreiden sovittaminen Omegaan ei kuitenkaan ole aivan ongelmatonta.
Omegaan voi päästöjen puolesta laitaa Vectran tai Calibran 2,0 16V turbo (C20LET) moottorin, tai uusien Opeleiden (Z20LET ???) moottorin. Noiden ns. etuvetomoottoreiden sovittaminen Omegaan ei kuitenkaan ole aivan ongelmatonta.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
http://www.ruostepeikko.com
Tuossa asiassa ei olekaan kysymys tehoista, vaan siitä, että itse rakennetulle moottorille ei ole olemassa päästötodistuksia. Periaatteessahan on ihan järkevää, että autoon ei saa vaihtaa enemmän saastuttavaa moottoria, ja itse rakennetun moottorin tapauksessa ilman mittauksia on mahdoton osoittaa, että niin ei käy.
Tuon todistuksen saa toki teetettyä myös itse rakennetulle moottorille mittauttamalla auton VTT:llä tai vastaavassa laitoksessa. Hinta on yli 1000e, meni auto sitten läpi tai ei.
Tuon todistuksen saa toki teetettyä myös itse rakennetulle moottorille mittauttamalla auton VTT:llä tai vastaavassa laitoksessa. Hinta on yli 1000e, meni auto sitten läpi tai ei.
Juu, tiedän että kyse on päästöistä, ei tehoista. Minusta siinä on silti jotain ironista. VTT:n mittausta en lähde tekemään, tonnin hinta päästölapusta on minusta liikaa. Ja varsinkin jos ei se menekään läpi ja lappuja saa alkaa keräilemään kokoelman á 1000 €.

Mutta, mitäpäs pitää sisällään tämä valmiiksi turbotettu auto ja missä hintaluokassa liikutaan?
Valmiin osto on toki yksi vaihtoehto, mutta jo olemassaolevaan autoon käytetty aika, raha ja vaiva hukkaan mennessään ottaa päähän. Sitäpaitsi, kyse oli siitä että tallin nurkasta olisi löytynyt valmiit kilkuttimet välijäähdyttimineen ja Halteceineen. Nyt vaan ei ole niille paikkaa, jos ei hommaa toistakin turboa ja tunge niitä Oldsmobileen. Se taas tuntuu hiukan raiskaamiseltaOn 2003-12-10 11:13, kosunen wrote:
Mikset ostaisi jo valmiiksi tehtyä?
Mutta, mitäpäs pitää sisällään tämä valmiiksi turbotettu auto ja missä hintaluokassa liikutaan?
-
0500_Ascona
- 'Admiral'

Et edes saa. Jälkikäteen ei saa valmistaa noin tehokasta autoa, 7kg/hv.... Eikä siinä ole edes mitään hassua. Kaikkea saa tietysti tehdä jos ei jää kiinni....On 2003-12-10 10:46, absum wrote:
No onpas hanurista. Periaatteessa saan siis laittaa 3.6 litraisen tuplaturbokutosen pellin alle, mutten saa ahtaa nykyistä moottoria. Hassua.
Se nyt vaan on siistiä olla minä!
Se raja on 7 kg / kW.On 2003-12-11 10:36, 0500_Ascona wrote:
Jälkikäteen ei saa valmistaa noin tehokasta autoa, 7kg/hv
Kyllä noin tehokkaan auton saisi varmasti tehdä jos Lotus Omega laskettaisiin mallisarjaan kuuluvaksi malliksi, mutta koska se on Lotus, ei se taida kuulua samaan mallisarjaan Opelin kanssa..
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Eiköhän se Lotuksen kori ole vahvistettu? Se on vaan nyt niin että jos sitä ei lasketa samaan mallisarjaan kuuluvaksi, niin sitä ei sinne saa laittaa ilman lupia. Luvillahan sinne saa laittaa vaikka 18l Scanian moottorin jos sellaisen luvan saa.
Ja niitä on vissiin hankala saada... Takuusen tästä en kyllä mene, että konttorilla ei kannata minua siteerata! 
-Mikko
-Mikko
Audi S4 Biturbo