Neuvoa: Suljettu vai Refleksi ??

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
menOPELi
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja menOPELi »

Olen laittamassa seuraavat romppeet autooni:

Spl dynamics tc-704 vahv.
spl dynamics v 12 s Subu.

Laitanko siis suljetun kotelon vaiko
reflexikotelon?? mitä eroa ja vaikutuksia?
antakaa vinkkiä.
Kiitos.
Rock n' Roll !
Amppa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Amppa »

Kotelon valinta riippuu elementin teknisistä parametreistä. Harvemmin elementti toimii hyvin molemmissa, mutta kyseinen elementti näyttäisi olevan rajatapaus.
Kuva

Riippuu mitä toistoltasi haet. Riippuu onko käytössäsi kotelonlaskenta ohjelma/ pystytkö lasketuttamaan kotelon esim. paikallisessa autohifiliikkeessä.

Jos tarkoitus on tehdä "sinne päin" -kotelo summassa, niin tee suljettu. Pienempi todennäköisyys mennä per*eelleen. :grin:

<font size=-1>[ This Message was edited by: Amppa on 2003-12-13 18:56 ]</font>
menOPELi
'Admiral'
'Admiral'

Mitäkö haen?
Haen lähinnä pehmeää, tasaista, "normaalia", nautittavaa basson pehmeyttä täydentämään muita kaiuttimia,jotka nyt soivat puhtaasti ja nätisti.

olen laskenut sen tilavuuden semmosella ohjelmalla. ja olen tehnyt jo valmiit mitat kotelolle. ei muuta ku sirkkeli laulaa kohta.. :smile:
eli kotelo on "oikein mitoitettu" ko. elementille.
Rock n' Roll !
menOPELi
'Admiral'
'Admiral'

täydentääkseni vielä omaa tarkennusta,
laskin siis kotelon tilavuuden tuolla http://www.audiosavo.fi sivulla, ja se automaattisesti
tyrkkäs ehdolle 33 litrasen suljetun.

että lähinnä niitä eroja vaan mietin..
tosin, jos teen kotelosta suljetun, voinhan siihen myöhemmin tehä sen refleksiputken..
??
Rock n' Roll !
Jope
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jos haluat äänenpainetta, etkä niin välitä soundista -> tee suljettu. Refleksillä soi nätimmin mutta luukuttaessa kartio "pohjaa" helpommin vastapaineen ollessa pienempi.

Itse tekisin refleksikotelon mutta sen tilavuuden, refleksiputken & "vanun" kanssa saa olla tarkkana. Eli vaikeampi saada kuulostamaan hyvälle ja vie enemmän tilaa kuin suljettu mutta kun sen saa soimaan hyvin, niin sitä onkin sitten ilo kuunnella.

Jakotaajuus ja jakojyrkkyys vaikuttaa myös todella paljon. Jos suosit pehmeää bassoa, niin vähintään 24 db/oktaavi (leikkaa jakotaajuuden ylimenevät jyrkemmin) ja jos pidät napakammasta bassosta, niin esim. 12 db/oktaavi on sopiva jyrkkyys (eli leikkaa loivemmin). Ja myös se mille taajuudelle haluat subbarisi virittää, ratkaisee todella paljon koteloa suunniteltaessa.

Laita tarpeeksi paksut virtapiuhat vahvarille ja elementille. Ja tarvittaessa konkka väliin.

En tiedä tuliko kaikki termit oikein, koska noista hommista on sen verran aikaa...

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jope on 2003-12-13 20:37 ]</font>
Jope
OCF Member 2016

Näyttää siltä, että refleksi kotelolla tuon elementin saa soimaan sairaan nätisti. Otas tuolta: http://www.linearteam.dk/ WinISD tai WinISD Pro ja vertaa itse.

Refleksi kotelon tilavuus 75 L, viritystaajuus 34 Hz (-3 dB), putken halk. 10,2 cm, pituus 20,66 cm. Suljettu kotelo 40 L / vir.taajuus 62 Hz (-3 dB). Joten ei muuta kuin refleksikoteloa laskemaan esim. 18mm tai 22mm mdf levystä.

Homma näyttäisi toimivan vielä 65 L:n refleksi kotelollakin nätisti, 34 Hz, putken halk. 10,2 cm, pituus 25,07 cm. Eli tuo voisi olla paras.
omega mtj
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja omega mtj »

Jos haluat (aidon) kuuluisen basson niin ainoa oikea on suljettu kotelo. Jos haluat äänen painetta niin refleksi tai bandbass kotelo. Kokeille asennuksen jälkeen elementtiä eteenpäin ja taakse päin kummin päin soi paremmin.
Jope
OCF Member 2016

On 2003-12-13 21:31, omega mtj wrote:
Jos haluat äänen painetta niin refleksi tai bandbass kotelo.
Tuosta olen erimieltä refleksikotelon osalta :smile: mutta bandbass kotelosta saa enemmän painetta äänenlaadun kustannuksella eli se on aivan helvetin vaikea saada soimaan hyvin.

Tuossa vahvistimessa näyttää olevan akt.jakosuodin, joka on jyrkkyydeltään 12 dB / oct eli itse laittaisin vielä 12 dB / oct aktiivisuotimen linjatuloon. Mutta tämä on makuasia, koska itse pidän pehmeästä bassosta :smile:
Speitan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speitan »

Myös auton mallilla on väliä.
menOPELi
'Admiral'
'Admiral'

Kiitti, Jope.
mutta nyt myönnän että en ole kamalan paljoa perillä, mitä tossa ohjelmassa näkyvät arvot ja käyrät mulle antaa.

mutta mulla oli aikoinaan E-kadetissa kolmeki eri subia (yksi kerrallaan) ja kaikissa oli aina refleksi, kaksi erilaista koteloakin jopa tein.. se kuulosti kyllä just siltä, miltä halusinkin.

no,tieto lisää tuskaa..
Rock n' Roll !
Jope
OCF Member 2016

Joudun vetämään sanoja sen verran takaisin, että refleksi kotelolla saa tiettyyn rajaan asti enemmän äänenpainetta, koska elementti liikkuu pienemmillä tehoilla herkemmin kuin suljetussa kotelossa ( =pienempi tehomäärä riittää liikuttamaan enemmän ilmaa) mutta luukuttaessa saattaa tulla elementin mekaaninen liikerata vastaan. Tuossa suo subbarissa max. liikerata 14 mm (lineaarinen 7 mm). Ajat vaan tarpeeksi tehoa sille. Vahvistimen kytket monoksi eli 200 W rms ( =jatkuvaa tehoa) sieltä pitäisi tulla, jonka kyllä pitäisi piisata.

WinISD Pro:ssa tuo elementti on tietokannassa ja sieltä pystyt vertailemaan esim. miten kotelotyypin, tilavuuden, viritystaajuuden muutokset vaikuttavat taajuusvasteeseen.

Tuosta käy selville mm. mihin kotelotyyppiin ko. elementti sopii parhaiten eli tuo sun subbarisi antaa todella nätin taajuusvasteen refleksi kotelolla, menee alas eikä tule korostumia, jotka saattavat kuulua epämiellyttävänä "kuminana". Viritystaajuus on ohjelmassa se taajuus joka toistetaan -3dB:llä. Jotkut valmistajat saattavat ilmoittaa subbarinsa toistavan esim. 35 Hz mutta eipä siitä ole iloa, jos tuo ko. 35 Hz tulee jossain -10dB kohdalla.

Jakojyrkkyys kannattaisi mielestäni olla mahdollisimman jyrkkä (väh. 24 dB / oktaavi), jotta bassolle tulisi mahdollisimman vähän bassoalueen ylätaajuuksia toistettavaksi jolloin ei kuulu kuminaa ( =esim 60 Hz:n yläpuoliset taajuudet leikataan jyrkästi pois), koska auton kori yleensä vielä vahvistaa 80 Hz kieppeillä olevia taajuuksia.

Mutta tuo riippuu aivan siitä millaista toistoa hakee.
SKL
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja SKL »

Mulla on n.40l reflexissä ja soi helkkarin hyvin...
menOPELi
'Admiral'
'Admiral'

Kiitti, Jope ja SKL.
refleksin siis teen.
(se oli alkup. tarkotus, nyt sain sille vahvistuksen.)

Kiitos!
Rock n' Roll !
Timotee
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Timotee »

tosin, jos teen kotelosta suljetun, voinhan siihen myöhemmin tehä sen refleksiputken..
??
Refleksikotelo pitää olla isompi kuin suljettu.
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Täälä on aika hyviä ohjelmia hivistykseen liittyen,kotelon laskuun yms.
http://www.autosound.fi/astm.php?lang=fi&mm=4
Vastaa Viestiin