Opel Astra F ajonesto ongelma
Opel Astra F ajonesto ongelma
Elikkäs ooppeliini ilmaantui mystinen vika viimeviikon puolella.
Moottorina c18xel, vuosimalli 96 ja moottoriohjaus simtec 56.1
Ens alkuun syttyi ajon aikana moottorinhäiriövalo tasaisella nopeudella ajaessa. Tämän aiheitti murtunut haitariputki ilmamassamittarin ja kaasuläpän välillä. samalla vaihdoin uuden tiivisteen venttiilikoppaan ja auto toimi hetken taas kuin unelma. noin 50km ajettua alkoi kierroslukumittari hyppimään 3000-7000 rpm/min oikean pyörintänopeuden ollessa noin 1500rpm/min ja käynti oli todella heikkoa(nykimistä ja nyhtämistä). sit syttyi taas häiriövalo ja käynti tasaantui ja autolla pystyi taas ajamaan. seuraavana aamuna lähtiessäni pihasta auto käynnistyi hyvin ja noin viisisataa metriä ajettuani kierroslukumittari meni nollaan ja autolla ajaminen oli tosi heikkoa. auto nyki ja nyhti ja savutti älyttömästi. moottorihäiriövalo taas syttyi ja auto pyöri sen jälkeen taas jopa tyhjäkäyntiä. ajoin auton talliin ja yritin käynnistää uudelleen ja auto ei lähtenyt enää käyntiin. häiriövalo vilkuttaa kun virrat kääntää päälle ja vikakoodina tulee 38 lambda häitiö / ecu 73 ilmamassamittari/ecu 93 ajonestolaite.
antureita mittailtu ja asentoanturit tuntuisivat toimivan ja auto lähtee käyntiin kun kaataa imusarjaan bensaa mutta sammuu samantien kun bensan kaadon lopettaa.
Kummallakin virta-avaimella vika on samanlainen.
Eli mielestäni vika voisi viitata joko boksin tai ajoneston rikkonaisuuteen.
Mielessäni olikin saisiko kuseisestä autosta ajonestoa ohitettua tai muuten tarkistettua toimintaa. myöskin boxin testaus vinkin olisivat tervetulleita.
Tai mistä ylipäätään voisi vikaa lähteä etsimään?
Moottorina c18xel, vuosimalli 96 ja moottoriohjaus simtec 56.1
Ens alkuun syttyi ajon aikana moottorinhäiriövalo tasaisella nopeudella ajaessa. Tämän aiheitti murtunut haitariputki ilmamassamittarin ja kaasuläpän välillä. samalla vaihdoin uuden tiivisteen venttiilikoppaan ja auto toimi hetken taas kuin unelma. noin 50km ajettua alkoi kierroslukumittari hyppimään 3000-7000 rpm/min oikean pyörintänopeuden ollessa noin 1500rpm/min ja käynti oli todella heikkoa(nykimistä ja nyhtämistä). sit syttyi taas häiriövalo ja käynti tasaantui ja autolla pystyi taas ajamaan. seuraavana aamuna lähtiessäni pihasta auto käynnistyi hyvin ja noin viisisataa metriä ajettuani kierroslukumittari meni nollaan ja autolla ajaminen oli tosi heikkoa. auto nyki ja nyhti ja savutti älyttömästi. moottorihäiriövalo taas syttyi ja auto pyöri sen jälkeen taas jopa tyhjäkäyntiä. ajoin auton talliin ja yritin käynnistää uudelleen ja auto ei lähtenyt enää käyntiin. häiriövalo vilkuttaa kun virrat kääntää päälle ja vikakoodina tulee 38 lambda häitiö / ecu 73 ilmamassamittari/ecu 93 ajonestolaite.
antureita mittailtu ja asentoanturit tuntuisivat toimivan ja auto lähtee käyntiin kun kaataa imusarjaan bensaa mutta sammuu samantien kun bensan kaadon lopettaa.
Kummallakin virta-avaimella vika on samanlainen.
Eli mielestäni vika voisi viitata joko boksin tai ajoneston rikkonaisuuteen.
Mielessäni olikin saisiko kuseisestä autosta ajonestoa ohitettua tai muuten tarkistettua toimintaa. myöskin boxin testaus vinkin olisivat tervetulleita.
Tai mistä ylipäätään voisi vikaa lähteä etsimään?
Re: Opel Astra F ajonesto ongelma
Tuota ohittamista olen itsekin pohtinut, yksi ratkaisu on työn alla mutta nopeaa vastausta en pysty antamaan mutta jos sulla on osia saatavilla niin voisi kokeilla. Mulla on nimittäin purettavana C18XE-koneinen josta olisi tarkoitus kokeila ecua tuohon. Tuossa koneessa/ecussa (Simtec 56.0) ei nimittäin ole ajonestoa. Jos osoittautuukin niin että ecu ei suoraan tuohon johtosarjaan käy, ainakin mitä tähän asti olen tutkinut, moottorin puolella johtosarja liittyy täysin identtisiin komponentteihin, joten koko johtosarjan voinee vaihtaa.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Saab 9-3 2.0 turbo BioPower stage1 '01
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Fiat Ducato 2.8 idtd Dehtleffs Bus III '00
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Olen itsekkin kysellyt kyseisen mallista boksia joka ei sisältäisi ajonestoa. Jostain on tarttunut tieto että boksin liittimen ja pinnijärjestyksen pitäisi olla sama tuossa 56.0 ja 56.1 boksissa. 56.5 onkin sitten jo erillainen. olen koittanut metsästellä nyt myös 2.0 ecotekin moottorilla varustettua vectraa/astraa (miksi ei muutkin mallit) mutta ei ainakaan hätäseen ole tuntunut löytyvän. 1.6 onkin johtosarjaltaan ja antureiltaan mielestäni sitten jo jonkin verran erillainen. (?)
Olisihan se mahdollista myös teurastaa johtosarja ja liittää jonkun toisen auton boksi siihen mutta kyseisessä autossa ei viitsisi moiseen ryhtyä kun ei ole kuitenkaan oikeen muuta kuin käyttö arvo kyseisessä pelissä.
Olisihan se mahdollista myös teurastaa johtosarja ja liittää jonkun toisen auton boksi siihen mutta kyseisessä autossa ei viitsisi moiseen ryhtyä kun ei ole kuitenkaan oikeen muuta kuin käyttö arvo kyseisessä pelissä.
Heitetääs vielä toinen teoria: mulla on omassani muutamia omalaatuisia sähkövikoja ... ajonesto temppuilee joskus (siksi tuota ecun vaihtoa miettinytkin), mankka ei startin jälkeen muistakaan mistä piti jatkaa toistoa ym. Satunnaisesti olen huomannut pientä käryä sisällä, mistä on tullut sellainen ajatus että mulla ei ole maadoitukset autossa kunnossa, eli käry tulee siitä kun kytkinvaijeri toimii maajohtimena ja lämpenee. Maadoitusten läpikäynnillä ei ainakaan mitään häviä ... eli akun, korin ja koneen väliset isot kaapelit kuntoon. Asiaa voi periaatteessa testata rakentelemalla nuo vaikka apukäynnistyskaapeleilla. Jos se auttaa asiaan, sitten rakentelemaan uusia kaapeleita. Maadoitusongelma selittäisi liudan sähkövikoja, niinkuin sinullakin on.
1.6 on tosiaankin erilainen, mutta vuosimallin '94 Astrasta löydät ainakin tuota 56.0 ecua. Tuo maadoitusvika mulla on jo työn alla, jos säät sallii vaihdan nuo kaapelit huomenna ja näen piakkoinkin korjaantuuko vika. Jos niin käy, niin sitten mulla olis tuo ecu myytävänä.
edit: maakaapelit uusittu tänään ... nyt seuraillaan joitakin päiviä poistuiko oireet
1.6 on tosiaankin erilainen, mutta vuosimallin '94 Astrasta löydät ainakin tuota 56.0 ecua. Tuo maadoitusvika mulla on jo työn alla, jos säät sallii vaihdan nuo kaapelit huomenna ja näen piakkoinkin korjaantuuko vika. Jos niin käy, niin sitten mulla olis tuo ecu myytävänä.
edit: maakaapelit uusittu tänään ... nyt seuraillaan joitakin päiviä poistuiko oireet
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Saab 9-3 1.8i Arc '05
-
rautasydän
- 'Admiral'

Jokos shamrokilla on dataa auton käytöksestä maadoitusten läpikäynnin jälkeen?
Juuh ... ei se ihan toivottua tulosta tuonut. Pari päivää menikin hyvin, osa oireista poistui. Lähinnä ne harmittomimmat, eli valojen kirkkauden vaihtelu, LED-polttimoiden hetkittäiset sammumiset kuorman noustessa jne. Edelleen autossa on ne kaksi mua ärsyttävää oiretta, eli noin yks käynnistys viidestäkymmenestä epäonnistuu, vilkuttaa ajoenostoa. Tokalla kerralla starttaus onnistuu aina. Toinen piirre on se että startin jälkeen toisinaan mp3-soitin ei muista minne jäi ja aloittaa ekasta biisistä, tuonkin olen pohtinut sen piikkiin että jännite käy niin alhaalla että muisti nollautuu. Auto starttaa loistavasti ja sietää vaikka 20-30 käynnistystä kovanakin pakkasyönä pätkäajossa, eli mitään kovin radikaalia pulmaa ei kuitenkaan toisaalta voi tuolla akku-startti-linjalla olla.
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Saab 9-3 1.8i Arc '05
- kadett90
- OCF Member 2024

Joskus aikoinaan A-Vectrassa oli sellasia oireita että vilkutteli moottorivaloa vaikkei ollut edes ajonestoa.
Eikä tietenkään lähtenyt käyntiin.
Syy oli viallinen laturi.
F-Astran kohdalla on joku huoltotiedotekkin noista latureista.
Diodisilta kuumenee ja aiheuttaa käynnistymättömyyden.
Toki näissä tapauksissa pitäisi latausvalonkin palaa.
Eikä tietenkään lähtenyt käyntiin.
Syy oli viallinen laturi.
F-Astran kohdalla on joku huoltotiedotekkin noista latureista.
Diodisilta kuumenee ja aiheuttaa käynnistymättömyyden.
Toki näissä tapauksissa pitäisi latausvalonkin palaa.
Mulla tää ongelma on enemmänkin kylmänä, kun pakkasöinä kahden maissa lähtee töihin. Siitä tuo pohdinta on tullutkin että nuo oireet johtuis siitä että jännite notkahtaa startin aikana juuri sopivasti. Startille kyllä virtaa riittää, toki joskus puolijohteiden kynnysjännitteissä on eroja ja voi olla että notkahtaa juuri johonkin sopivalle rajalle jossa osa ecun älystä kyykkää ja se sotkee tuon ajoneston. Toisaalta eikö tästä jäisi vikakoodi? Palamaan ei ole jäänyt valo ikinä, toisaalta nyt kun asiaa mietin niin ehkä hetken pidempään on noiden starttien jälkeen valo palanut, ja eikös tuo ole merkki siitä että muistissa on koodeja? Tarttis varmaan lukaista nuokin.
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Joo. elikkä itse tulin siihen tulokseen että helpoimmalla pääsen kun ostan jostain ajonestottoman boksin kyseiseen vehkeeseen. toivotaan että sillää viat sitten korjautuisivatkin samalla. noita ois myös tarjola koko paketteja missä tulee sirut ym mukana mutten taida kehdata ruveta tappelemaan enää kun ei ole täyttä varmuutta missä vika piilee eikä motivaatio kyseistä autoa kohtaan ole niin korkealla että jaksaisin vikaa enää sen tarkemmin ruveta tutkimaan.