Astra f -94 etupyörän laakerin vaihto, APUJA!!
-
opelkuskinpoika
- 'Kapitän'

Astra f -94 etupyörän laakerin vaihto, APUJA!!
Eli nyt tarviisi neuvoja, että miten tuohon etupyöränlaakeriin pääsee käsiksi?
Re: Astra f -94 etupyörän laakerin vaihto, APUJA!!
Purat sen etutolpan irti autosta. Laakeri on prässätty joten sen vaihtaminen paikallaan on aika vaikeaa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Re: Astra f -94 etupyörän laakerin vaihto, APUJA!!
No ei se oikeastaan edes kovin vaikeaa ole, on tuo tehty joskus ulkosalla talvellakin
Napamutteri auki, rengas irti, jarrusatula irti, jarrulevy irti, alapallonivel auki. Ja kun se vanha laakeri menee jokatapauksessa roskiin niin purkuvaiheessa tästä eteenpäin isot työkalut ja kohtuuton voimankäyttö on sallittua. Napa tarttis saada ensin laakerista ulos, vaikkapa sopivan kokoinen pitkä voimahylsy avuksi ja antaa vauhtua takapuoleta. tässä ja itse laakerin irroituksessa myöhemmin voi ja paikoitellen tuleekin käyttää kierretankoa ja kaikkea sopivaa raudanpätkää ym mitä talin nurkista löytyy joista saa väsättyä ulos- ja sisäänvetäjiä tilanteen mukaan, mielikuvitus ja maalaisjärki sallitaan. Nyt kun se napa on kiusattu ulos, saattaa kaiken skeidan alta näkyä laakerin lukkorengas, sekä etu- että takapuolella. Periaatteessa riittää että poistaa toisen. Itse oon ottanut ulomman koska kun sitä kautta painaa uutta laakeria sisään, näkee että se lähtee myös menemään suoraan. Mut takas asiaan ... kun on todettu että se lukkorengas on ihan jumissa, ja naputeltu tuurnalla ja väännetty sinne tänne ja se viimein irtoaa, kaivetaan se siinä vieressä seisovan kaverin silmästä, viedään päivystykseen ja palataan homman pariin. Unohdetaan hienostelu ja naputellaan (hakataan) vanha laakeri ulos. Mielellään sieltä takapuoleta lyödään jos lukkorengas poistettiin edestä, muuten voi iskeä turhautuminen kesken homman. Kun se on saatu ulos, siitä edellämainitusta kierretangosta ja kaikesta mahdollisesta mitä nyt sattuu löytämään rakennetaan paketti jolla saa vedettyä uuden laakerin sisään. Navan sisäpinnassa voi ehkä jotain hiomapaperia pyöräyttää ja voidellakin pintoja niin menee paremmin sisään. Ja voihan sen uuden laakerin iskeä pakastimeen jo hyvissä ajoin ja lämmittään napaa, niin uppoaa kuulemaan kuin vanhaan naiseen. Mulla ei ole kokemusta ... siis ei tosta pakastimen käytöstä, eikä vanhasta naisesta joten kysyjä saa itse kokeilla jos kiinnostaa. Siis sitä pakastinta. Ehdottoman tärkeää on että se laakeri lähtee menemään suoraan. väkisin ei kannata painaa. Pätee muuten varmaan siihen vanhaan naiseenkin. Loppumilleillä sen vanhan laakerin ulkokehän on aivan loistava apuväline prässäämiseen. Ja kun se on sitä sisempää lukkorengasta vasten saatu vedettyä, ulompi lukko takaisin paikalleen ja kasaus käänteisessä järjestyksessä. Ja haetaan se kaveri päivystyksestä.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Saab 9-3 2.0 turbo BioPower stage1 '01
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Fiat Ducato 2.8 idtd Dehtleffs Bus III '00
Saab 9-3 2.0 turbo BioPower stage1 '01
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Fiat Ducato 2.8 idtd Dehtleffs Bus III '00