Kadett E lataus ropleemat...
Ongelma joka käy mun kynsien päälle...
Eli olen tehnyt tossa laturi remppaa vanhaan E-mallin kadettiin, Vm -84 eli ihan ensimmäisiä muna kadetteja, moottori on 1.2 ja laturi on 45 amppeerinen. Eli joo, kaikki palikat on jo periaatteessa uusia laturia myöden, mutta ei niin ei vaan lähde lataamaan ja kyse oiskin nyt, että miten herätevirran pitää käyttäytyä kun tuntuu ettei se nyt ole oikein kohdallaan, kun johto on irti laturistan niin jännitetaso on ~12 volttia, mutta kun johdon lykkää kiinni laturiin niin jännite laskee ~1 volttiin. Käämien magnetointihan on riippuvainen juuri tästä herätevirrasta, jos ei tarpeeksi niin ei lähde pelittää, itse epäilen maavuotoa tai jotain muuta vastaavanlaista, oisko kellään kokemuksia tai vinkkejä kysyiseen aparaattiin liittyen.
Eli olen tehnyt tossa laturi remppaa vanhaan E-mallin kadettiin, Vm -84 eli ihan ensimmäisiä muna kadetteja, moottori on 1.2 ja laturi on 45 amppeerinen. Eli joo, kaikki palikat on jo periaatteessa uusia laturia myöden, mutta ei niin ei vaan lähde lataamaan ja kyse oiskin nyt, että miten herätevirran pitää käyttäytyä kun tuntuu ettei se nyt ole oikein kohdallaan, kun johto on irti laturistan niin jännitetaso on ~12 volttia, mutta kun johdon lykkää kiinni laturiin niin jännite laskee ~1 volttiin. Käämien magnetointihan on riippuvainen juuri tästä herätevirrasta, jos ei tarpeeksi niin ei lähde pelittää, itse epäilen maavuotoa tai jotain muuta vastaavanlaista, oisko kellään kokemuksia tai vinkkejä kysyiseen aparaattiin liittyen.
Juu kyllä palaa, hyvä ettei sokeaksi tule 
Eikä sammu käynnistyksen jälkeen, kun luultavasti on jotain vikaa herätteessä joka on kytketty "suoraan" latauksen merkkivaloon, väärä kuorma heräte johdossa/maavuoto yms. Tämähän menee jo vähän insinööri taiteeksi, ettei ihan heti kaikille aukea, kai sitä pitää ottaa Fluke käteen ja lähteä taas mittailemaan systeemejä =0)
Eikä sammu käynnistyksen jälkeen, kun luultavasti on jotain vikaa herätteessä joka on kytketty "suoraan" latauksen merkkivaloon, väärä kuorma heräte johdossa/maavuoto yms. Tämähän menee jo vähän insinööri taiteeksi, ettei ihan heti kaikille aukea, kai sitä pitää ottaa Fluke käteen ja lähteä taas mittailemaan systeemejä =0)
Ettei ois (surullisen)kuuluisia italian ihmeitä...
en tiedä oikein niistä, mutta eikö siihen johtoja mene paksu startille(B+),
varoitusvalo, jossa pitäis olla +12v, kun auto käy ja sitte mulla(vanha delco) on vielä säätimelle erillinen +12v tuosta paksusta(B+) johdosta.
Ja tietenkin maajohto vielä lohkoon.
en tiedä oikein niistä, mutta eikö siihen johtoja mene paksu startille(B+),
varoitusvalo, jossa pitäis olla +12v, kun auto käy ja sitte mulla(vanha delco) on vielä säätimelle erillinen +12v tuosta paksusta(B+) johdosta.
Ja tietenkin maajohto vielä lohkoon.
Jep, voipi olla pizzavehje. Johtoja menee silleen, että B+:aan tulee "pääkaapeli" akulta ja startilta, D+:aan tulee 12 V kun se on irti laturista, mutta kun tyrkkää kiinni laturiin niin silloin siinä on vaan korkeintaan yhden (1) voltin jännite ja tietenkin maa tulee kanssa. Itse epäilen nyt vahvasti, että D+ tuleva jännite ei ole tarpeeksi suuri, jolloin laturi ei magnetoidu eikä ala lataamaan, tollasessa jeesuksen aikaisessa vehkeessä rupeaa jo olemaan niin paljon sähköhäikkaa muutenkin, korjasin ryypyn merkkivalon ja nyt ei sisätilan valo sammu enää ollenkaan
. Noh täytyy seurata tota D+ johtoa niin kauan kun sitä jatkuu (kojelauta lähtee lähipäivinä irti).
Okei, d+ ei ole magnetointijännite vaan varoitusvalon johto,
varoitusvalon toiseen kantaan tulee +12v kun virrat päällä ja se(d+) johto lähtee valon toisesta navasta. Jos sen johdon kytkee maihin niin valo syttyy.
laturin liittimeen d+ pitäis koneen pyöriessä tulla +12v (johto irti)
eli silloin varoitusvalon molemmissa navoissa +12v => valo ei pala(johto kiinni).
Se magnetointi tulee laturin sisältä siitä b+ navasta automaattisesti.
Sori nyt vaan mut viittaa laturivikaan.
oliko siinä laturissa muita littiimiä kuin
b+, b-, d+?
vai vanhassa autossa? mulla 77-kadett eikä mitään sähköhäikkää(no eipä niitä sähköjäkään paljon ole):D
<font size=-1>[ This Message was edited by: Jarno.v on 2003-12-16 14:07 ]</font>
varoitusvalon toiseen kantaan tulee +12v kun virrat päällä ja se(d+) johto lähtee valon toisesta navasta. Jos sen johdon kytkee maihin niin valo syttyy.
laturin liittimeen d+ pitäis koneen pyöriessä tulla +12v (johto irti)
eli silloin varoitusvalon molemmissa navoissa +12v => valo ei pala(johto kiinni).
Se magnetointi tulee laturin sisältä siitä b+ navasta automaattisesti.
Sori nyt vaan mut viittaa laturivikaan.
oliko siinä laturissa muita littiimiä kuin
b+, b-, d+?
vai vanhassa autossa? mulla 77-kadett eikä mitään sähköhäikkää(no eipä niitä sähköjäkään paljon ole):D
<font size=-1>[ This Message was edited by: Jarno.v on 2003-12-16 14:07 ]</font>
Laturissa ei voi vika olla (ainakaan toivottavasti), on meinaan paketista otettu ja varmuudella vielä mitattu testipenkissä. Tosta D+ toiminnasta uskallan olla eri mieltä eli "Magnetointia varten tarvittava virta otetaan staattorikäämillä ja tasasuunnataan kolmen kenttädiodin ja staattorivaiheiden --diodien avulla. kenttävirta kulkee reittiä: staattorin positiivinen vaihe - kenttädiodi - D+-napasäädin - DF-napa - magnetointikäämi - D-napa - negatiivinen vaihe. Korkeilla kierroksilla vaihtosähkögeneraattori pystyy heräämään itse kehitettyyn jännitteeseen, mutta herätinvirta otetaan yleensä akusta latauksen merkkivalon kautta." et sillai 
Niin ja muita liittimiä ei ollut ko. aparaatissa, ei vanhassa eikä tässä uudessakaan.
<font size=-1>[ This Message was edited by: smile977 on 2003-12-16 14:39 ]</font>
Niin ja muita liittimiä ei ollut ko. aparaatissa, ei vanhassa eikä tässä uudessakaan.
<font size=-1>[ This Message was edited by: smile977 on 2003-12-16 14:39 ]</font>
Jos noin on...
No sittenhän sen pitäs kierroksilla ladata?
Jos valo palaa niin kyllähän siellä silloin virtaa menee.
palaako valo kun nyppäät sen d+ johdon laturista irti?
jos sammuu(niinkuin pitäs), niin eihän se silloin mihinkään maahan vuoda.
Ps. mulla(vanha delco 65A) tulee säätäjälle valon johdon lisäksi suoraan (b+)navasta johto.(uudemmissa sitä ei ole)
<font size=-1>[ This Message was edited by: Jarno.v on 2003-12-16 17:05 ]</font>
No sittenhän sen pitäs kierroksilla ladata?
Jos valo palaa niin kyllähän siellä silloin virtaa menee.
palaako valo kun nyppäät sen d+ johdon laturista irti?
jos sammuu(niinkuin pitäs), niin eihän se silloin mihinkään maahan vuoda.
Ps. mulla(vanha delco 65A) tulee säätäjälle valon johdon lisäksi suoraan (b+)navasta johto.(uudemmissa sitä ei ole)
<font size=-1>[ This Message was edited by: Jarno.v on 2003-12-16 17:05 ]</font>
Niin pitäis sammua ja itseasiassa se kerran varmaan alkoikin lataamaan kun huudatin konetta sen verran, että oikein vihlas ja varmaan naapuritkin tykkäs hyvää Su aamuna tapahtuvasta "revityksestä" 
Valo sammuu kun sen nyppää irti, mutta luin taas jostain lähteestä, että tätä D+:aan tulevaa virtaa/jännitettä ei saa kuormittaa liikaa, vaan ainoastaa polttimon kuormalla, kun kerran sen varmaan pitäisi pysyä siinä vakiossa 12 voltissa koko ajan.
Valo sammuu kun sen nyppää irti, mutta luin taas jostain lähteestä, että tätä D+:aan tulevaa virtaa/jännitettä ei saa kuormittaa liikaa, vaan ainoastaa polttimon kuormalla, kun kerran sen varmaan pitäisi pysyä siinä vakiossa 12 voltissa koko ajan.
No jos kytket siihen d+ napaan suoraan akulta/(b+)navasta sen +12v, niin pitäs siinä olla herätettä kerrakseen!
en vastaa seurauksista...
jos laturi ei pelaa, niinkuin(sori vaan)edelleen luulen, niin saattaa joku palikka kärvähtää.
tai laita semmonen polttimo siihen johdon väliin, niin sittenhän se on kuin oikea "sijaiskytkentä",
jos ei vieläkään lataa, niin ei voi olla muu kuin laturi, vai?
<font size=-1>[ This Message was edited by: Jarno.v on 2003-12-17 12:50 ]</font>
en vastaa seurauksista...
jos laturi ei pelaa, niinkuin(sori vaan)edelleen luulen, niin saattaa joku palikka kärvähtää.
tai laita semmonen polttimo siihen johdon väliin, niin sittenhän se on kuin oikea "sijaiskytkentä",
jos ei vieläkään lataa, niin ei voi olla muu kuin laturi, vai?
<font size=-1>[ This Message was edited by: Jarno.v on 2003-12-17 12:50 ]</font>
Jäikö silloin kun valo sammui korkeilla kierroksilla lataamaan myös tyhjäkäynnillä? Joskus uudet laturit vaatii pientä totuttelua, ennen kuin toimii täydellisesti. En tiedä mistä johtuu, mutta kahdella uudella on käynyt niin. Eli kun saat sen kierroksilla lataamaan, niin lähde pikku kojarille ja kokeile (kotipihassa
) uudelleen käynnistää.