1.6-2.0 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Tuo on harmillista, mutta usein totta kun harrastaja itse alkaa suhaamaan muutostöitä nuukuudessaan :oops:
Keme
OCF Member 2019

Valintojen maailma

Viesti Kirjoittaja Keme »

Niin no.. Vaihtoehtoisesti söyrii paskaksi satasen kannen ja oppii tilanteesta jotain, tai maksaa jollekkin muulle siitä söyrinnästä tonni. Valintojen maailma. Kuitin kanssa teetettynä Suomalainen käsityö vaan on aivan vitun kallista. Ei siitä mihinkään pääse.
JEEEEEEEEEEEEE!
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Valintojen maailma

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Keme kirjoitti:Niin no.. Vaihtoehtoisesti söyrii paskaksi satasen kannen ja oppii tilanteesta jotain, tai maksaa jollekkin muulle siitä söyrinnästä tonni. Valintojen maailma. Kuitin kanssa teetettynä Suomalainen käsityö vaan on aivan vitun kallista. Ei siitä mihinkään pääse.
Meinasin justiha kysyä että mitä tommonen kannen työstö noin maksaa jos esim avarretaan kanavat, lasketaan pikkusen jne.

kuitenkin näitä OHC kansia aika edullisesti saa että aika monta kertaa saa kokeilla ihte että tulee sama hinta mitä ammattilaisella :D
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viesti:

Niin, kyllähän niitä voi itse kukin raapustella lähes ilmaiseksi, mutta tuskin se lopputulos kummiskaan on lähelläkään sitä, mitä ammattilaisen tekemänä.
Puhumattakaan siitä, mitä kaikkia laitteita/koneita näiden töiden kunnollisesti tekemiseksi joutuu yrittäjä ostamaan/hankkimaan. Ei voi tehdä satasella tonnin kantta, ei vaan voi. :no: :yawn: Jokainen päätelköön itse, mistä eri tekijöiden hinnat muodostuvat.

Tuonhan voi ajatella vaikka niinkin, jos joku käy vieraalla töissä, niin miksei sitä työtä voi teettää jollain ulkomaalaisella/ puoliksi ilmaisentyön tekijällä tms, kun vain saa halvalla, siis miksi maksaa suomalaiselle tekijälle mistään mitään kun kaiken voi saada melkein ilmatteeksi. :worship:

Jos haluaa hyvän ja halvan, pitää ostaa kaksi. Hyvä ja halpa. Kait jokaisen täytyy saada tekemästään työstä palkkaa???????

Ja tuolla edellä mainitsin, että jos haluaa tiedustella hintoja, niin silloin pitää soittaa mulle. En aio käydä täällä hintakeskusteluja kenenkään kanssa, mielestäni se ei ole sopivaa. Ja jos se ei käy, niin sitten pitää olla ilman, tai etsiä toinen tekijä.
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'

tämä mun kommentti nyt oli vähän mutuilua.

Edit: eipä mulla muuta
Lakki
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Lakki »

kosunen kirjoitti:Niin, kyllähän niitä voi itse kukin raapustella lähes ilmaiseksi, mutta tuskin se lopputulos kummiskaan on lähelläkään sitä, mitä ammattilaisen tekemänä.
Puhumattakaan siitä, mitä kaikkia laitteita/koneita näiden töiden kunnollisesti tekemiseksi joutuu yrittäjä ostamaan/hankkimaan. Ei voi tehdä satasella tonnin kantta, ei vaan voi. :no: :yawn: Jokainen päätelköön itse, mistä eri tekijöiden hinnat muodostuvat.

Tuonhan voi ajatella vaikka niinkin, jos joku käy vieraalla töissä, niin miksei sitä työtä voi teettää jollain ulkomaalaisella/ puoliksi ilmaisentyön tekijällä tms, kun vain saa halvalla, siis miksi maksaa suomalaiselle tekijälle mistään mitään kun kaiken voi saada melkein ilmatteeksi. :worship:

Jos haluaa hyvän ja halvan, pitää ostaa kaksi. Hyvä ja halpa. Kait jokaisen täytyy saada tekemästään työstä palkkaa???????

Ja tuolla edellä mainitsin, että jos haluaa tiedustella hintoja, niin silloin pitää soittaa mulle. En aio käydä täällä hintakeskusteluja kenenkään kanssa, mielestäni se ei ole sopivaa. Ja jos se ei käy, niin sitten pitää olla ilman, tai etsiä toinen tekijä.
Olisko sinusta koskaan tullut alan ammattilaista jos et olis alkanut rassata laitteita ite sensijaan että viet ne ammattilaiselle laitettavaksi? Varmasti oot itse tehny virheitä ja niistä maksanut ja oppinut, vaikka saman homman olis voinut teettää ammattilaisella, ja olis onnistunut kertaheitolla? En väitä että itse kaiken tekeminen soveltuu jokaiselle, kaikilla ei riitä siihen mielenkiinto. Itse kuulun kuitenkin siihen kategoriaan joka mielummin opettelee tekemään kaiken itse kuin teettäisi hommat ammattilaisilla. Virheitä on tottakai sattunut paljon ja tulee sattumaan, mutta niistä oppii. Vaikka välillä vituttaa kovastikin :lol: Mutta mikäli itse alkaa esim. kantta turaamaan, kannattaa todellakin perehtyä teoria-asioihin ensin. HUOLELLA! Jos on vinku kädessä ja kansi pöydällä eikä minkäänlaista hajua mitä on tekemässä, kannattaa mennä lukemaan aiheesta tai kysyä viisaammilta neuvoja. Jos mielenkiinto ei riitä teoriapuolen enempään tutkiskeluun kannattaa viedä se kansi ammattilaiselle.
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viesti:

Voi olla ettei olisi, eikä se olisi välttämättä yhtään huono asiakaan. Näin jälkiviisaana näen virheen siinä, että olisi kannattanut enemmän opiskella. Jos olen tehnyt ensimmäisen kannen joskus v. 81, siis 32v sitten, niin matkaan on varmaan tarttunut/sattunut kaikenlaista. Mutta siitä olen ihan varma, että koen tämän ammatin ns. kutsumustyöksi. Tällä siis mennään ainakin vielä, koskaanhan ei tiedä vaikka tähän hommaan leipäytyy täysin ja silloin täytyy keksiä jotain muuta tekemistä.

Ja siihen aikaan, kun niitä ensimmäisiä kairauksia tein omaan jäärata-autoon, ei tietoa ollut saatavilla paljoakaan. Ja jos jollain tietoa oli, siitä pidettiin visusti kiinni. Siis täytyi todellakin miettiä tarkkaan mitä teki ja missä järjestyksessä. Nykyään netti pursuaa kaikenlaista tarinaa virittämisestä ja joka toisesta tulee tekijä kun vaan vähän lueskelee juttuja, ainakin omasta mielestään :)

Mutta lukemalla ei tule valmista, täytyy olla kova halu opetella ymmärtämään mitä kone milloinkin voi tarvita. Toki tietoa löytyy joka lähtöön, mutta parhaiten sen sisäistää kun tekee kovasti töitä. Ja siltikään kaikki eivät osaa tehdä, vaikka haluaisivatkin.

Jos kaikki täytyy päästä tekemään itse, kannattaa tosiaan varautua sijoittamaan myös laitteisiin useita tonneja, ei niitä koneistuksia oikein polven päällä voi tehdä nurmiasentajan vehkeillä :wink:
Ari-S
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

ja tämä väittely jatkukoon sit jossain muualla!
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
hukkis
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Tuossa on tuotu hyvin tosiasioita esiin.Jos noiden kanssa rupee oikeesti pelailemaan,vaatii paljon aikaa "opiskella" noita juttuja ja jonkun verran rahaakin palaa vehkeisiin.Montahan sataa tuntia kosunenkin on opiskellu näitä asioita vuosien varrella,siitäkin työstä pitäs kai jossain vaiheessa saada hieman palkkaa...eli kun se tietotaito siirretään esim. asiakkaan kanteen...
Lakki
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Lakki »

Kiitokset asiallisesta vastauksesta kosuselle :)
Ari-S kirjoitti:ja tämä väittely jatkukoon sit jossain muualla!
Miksi?
OCF2945
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja OCF2945 »

osaisko esim kosunen sanoa saisko tuosta kannesta vielä toimivan jos tekis edes saman tilavuuksiset palotiloista?

oon saanu sen käsityksen että palotilojen tilavuus ei saisi paljoa heittää keskenään? mikä on ns, maksimi raja

pitää varmaan vain ottaa pieni siivu pois että saa puristukset vakioiksi...
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'

Samalla kun menee tuo kansi vaihtoon ja pitää tarkistaa miltä tuola kannen alla näyttää.. enivei..

eikös nuihin ollu hyvä aina kun avaa niin vaihtaa pinnapultit?

kannattaako kansipahviks laittaa alkuperänen vai joku muu? kuinka korkee? joso sitä "ruttua" hakee :lol:
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Rizla^^ kirjoitti:Samalla kun menee tuo kansi vaihtoon ja pitää tarkistaa miltä tuola kannen alla näyttää.. enivei..

eikös nuihin ollu hyvä aina kun avaa niin vaihtaa pinnapultit?

kannattaako kansipahviks laittaa alkuperänen vai joku muu? kuinka korkee? joso sitä "ruttua" hakee :lol:
Alkuperäinen. "ruttua" eli puristussuhdetta sä et juurikaan muuta toisella kansipahvilla. Eli kannata nähdä vaivaa.

Mä olen vaihtanut ne pinnapultit, joiden mutterit ovat ruostuneet kiinni.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viesti:

OCF2945 kirjoitti:osaisko esim kosunen sanoa saisko tuosta kannesta vielä toimivan jos tekis edes saman tilavuuksiset palotiloista?

oon saanu sen käsityksen että palotilojen tilavuus ei saisi paljoa heittää keskenään? mikä on ns, maksimi raja

Mun on paha mennä ottamaan kantaa tuohon juttuun, koska en ole nähnyt kanttasi ollenkaan. Mutta jos haluat minun toteavan siitä jotain, sinun täytyy lähettää se tännepäin tutkittavaksi.

Lakki kirjoitti:Kiitokset asiallisesta vastauksesta kosuselle :) Ollos hyvä vain. Hyvä, jos jotakuta miellytti suora puhe asioista.
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja telwin »

OCF2945 kirjoitti:sopiiko C16SE koneeseen suoraan joku muu pikkulohkon kansi niin että "jakaja" imu/pakosarjat ynm sopis suoraan??
OCF2945 kirjoitti:osaisko esim kosunen sanoa saisko tuosta kannesta vielä toimivan jos tekis edes saman tilavuuksiset palotiloista?

Jos kyse on tuosta C16SE kannesta niin tää on vähän väärä topic, se kuuluisi tuonne pikkulohko keskusteluun.
Vastaa Viestiin