Kylmäkäynnistyksestä...pitääkö paikkansa?
Opeli vietiin huoltoon ja kysäistiinpä huoltomieheltä ajankuluksi kylmäkäynnistyksestä, moottorin kulumisen suhteen(ku talvi kerran on!)....ni huoltomies vastasi, että yks kunnon kylmäkäynnistys saattaa vastata moottorin kulumisen suhteen jopa 600km:n normaalia ajoa(lämpimänä)? Pitääkö huoltomiehen puheet paikkansa?...jos pitää niin eikös tää o aika hyvä vinkki ihmisille, mitä ei pitäis paljoa harrastaa! 
pitää hyvinkin paikkansa.
kylmäkäynnistykseksi luetaan kaikki starttaukset mitkä tapahtuu moottorin ollessa alle +70 asteinen
jotenkin näin ne koulussa opetti.
(kuinkahan paljon moottori kuluu -35asteen pakkasessa umpihangessa ilman lohkolämppärin apua.)
kylmäkäynnistykseksi luetaan kaikki starttaukset mitkä tapahtuu moottorin ollessa alle +70 asteinen
jotenkin näin ne koulussa opetti.
(kuinkahan paljon moottori kuluu -35asteen pakkasessa umpihangessa ilman lohkolämppärin apua.)
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
No prkl! Kiva talonyhtiö on ollu kun ei oo vittiny rakentaa tarpeeks tolppia kaikille! No ei hätää... Mä oon niiden kaikkien 8 tolpan, jota medän taloon vuokrataan, jonotuslistalla tiukka 11. En mä varmaan kovin montaa sataa kertaa enää kerkee käynnistää moottoria kylmänä... Eli mun moottori kuluu varmaan jotain 500 x 600km = 300000km!!!
Siis olettaen, että en saa sitä tolppaa esim. 2 vuoteen. Voi muuten moottori kulua enemmänkin... 
edit: TEORIASSA...
<font size=-1>[ This Message was edited by: heka84 on 2003-12-18 15:27 ]</font>
edit: TEORIASSA...
<font size=-1>[ This Message was edited by: heka84 on 2003-12-18 15:27 ]</font>
Joo, voi pitää paikkansa nykyään, -70 luvun materiaaleilla ja öljyillä se oli 1000 km/startti, riippumatta lähtikö mylly edes käyntiin, paitsi pakkasilla, kun mineraaliöljyn viskositeetti oli vaseliinin luokkaa ja öljyvalo sammui vasta toisen korttelin jälkeen tuon 1000 km voi kertoa pakkasasteiden määrän viidesosalla.
Tottahan se taitaa olla että kylmäkäynnistys vastaa 500-500km:n ajoa moottorin kulumisen suhteen..toinen asia sitten onkin se paljonko moottori todella kuluu 600kilsan ajossa..
No..tokihan noita kylmästartteja helposti kertyy suuri määrä ja sitäkautta pitkän päälle moottori kyllä kuluu normaalia nopeammin.
No..tokihan noita kylmästartteja helposti kertyy suuri määrä ja sitäkautta pitkän päälle moottori kyllä kuluu normaalia nopeammin.