Tervehdys saitille, olen omistanut 2.0DTI veccun yli 10v eikä ikinä päästöissä mitään ja nyt ekaan katsastukseen vectra-00 1,6 bensakoneella ja heti hylky arvoista. eihän tossa mitään mutta kun syy vaihtoehtoja on topikkien mukaan vaikka kuink monta joten hankalaa bensakoneesta tietämötön on syy selvittää. toivoisin asiantuntioilta vinkkiä millä saan arvot kohdalleen.
Katsastus mies olikin nainen ja muuten auto meni läpi mutta pakokaasut ei kelvannut. kysyin siltä mistä johtuu mitä mun pitää tehdä se sanoi ettei lähde arvailemaan. ainut minkä kysyi oli milloin olet vaihtanut öljyt? ei kai se nyt öljynvaihdosta ole kiinni, öljyt vaihdettu syksyllä lolkakuussa ajettu 6 tonnia. uudet tulpat ja ilmansuodatin samoin vaihdetty lokakuussa.
arvot mistä pomppas:
CO tyhjäkäynnillä 1.51 ja kierroksilla 1,52 molemmat siis yli (sallittu lienee alle 0.5)
HC tyhjäkäynnillä 252 ja kierroksilla 190 molemmat siis yli (sallittu lienee alle 100)
O2 oli 0,13 ja 0,19 eli ilmeisesti ihan ok
Lambda oli 0,98 ja 1,011 eli ilmeisesti myös ihan hyvä
moottorilla ajettu 371000 vika valo ei pala kerran kyllä vilahti katsastuksessa, käynti kohtuu hyvää talvella auto ajoittain nyki ylämäki kiihdytyksessä mutta juuri nyt ei nyi. talvella tosin oli 50% seos RE85 viinaa koneessa muttta nyt leimalla pelkkää bensaa.
Olisiko mahdollista että tolla 50% viinaseoksella toi olisi mennytkin läpi?
Vectra 1,6 XEL CO/HC arvot miten korjata
Re: Vectra 1,6 XEL CO/HC arvot miten korjata
Sulla ei kovin kaukana ole arvot siitä mitä mulla oli vanhemmassa Astrassa kun katin sisuskaluista ei ollut enää mitään jäljellä. Se on ainakin yksi helpohko vika tutkia. Eikä ne öljytkään ole mahdoton asia, tuskin tosin noin paljon tekis. Vanhemmiten ne kuitenkin ohenee ja aina vaan enemmän sitä pääsee palotapahtumaan mukaan.
Ja malttoihan se katsastajatar polkea katin lämpimäksi? Talvella mun nykyistä Astraa poljettiin viitisen minuuttia ennen kuin saatiin päästöt rajoihin, ja sitten putosikin komeasti hyviin lukemiin kun saatiin katti toimintalämpötilaan. Toki tuota mä en voinutkaan niin hirveästi itse lämmitellä ennen katsatusta kun piti siirtokilvillä viedä sinne.
Mut eiköhän sulla ole sellainen tilanne että varmaa vastausta tuskin kukaan voi antaa, pitänee vaan kokeilla kaikenlaisia vaihtoehtoja, kokemuksesta tiedän että se tahtoo päästöjen kanssa kyllä vituttaa kun kone kuitenkin toimii niin mistään et tiedä saitko mitään aikaiseksi ennenkuin menet taas mittauttamaan ja maksat siitä. Mut imuilmavuodot on aina tuossa koneessa yks vaihtoehto joka voi sotkea päästöjä, ruiskun lämpöanturi on yks joka edullinen ja helppo vaihtaa. Ja se öljyjen vaihto, kun on muutenkin ajankohtainen. Kaasuläppäkotelon putsaus ... jne.
Ja malttoihan se katsastajatar polkea katin lämpimäksi? Talvella mun nykyistä Astraa poljettiin viitisen minuuttia ennen kuin saatiin päästöt rajoihin, ja sitten putosikin komeasti hyviin lukemiin kun saatiin katti toimintalämpötilaan. Toki tuota mä en voinutkaan niin hirveästi itse lämmitellä ennen katsatusta kun piti siirtokilvillä viedä sinne.
Mut eiköhän sulla ole sellainen tilanne että varmaa vastausta tuskin kukaan voi antaa, pitänee vaan kokeilla kaikenlaisia vaihtoehtoja, kokemuksesta tiedän että se tahtoo päästöjen kanssa kyllä vituttaa kun kone kuitenkin toimii niin mistään et tiedä saitko mitään aikaiseksi ennenkuin menet taas mittauttamaan ja maksat siitä. Mut imuilmavuodot on aina tuossa koneessa yks vaihtoehto joka voi sotkea päästöjä, ruiskun lämpöanturi on yks joka edullinen ja helppo vaihtaa. Ja se öljyjen vaihto, kun on muutenkin ajankohtainen. Kaasuläppäkotelon putsaus ... jne.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Saab 9-3 2.0 turbo BioPower stage1 '01
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Fiat Ducato 2.8 idtd Dehtleffs Bus III '00
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Luultavasti tosiaan katalysaattori mennyt. Itselle 2012 katsastuksessa ei meinannut arvoille päästä millään, vaihdoin ensin lambdan, tulpat, egr venttiilin ja kampiakselintunnistimen. Hieman jo noilla putosi mutta ei tarpeeksi. Katalysaattorin vaihdolla meni arvoille, mutta silloinkin vaati paljon poletusta.
Nykyiset: Opel Vectra 1.6 vm98 & Mitsubishi Lancer 1.3 vm97
Exät: Mitsubishi Galant 2.0 vm89, Toyota Carina E 1.6 vm94, Mitsubishi Lancer 1.3 vm88, Mitsubishi Colt 1.3 vm89, Volkswagen Passat 1.6 vm88, Ford Fiesta 1.1 vm89 & Nissan Sunny 1.3 vm87
Exät: Mitsubishi Galant 2.0 vm89, Toyota Carina E 1.6 vm94, Mitsubishi Lancer 1.3 vm88, Mitsubishi Colt 1.3 vm89, Volkswagen Passat 1.6 vm88, Ford Fiesta 1.1 vm89 & Nissan Sunny 1.3 vm87
Kiitoksia vastauksista. tuossa ei liene mitään säädettävääkään eli pelkästään auttaa osien vaihdot.
Katsastajatas polki kierroksilla ehkä noin minuutin ja sitten lopetti, sanoi ettei auta hyuudattaa enempää eihän siellä tänään ollut edes pakkasta. eikö mitään apua ole jos poistaa ilmanputsarin kokonaan tai ataa etanoli re85 seoksella vaikka 50% seos. joissain topikeissa oli mainintaa että etanoli laskee päästöarvoja.
Ei millään viittis alkaa vaihtaan noita osia summassa ja käydä välillä hakemassa uus hylky ja taas vaihtaa hermothan tossa menee täydellisesti ja pahimmillaan 300-500eur. ilman muuta öljyt ja suodattimen voin tohon vaihtaa heti kun se on muutenkin kohta edessä.
Toivoin että noista arvoista ammattilaiset tällä saitilla olisi jo kyenneet päättelemään heti että missä kohtaa vika on, jos sitä ei pysty päätteleen niin lienee tehokkain keino vaihtaa ekana katti ja sit vasta muita osia konehuoneessa?
Katsastajatas polki kierroksilla ehkä noin minuutin ja sitten lopetti, sanoi ettei auta hyuudattaa enempää eihän siellä tänään ollut edes pakkasta. eikö mitään apua ole jos poistaa ilmanputsarin kokonaan tai ataa etanoli re85 seoksella vaikka 50% seos. joissain topikeissa oli mainintaa että etanoli laskee päästöarvoja.
Ei millään viittis alkaa vaihtaan noita osia summassa ja käydä välillä hakemassa uus hylky ja taas vaihtaa hermothan tossa menee täydellisesti ja pahimmillaan 300-500eur. ilman muuta öljyt ja suodattimen voin tohon vaihtaa heti kun se on muutenkin kohta edessä.
Toivoin että noista arvoista ammattilaiset tällä saitilla olisi jo kyenneet päättelemään heti että missä kohtaa vika on, jos sitä ei pysty päätteleen niin lienee tehokkain keino vaihtaa ekana katti ja sit vasta muita osia konehuoneessa?
No oikeastaan se veikkaus kattiin tuli ihan noista arvoista. Mulla oli hiukan paremmat kuin sulla, CO:t alle yhden mutta muuten samankaltaiset arvot. Toisinsanoen ei mitenkään älyttömän korkeat, käytännössä arvot jotka olis katittomalle autolle ihan ok. Muista vioista joku muu arvo yleensä pomppaisi tolkuttomasti johonkin suuntaan. Ja sitä kattivikaakin voit tarkistaa ennenkuin uutta ostat, eli kömmit alle, otat laipasta auki ja kurkkaat taskulampulla sisään. Mulla ei ollut omassani MITÄÄN katissa sisällä 
Tarkistin noi arvot mitä mulla oli ... HC tyhjäkäynnillä 270, kierroksilla 90, CO vastaavasti 0.9 ja 0.6. Eli aika reilustikin pelkkä katti tuota HC:ta voi alentaa.
Tarkistin noi arvot mitä mulla oli ... HC tyhjäkäynnillä 270, kierroksilla 90, CO vastaavasti 0.9 ja 0.6. Eli aika reilustikin pelkkä katti tuota HC:ta voi alentaa.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Näiden päästöongelmien kanssa kannattaa ensimmäiseksi käyttää hakua. Päästötopicceja on vaikka muille jakaa.
Kuten shamrock kirjoittaa , katti on varsin varteenotettava vaihtoehto. Toimiva katti pudottaa HC päästöjä noin 100 yksikköä tai hieman enemmän.
Jos haluat tutkia kutakuinkin kaikki muut vaihtoehdot , niin lue tuo topicci:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4&t=201018
Kuten shamrock kirjoittaa , katti on varsin varteenotettava vaihtoehto. Toimiva katti pudottaa HC päästöjä noin 100 yksikköä tai hieman enemmän.
Jos haluat tutkia kutakuinkin kaikki muut vaihtoehdot , niin lue tuo topicci:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4&t=201018
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i