X20XEV korkea tyhjäkäynti

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Himmeli
'Admiral'
'Admiral'

X20XEV korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Himmeli »

Otsikon motti B-mallisessa vectrassa. Kyseinen laitos on ollut kohtuuttoman huonolla hoidolla ja nyt pitäisi saada leimalle.
Lähtökohta oli pitkään kolmella käynyt laite jota on ajettu normaalissa liikenteessä reilulla kaasunkäytöllä jotta kone on saatu pysymään käynnissä.
Kolmella käyminen johtui rikkoontuneesta venttiilikopan tiivisteestä ja siten öljyn joutumisesta tulppien kuoppiin.

Ensitöiksi laitteeseen vaihdettiin venttiilikopan tiivisteet, tulpat ja johtimet. Auto saatiin käymään mutta ongelma on nyt tyhjäkäynnin korkeus.
Startissa tyhjäkäynti nousee noin 2000 rpm tasolle ja laskee sieltä noin 1500 tasolle hetken kuluttua. Käynti on tasainen tällä tasolla kunnes kone hieman lämpenee, tämän jälkeen tyhjäkäynti rupeaa hieman humppaamaan välillä 1200-1500 rpm.

Hyviä vihjeitä mistä vikaa hakisin? Norsunkärsä ja alipaineletkut näyttäisivät päällisin puolin olevan kunnossa...
rjm123
'Senator'
'Senator'

Re: X20XEV korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja rjm123 »

Tyhjäkäyntimoottoria suosittelisin putsaan nyt ensialkuun, polttoöljyllä pesin omasta autosta ja toimi sen jälkeen.
Kaasuläppäkotelo voipi kanssa olla paskanen, putsaa sekin.
Ja tulppaa se egr.
Tällä sivustolla kaikkiin toimenpiteisiin hyvät ohjeet.

Jos nuokaan ei auta, rupeisin itse hakeen vikaa ilmamassamittarista.
2639
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja 2639 »

Todellakin niin klassinen kysymys. Itse olen putsannut tyhjäkäyntimoottorin kaksi kertaa ja ensimmäisellä kerralla tyhjäkäynti todellakin rauhoittui noin puoleksi vuodeksi, mutta tämä toinen putsaus ei sitten tuonutkaan toivottua lopputulosta.

Tyhjäkäynti humpailee siellä 900-2000 kierroksen vaiheilla, mutta ei millään viitsisi ostaa uutta osaa siihen satasen hintaan. Näillä mennään.
Ooppeli ei ruostu!

Vectra 2,0 CD Sport '97
maaza84
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja maaza84 »

kannattaa laittaa suosiolla uus tyhjäkäyntimoottori on ikuinen jumppa jos alkaa tuota puhdistelemaan. itellä ei rauhoittunut vasta kuin sitten kuin oli uus tyhjäkäyntimoottori paikkoillaan
ex astra x16xel
nyk. vectra B2 x20xev
DEAD
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja DEAD »

voi vika olla puolassakin jos kerran on tulpat uineet öjyssä. Itse tässä parina päivänä vaihdellut puolia ristiin rastiin yms ja huomannut tyhjäkäynnissä on aikamoinen ero alkuperäisen vm95 puolan ja viime vuonna ostetun välillä. Toisella tk on tasainen kiekkoja n.950 ja toisella taas välillä humppaa eestaas ja kun sattuu asettumaan niin tk on siinä 1050.
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Arikippari
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Arikippari »

Kannattaa suosiolla vaihtaa se tyhjäkäyntisäädin (viimeistään 100 tkm välein). Tiedossa oleva ominaisuus. Ostin itse viimeksi järkihintaan...

http://www.autosensorberlin.com/product ... anguage/en
ja on toiminut hyvin.
:thumbsup:

Ja noita muita em. toimia jatkoksi ellei ala tyhjäkäynti rauhottumaan.

Öljy tulpissa on myös saattanut rikkoa puolan (ja sytytysjohdot, jotka jo vaihdettu). Tämä aiheuttaisi yleensä nykimistä kiihdyttäessä.
Opel Omega -97 X20XEV - "pikku puuhalla hyvää kyytiä"
Vastaa Viestiin