Moi! Oliskos jollain tietoa mistä vois johtua 1.4 litran (60 hv) yksipisteruiskulla varustetun corsan korkea tyhjäkäynti?
Alkuun tyhjäkäynti alkoi heittelemään ja vikavalo syttyi kojelaudassa. Tällöin vikavalo kertoi koodia 35 "Poor or no idle speed control" ja vaihdoin tyhjäkäyntisäätimen tilalle uuden osan motonetista. Tämä toimikin hetken aikaa mutta sitten kierrokset alkoivat pikkuhiljaa hinautumaan ylöspäin ja samalla moottorijarrutus lakkasi toimimasta. Kierrokset edelleen pikkuhiljaa kasvavat tyhjäkäynnillä (tapahtuu päivien kuluessa) ja jos ottaa tuon tyhjäkäyntisäätimen irti, niin sen mäntä on aina liikkunut "auki suuntaan" verrattuna siitä missä sen pitäisi toimiessaan olla. Olen pikafiksinä aika-ajoin ajellut säätimen männän "normaalikohtaan" jonka jälkeen tyhjäkäynti pysyy maltillisena pari päivää ja alkaa taas pikkuhiljaa kohota. Vikavalo ei ole kohonneista tyhjäkäyntikierroksista huolimatta enää syttynyt tuon säätimen vaihdon jälkeen.
Tarkkaa kierroslukua en osaa nykyisellään sanoa mutta aikaisemmin mittaillessani oli kierrokset 1300rpm ja nykyiselläänkin kolmosella ilman kaasun painamista mennään 40km/h...
Olen koittanut putsata kaikki sähköliittimet konehuoneesta mutta sillä ei ollut toimintaan mitään vaikutusta. Jotenkin tuntuu, että vika on joko tuossa uudessa tyhjäkäyntisäätimessä (tuntuisi kyllä hassulta) tai mitä koittanut tietoa etsiskellä netistä, niin jotkut on puhelleet ECU-boksin muistin korruptoituvan ja aiheuttavan tuota tyhjäkäyntisäädön palautumattomuutta.
Onko jotain muuta mitä en vielä ole ottanut huomioon? Imusarjan tiivistehän näissä vissiin on vuotavaa sorttia mutta se tuskin on vikana, kun tyhjäkäyntisäätimen "nollaamalla" kierrokset taas pysyy muutaman päivän kohdallaan ja silloinhan voisi kuvitella ECUn ohjaavan säädintä kiinni ennemmin kuin auki?
Corsa 1.4i -90 korkea tyhjäkäynti
Re: Corsa 1.4i -90 korkea tyhjäkäynti
Nojoo, oishan se pitäny arvata että se vika on siellä yksinkertasimmassa päässä
Tänään sitte päätin viel kokeilla, et jos pistää tyhjäkäyntiventtiilin kokonaan kiinni ja starttaa ilman johtoa venttiilissä niin hienostihan se otti kierroksia sen ~1200rpm...
Vaihdoin sitte imusarjan ja ruiskurungon välisen tiivisteen ja kaikki ongelmat tyhjäkäynnistä hävisi. Moottorijarrutuskin alko pelittää lähellä tyhjäkäyntiä ja kolmosella hidastaa pikkuhiljaa ihan sinne kahdenkympin tietämiin...

Tommonen tiiviste sieltä loppupeleissä sitte löyty, tuosta ei näy tuota taustapuolta mutta siellä vasemmassa ylänurkassa oli selkeä vaalea kohta mistä vetänyt ilmaa välistä.
Taas sai sorsa lisää ajokilometrejä eteensä
Tänään sitte päätin viel kokeilla, et jos pistää tyhjäkäyntiventtiilin kokonaan kiinni ja starttaa ilman johtoa venttiilissä niin hienostihan se otti kierroksia sen ~1200rpm...
Vaihdoin sitte imusarjan ja ruiskurungon välisen tiivisteen ja kaikki ongelmat tyhjäkäynnistä hävisi. Moottorijarrutuskin alko pelittää lähellä tyhjäkäyntiä ja kolmosella hidastaa pikkuhiljaa ihan sinne kahdenkympin tietämiin...

Tommonen tiiviste sieltä loppupeleissä sitte löyty, tuosta ei näy tuota taustapuolta mutta siellä vasemmassa ylänurkassa oli selkeä vaalea kohta mistä vetänyt ilmaa välistä.
Taas sai sorsa lisää ajokilometrejä eteensä
Moi,
onko tyhjäkäyntiongelma loistanut poissaolollaan tekemäsi tiivisteenvaihdon jälkeen?
Minulla on näes Astra 1.8i -92 yksipisteruisku, ja kuvaamasi tyhjäkäyntiongelma on kuin minun autostani! Talvella käytin masiinan korjaamolla hurjien tyhjäkäyntikierrosten (jopa 3000 rpm) takia, vaihtoivat tyhjäkäyntisäätimen, ja ongelma hävisi joksikin aikaa. Tuli takaisin, mutta hävisi taas, ja sain ajella monta kuukautta ilman murheita, kunnes taas...
Jospa siis tsekkaisin tuon tiivisteen ja muut mahdolliset ilmavuodot seuraavaksi.
t. Mikko
onko tyhjäkäyntiongelma loistanut poissaolollaan tekemäsi tiivisteenvaihdon jälkeen?
Minulla on näes Astra 1.8i -92 yksipisteruisku, ja kuvaamasi tyhjäkäyntiongelma on kuin minun autostani! Talvella käytin masiinan korjaamolla hurjien tyhjäkäyntikierrosten (jopa 3000 rpm) takia, vaihtoivat tyhjäkäyntisäätimen, ja ongelma hävisi joksikin aikaa. Tuli takaisin, mutta hävisi taas, ja sain ajella monta kuukautta ilman murheita, kunnes taas...
Jospa siis tsekkaisin tuon tiivisteen ja muut mahdolliset ilmavuodot seuraavaksi.
t. Mikko
Joo, ongelma katosi kokonaan tuon tiivisteenvaihdon jälkeen.
Tiivisteen vaihto ei mikään monimutkainen operaatio ole, eikä myöskään hinnalla pilattu (muutama euro turun eurotuonnilta).
Tiivisteen vaihto ei mikään monimutkainen operaatio ole, eikä myöskään hinnalla pilattu (muutama euro turun eurotuonnilta).