On 2003-12-23 15:36, TheMan wrote:
Juu maalaamossa minäkin olen ollut töissä, ja olen myös nähnyt paljon kukkivia kittiläjiä kun ei laiteta paljaalle pellille mitään ennen kittiä. Kitti sisältää kosteutta ja ennenkaikkea se imee kosteutta, joten ilman maalia siihen kohtaan jää ERITTÄIN hyvä kasvualusta ruosteelle.
Ja tiedän kyllä tapoja tehdä on yhtä monta kuin on maalaria. Ja kyllä ainakin minä ja moni TODELLA taitava (itse en ole ) maalari tekee myös näin.
Ja jos se kittikohta hiotaan pellille niin toki siihen PITÄÄ laittaa happoa päälle, mutta sitä kittiä ei tarvii kyllästää happomaalilla.
ihan näin lopuksi, se happomaali on nimenomaan pellin suojaksi, ei minkään kitin.
Jaa että kitti sisältää kosteutta..? No sitten kannattaa vaihtaa kitti. Ei kitti kosteutta sisällä, siis oikeesti. Ja kittauksen ja happiksen jälkeen kun seuraavat työvaiheet on KUNNOLLA tehty ja viimeistelty, ei sinne kittiin enää kosteutta pääse.
Jos kumminkin näin, olet oikeassa, on hyvä että kitin alla on se happis. Eli jos ei ole varma, on hyvä se sinne laittaa.
Muistakaa, että jonkun aikaa maalauksen jälkeen kannattaa vahata auto, KUNNON aineilla. Se tekee pinnasta kovan ja suojaavan. Ihmiset ei arvosta tätä hirveesti, mutta asialla on tärkeempi merkitys kun luuleekaan..
On 2003-12-23 20:31, Ascona C 2.0i wrote:
älkää missään nimessä laittako pakkelia paljaalle pellille!!!kukkii varmasti!!!
Aina olen laittanu kitin puhtaalle pellille, eikä ascona ruennu 4 vuoden aikana kukkimaan. Eikä omegassakaan ole kukkia näkynyt 3 vuoden aikana.
Pari kaveria on ollut/on automaalaamossa töissä ja tehneet lukuisia pohjia ja hekin laittavat puhtaalle pellille kittiä.
Eikös olisi hirvee työ aina ruiskuttaa happomaali ennen kittauskerrosta ja pessä ruisku yms. kun pelti tulee näkyviin, koska harvemmin koko ovea/kylkea kitataan kerralla tai edes viidennellä kerralla suoraksi.
<font size=-1>[ This Message was edited by: gremlin on 2003-12-23 21:30 ]</font>
On 2003-12-23 20:31, Ascona C 2.0i wrote:
älkää missään nimessä laittako pakkelia paljaalle pellille!!!kukkii varmasti!!!
Jos kukkii niin silloin vika on pohjatöissä, eli ruostetta ei ole puhdistettu. Minäkin noita maalauksia olen aikas paljon tehnyt ja maalamoissa seuraillut niin kyllä pääsääntö on että pakkeli kirkkaaseen peltiin ja sitten happomaali niskaan, mutta ei tosiaan mitään mahdottomia kerroksia. Ja tilanne on tosiaan näin että kitin alle ei happomaaleja suositella. Yksi happomaalin ominaisuuksista maalauksessa on muuten lisäksi kitti/maalipinnan rajojen poistaminen. Usein tämmöisten "tein itse, säästin??"- maalareiden jäljiltä maalipinnat ovat täynnä hiomajälkiä ja kittirajoja. Eikä happomaali paljon auta tässä ongelmassa jos pakkeli on maalin päällä.
HEH HEH... täällä löytyy hyviä kommentteja..
Ehkä hei kannattaa viedä maalaamoon mielummin kun lukea täältä.
Itse kerroin miten maalaamoissa tehdään, tai mitä olen itse nähnyt, ja
itse maalarina tehnyt ja teen vielä edelleenkin.
Hienoa ja laitettua autoa ei kannata pilata
huonolla maalaus työllä, on se maali kumminkin näkyvin osa autoa..
<font size=-1>[ This Message was edited by: Loyal on 2003-12-24 14:58 ]</font>
Niinpä niin onhan niitä eri tyylejä ammattilaisillakin ja ne joita olen tavannut ja ne paikat jossa olen työskennellyt eivät koskaan laittaneet maalia kitin alle. Ja sehän on tosi ettei ruoste millään teräsharjalla tms lähde kunnolla pois ja ainoat oikeat tavat ovat hiekkapuhallus tai uuden palan vaihto ruostuneen tilalle.
On 2003-12-25 12:07, sirkus wrote:
Niinpä niin onhan niitä eri tyylejä ammattilaisillakin ja ne joita olen tavannut ja ne paikat jossa olen työskennellyt eivät koskaan laittaneet maalia kitin alle. Ja sehän on tosi ettei ruoste millään teräsharjalla tms lähde kunnolla pois ja ainoat oikeat tavat ovat hiekkapuhallus tai uuden palan vaihto ruostuneen tilalle.
Toi on totta, jos pala vaihetaan kokonaa uuteen, eikä hitsata sitä kiinni. Hitsaus ei kestä tinattunakaaan hirveen kauaa, vaikka pintäkäsittely olis minkälainen.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Loyal on 2003-12-25 17:03 ]</font>
Kyseesä oli kai c kadetin maalaus.. Luen rivien välistä että kyseessä on tyyliin eka harjoitteluprojekti, turhaa laittaa mitään happomaaleja tai muita hifistelyjä kun hitsaukset ja muut on tehty kuitenkin päin helvettiä.
Hiot kadetin vesihiomapaperilla, peset bensalla ja vedät miranolin tai futuran pintaan. 95:sta voi käyttää ohentimena. Voilá, maali pinnassa hinta 40€.
Kun kukkii niin on jo kuitenkin aikaa sitten myyty/rutattu.(joskus tehty moisia ja kestänyt yli 4v. ilman ruostetta kesäkäytössä ja ulkosäilytyksessä)
<font size=-1>[ This Message was edited by: baader on 2003-12-30 16:57 ]</font>
Neuvoja löytyy taas monenlaisia. Itse olen laittanut kitin kirkkaalle pellille ja happovärin sitten päälle. Näin minulle neuvottiin maalaamossa aikanaan. Sopii muuten tulla etsimään ruostekukkia 5v sitten maalatusta autosta, ei tule löytymään. Auto on maalattu PPG:n maaleilla. Tietysti, jos aikoo jättää ruostetta peltiin, niin kannattaa ehkä kuitenkin vetää se happoväri ennen kittiä tai mieluummin jättää koko homma tekemättä . Kannattaa lukea aiheesta kertovaa kirjallisuutta tai käydä kysymässä neuvoja hyvästä maalaamosta.
Eivät ne hitsisaumatkaan mihinkään ruostu, jos on käytetty oikeita aineita ja menetelmiä. Sopii tulla katsomaan 6v sitten hitsattuja kohtia, eipä löydy sanottavaa.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com