Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Osaako kukaan selittää, miks mun kadettissa on sytytysjärjestys 1-2-4-3 EIKÄ 1-3-4-2? Putsasin eilen jakajankannen ja tulpat, the works, ja sitten laitoin sytkäjärjestyksen ohjekirjan mukaan, lähti kyllä käyntiin mutta kuuli heti ettei oo ihan kohallaan ja kun vaihoin ton 1-2-4-3 sytkän niin käy kuin unelma
Kone on 1.6 litranen, ilmeisesti irmsherin 4-pisteruiskulla ja oliskohan boschin kärjetön sytytys, tarkempaa mallia moottorista en osaa tähän hätään antaa
(Käytin kyllä hakua mutta löyty nii vanhoja juttuja, että aattelin aloittaa uuden)
asspee kirjoitti:Osaako kukaan selittää, miks mun kadettissa on sytytysjärjestys 1-2-4-3 EIKÄ 1-3-4-2? Putsasin eilen jakajankannen ja tulpat, the works, ja sitten laitoin sytkäjärjestyksen ohjekirjan mukaan, lähti kyllä käyntiin mutta kuuli heti ettei oo ihan kohallaan ja kun vaihoin ton 1-2-4-3 sytkän niin käy kuin unelma
Moottori on todennäköisesti 16SV.
Kyllähän Opelissa on käytössä 1-3-4-2, joten vika on todennäköisesti katsojassa .
- Kun katsot virranjakajaa kytkinkopan puolelta, niin huomio pyörijän pyörimissuunta.
- 1-sylinteri on jakopään puoleisessa päässä.
j.h
Vai onkohan joku tehnyt moottoriisi yhden "1-2-3-4" nokka-akselin?
Mulla on E-kadett vm.1986 ja vaihdoin siihen tulpanjohdot ja virranjakajankannen eikä auto suostu käynnistymään.Onko tuo sama sytytysjärjestys 1-3-4-2 myös sama mun kadettissa vai onko siinä muu järjestys?Painoin kyllä mieleeni johtojen järjestyksen kun otin jakajan kannen pois ja jätin tulppiin paikoilleen johdot.Mikä on järjestys virranjakajan kannessa jos lähdetään vasemmasta yläkulmasta liikkeelle?
Sama 1 - 3 - 4 - 2 järjestys siinä on kuin muissakin.
Ne paikat jakajan kannessa voit selvittää ihan itse. Pyöritä moottoria niin, että kampiakselin hihnapyörän lovi on lohkon puolella olevan merkin kohdalla. Sitten avaat virranjakajan kannen ja katsot mihin suuntaan pyörijä näyttää. Liitin johon pyörijä näyttää on ykköspytylle, eli siihen ykkössylinterin johto. Seuraava vastapäivään on kolmonen, sitten nelonen, sitten kakkonen. Ykköspytty on jakopään puolella, nelonen vauhtipyörän puolella.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Sain sytytyksesn kuntoon,mutta nyt ilmeni uusi vika.Auto hörähti käyntiin ja kävi rikastin päällä n.20sek ja sammui.Uudelleen startattuani lupasi pari kertaa eikä suostunut enää lähtemään.Olisiko mahdollista,että siinä on hall anturi tai sytytysohjausyksikkö sökö? Tulpat antaa kipinää ja olen vaihtanut uuden pyörijä,virranjakajan kannen sekä tulpanjohdot+puolan johdon.
Arvaisin, ettei saa bensaa. Jos noi sytkäpuolen palikat on hajalla, ei se kyllä silloin kipinääkään anna. Jos siinä on rikastin, niin eikös se silloin ole kaasaripeli. Onkos se virranjakaja musta- vai punakantinen. Ettei olis Delco.
Kyllä se bensaa saa tai ainakin pumppu nostaa.Mutta voiskohan olla niin,että siellä on suuttimet tukossa kaasarissa? Kun edellisellä omistajalla oli päässyt bensa loppumaan ja se oli imaissut suotimesta roskia kaasariin eikä ollut sitten puhdistanut sitä kuulemma.No,eipä sekään iso työ ole kun kaasarin avaa ja puhdistaa.Otan nyt kuiteskin vielä kerran tulpat yks kerrallaan auki ja tarkastan kipinän niistä ja sit sen jälkeen puhdistan kaasarin.Jos ei noiden toimenpiteiden jälkeen ala pelittää niin vien sitten auton korjaamolle.Ihmetelkööt siellä mikä mättää.
Kyllä se bensaa saa tai ainakin pumppu nostaa.Mutta voiskohan olla niin,että siellä on suuttimet tukossa kaasarissa? Kun edellisellä omistajalla oli päässyt bensa loppumaan ja se oli imaissut suotimesta roskia kaasariin eikä ollut sitten puhdistanut sitä kuulemma.No,eipä sekään iso työ ole kun kaasarin avaa ja puhdistaa.Otan nyt kuiteskin vielä kerran tulpat yks kerrallaan auki ja tarkastan kipinän niistä ja sit sen jälkeen puhdistan kaasarin.Jos ei noiden toimenpiteiden jälkeen ala pelittää niin vien sitten auton korjaamolle.Ihmetelkööt siellä mikä mättää.