Öljyt ja kylmäkäynnistykset

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Mikemaster
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Mikemaster »

Tulipa vietettyä kaksi viikkoa kotiseudulla Lapissa. Huomasinpa vain tuossa joulun aikoihin autoa käynnistäessä, että helposti se hyrähti käymään, vaikka mittari näytti pakkasta -39,5. Tasan vuosi sitten ollessani Lapissa lomalla käynnistin auton -38 asteen pakkasessa ja silloin se ei meinannut käynnistyä millään. Kummallakin kerralla lämmitin autoa 2 tuntia, joten selittäisikö moottoriöljy tuon paremman käynnistymisen. Nyt koneessa on Shellin öljyt, viime vuonna Mobilit.
Jarno.v
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Kyllähän öljyt vaikuttaa ja öljyissä on muitakin eroja kuin merkki, esim. mobil rally 0w-40 ja super 10w-40. Mitkä shellin ja mobilin öljyt sulla oli?

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jarno.v on 2003-12-29 12:22 ]</font>
Elmeri
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

Se voi johtua monestakin eri asiasta, miksi joskus lähtee huonommin käyntiin.

Mutta noista öljyistä sen verran että, itse vaihdoin Mobilin (takaisin) Shellin öljyyn ajat sitten.
Siinä missä Mobil 5w-50 koneessa, nostajat naputtaa 5min, Shellin öljyillä(ultra 5w-40)ei ole juuri havaittavaa ääntä.

Ajoin eräällä työntötanko koneella 200000km Shellin ultralla ja tuolla matkalla ei juuri venttiilin välykset muuttuneet, säädin ehkä kolmea venttiiliä (max.0.05).

Muitakin mielipiteitä kuulee, mutta itse olen erittäin vakuuttunut Helix ultran ominaisuuksista
Mikemaster
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Mikemaster »

Joo, elikkä nykyinen öljy on Shell Helix ultraa (5W-40) ja Mobil oli sitä Rally Formulaa...liekö 5W-40 vai 5W-50...
JS
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JS »

aika paljonhan tuohon vaikuttaa myös että kuinka hyvin akussa on jerkkua.
Itse myös heitin mobilit viime talven jälkeen nurkkaan ja shelliä/castrolia tilalle.
Jouduin tuossa joulun alla käynnistään oman peli -32:n asteen lämmöstä ilman roikkaa, Hyvin lähti ja nostajat ei sanoneet juuri mitään vaikka mobileilla ne tahto kilistä jo -10:ssä..
Jarno.v
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Luin muuten äsken uuden opel signumin ohjekirjaa ja siinä suositeltiin 3.0dti v6 turbodiisseliin normaalia mobil synt s 5w-40 ja muita vastaavia puolisynteettisiä, eikä täyssynteettisiä kuten muihin moottoreihin!?
vaihtoväli 50000km/2vuotta :eek:
ite en kyllä ajais moista matkaa samoilla litkuilla, ja rahansäästöstä on turha puhua, kun auto maksaa +40000€ ja tommoinen synt S n.18€/4l
Vastaa Viestiin