auton osto rahoituksella...

Keskustelua Opeleista
J.R
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja J.R »

kuinka moni on autonsa hankkinut tällä tapaa?? itse olen vaihtamassa autoa eikä millään ole varaa lyödä koko summaa kerralla,lainaa pankista en saa koska olen opiskelija.

duunissa käyn opiskelujen lomassa joten kuukausi erät sais maksettua ja käsirahan(n.3500€)
aikomus olis joku 11000€ kärry laittaa(miel. turbo diesel)

kertokaanhan vanhemmat ja viisaammat onko tuo edes mahdollista,ku autoliikkeessä eivät sano juuta eikä jaata...
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Kyllähän asia taitaa olla niin että valtaosa auton ostajista rahoittaa osan hankinnastaan joko suoraan pankista saadulla lainalla tai autoliikkeen kautta rahoitusyhtiön lainalla.
Pankin ehdot lainan saantiin ovat huomattavasti tiukemmat kuin rahoitusyhtiöillä..ja useimmiten pankille hankittava auto ei riitä lainan vakuudeksi vaan tarvitaan joko takaaja tai pantattavaa omaisuutta. Lisäksi pankit käytännössä aina edellyttävät lainanhakijan olevan vakituisessa työsuhteessa.

Autoliikkeen kautta otettuun,rahoitusyhtiön myöntämään lainaan vakuutena on hankittava auto,joten takaajia tai muita pantteja ei tarvita..ja näinollen lainankin saa olennaisesti helpommin kuin pankista.
Lisäksi mun kokemusten mukaan rahoitusyhtiöiden korot ovat huomattavasti pankin korkoja alemmat..johtuen ainakin osittain kovasta kilpailusta autoliikkeiden välillä (ja sitäkautta myös eri autoliikkeiden kanssa yhteistyötä tekevien rahoitusyhtiöiden välillä)
Edullisen rahoituksen vaivaton järjestyminen kun on kuitenkin tänä päivänä melkoinen kilpailutekijä kun asiakkaista autoliikkeet kilpailevat.

Eräs ero pankin ja rahoitusyhtiön välillä on myös se että pankkilainalla ostettu auto tulee ostajan nimiin..kun taas rahoitusyhtiön rahoittama auto on rahoitusyhtiön omaisuutta kunnes koko velka on kuitattu..eli siis auto on lainan vakuutena= auto lähtee jos maksut eivät suju sovitulla tavalla.

Eli: autoliikkeen kautta mitä todennäköisimmin saat lainan ilman sen kummempia ongelmia. Pankkilainaan tarvitset mitä luultavimmin takaajan/takaajia..ja siltikään lainan saanti ei ole varma.
eerom
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja eerom »

Säännölliset tulot kun vaan omaa niin homma onnistuu. Lainamaksuajan auto on rahoitusyhtiön omistuksessa, käyttäjänä on lainan maksaja. Rahoitusyhtiön tarjoama vakuutus on yleensä halvin, mutta siitä ei yleensä kerry bonuksia eikä bonus oikeutta olekaan. Jos on aikaisempia kasko vakuutuksia, kannattaa niistä kertyneitä bonuksia siirtää. Huomaa, että kasko- vakuutus on pakollinen rahoitusyhtiöltä ostaessa, tosin tuon hintaiseen(ja ikäiseen) autoon kasko on käytännössä pakkohankinta. Mitä suuremman omavastuun otat tapaturmatilanteen varalle, sitä halvemmaksi vakuutuksesi vuosimaksu tulee eli kolaroidessasi kolaroi kunnolla. Taas jos haluat auton itsellesi omiin nimiin, niin otat pankista lainaa, mutta yleensä tämä tulee kallimmaksi rahoitusyhtiön lainaan verrattuna.
ps. Useammalla kuin monella taitaa olla rahoitusyhtiön auto. Korot vaihtelevat autoliikkeittäin, seuraile.
Miro.Simounen
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

itellä olisi tarkotus helmikuun alussa ottaa pankista "käyttöluottoa" n.15 000€ todellinen vuotuinen korko taisi olla 5-5.5& luokkaa.. ja tuolla saa jo "pankin kanta-asiakkuuden" säästää kaikissa maksuissa yms.

rahoitus yhtiön ei kiinnosta hommaa hoittaa koska se ei ole niin joustava kuin pankki maksu asioissa.
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Ihan mielenkiinnosta kysyn..taitaa meinaan pankki vaihtua.. :smile:
Mikä pankki pystyy tarjoamaan käyttöluottoa noin pienellä korolla?
Meinaan vaan että tarjous on melkoisen hyvä..useimmiten kun käyttöluottojen/vastaavien todellinen korko (kulut ym ym ml) nousee parhaimmillaankin lähelle 8%:a.

Oma pankkini ei pysty lähellekään tuohon sinun pankkisi tarjoukseen..parhaimmillaan on päästy 5,9% korkoon(vastaavissa lainoissa)..mutta silloinkin oli kyseessä pankin kautta rahoitusyhtiöön "myyty" autolainatarjous.
Ja mäkin sentään olen viime aikoina ihan hiukan kantanut euroja siihen pankkiin..kuten myös sieltä lainoina ulospäin..eli kuvittelen omaavani ihan hyvät neuvotteluedellytykset korkojen ym suhteen..ilmeisesti pankki on siis pankeille tyypilliseen tapaan vedättänyt asiakastaan..eli minua :grin: :grin:

Nojoo..ylipäätään kyllä tosiaan kannattaa seurailla eri tarjouksia. Merkittäviä eroja on..muutamia esimerkkejä viime ajoilta: 1,5% max 48kk/5% käsiraha, 2,9% max 60kk ilman käsirahaa..ja tämä on aivan yliveto..0% max 24kk/10% käsiraha.
Eli eroja todella on..tosin aika usein nämä huippumatalat korot liittyy uuden auton ostoon..mutta aina silloin tällöin myös käytettyihin.

<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-12-29 21:14 ]</font>
Mika
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Mika »

On 2003-12-29 20:44, Miro.Simounen wrote:
todellinen vuotuinen korko taisi olla 5-5.5& luokkaa..

Mistä pankista noin halvalla korolla saa kulutusluottoa??!! Kerro pankki niin vaihdan autoni maksutapaa heti.
Miro.Simounen
OCF Member 2017

On 2003-12-29 21:57, Mika wrote:
On 2003-12-29 20:44, Miro.Simounen wrote:
todellinen vuotuinen korko taisi olla 5-5.5& luokkaa..

Mistä pankista noin halvalla korolla saa kulutusluottoa??!! Kerro pankki niin vaihdan autoni maksutapaa heti.
Nordea tarjos tolla..!
M@r
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M@r »

Onko tuossa korossa lisätty se joku marginaali???, joka peruskoron päälle lisätään ? Muistaakseni se on jotain 1,5-2,5 % koron lisäksi. Saatan nyt puhua ihan potaskaakin, mutta jotain tälläistä muistan kuulleeni. Luoton kohteesta riippu sitten onko marginaali 1,5 vai 2,5 tai jotain sillä välillä...
Miro.Simounen
OCF Member 2017

On 2003-12-30 10:51, M@r wrote:
Onko tuossa korossa lisätty se joku marginaali???, joka peruskoron päälle lisätään ? Muistaakseni se on jotain 1,5-2,5 % koron lisäksi. Saatan nyt puhua ihan potaskaakin, mutta jotain tälläistä muistan kuulleeni. Luoton kohteesta riippu sitten onko marginaali 1,5 vai 2,5 tai jotain sillä välillä...
kyseessä siis todellinen vuotuinen korko, joka sisältää kaikki kulut. Korka on sidottu 3kk Euriboriin joten se voipi heitelle jonkin verran.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Miro.Simounen on 2003-12-30 11:00 ]</font>
Elmeri
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

On 2003-12-30 10:51, M@r wrote:
Mariginaali on sinun ja pankin neuvoteltavissa oleva osa kokonaiskorkoa, joka on periaatteessa 0-100%.
Skujuhämö
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Skujuhämö »

Kylmää faktaa epätietoisille: olen kysellyt sekä pankista että autoliikkeestä juuri tätä asiaa nyt syksyn mittaan. Auton hinta olisi n. 14000 euroa.

Autoliikkeestä kysyin rahoitusta 9500 eurolle (eli käsirahana olisin antanut 4500) 36 kuukaudelle. Kaikkine kuluineen tuo 9500 euron "laina" olisi tullut maksamaan 11400 euroa, eli kokonaiskulut olisivat olleet n. 20%.

Pankista kysyessäni samaa asiaa (9500 euroa, 36kk) kokonaiskulut olisivat olleet n. 7%. Pankki ottaa esim. 3 kk Euribor-koron (tällä hetkellä n. 5%) lisäksi itselleen sen 2% siivun, tietenkin pankista riippuen.

Älkää hyvät ihmiset hämääntykö niistä autoliikkeiden korkotarjouksista, ne koskevat useimmiten vain uusia autoja. Käytettyjen kanssa asia on aivan toinen. Niiden kuukausierissä veloitetaan käsittely- yms. kuluja niin, että kokonaiskulut nousevat huomattavan paljon suuremmiksi kuin pankkilainassa. Ja tietysti juuri nuo kokonaiskulut ratkaisevat, ei mitkään yksittäiset korkolukemat. Nehän ovat vain markkinointikeino!

Toivottavasti tästä oli apua jollekin tarvitsevalle. Yhden auton olen ostanut rahoituksella, mutta toista en.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Skujuhämö on 2003-12-30 12:25 ]</font>
J.R
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja J.R »

hei kiitti paljon hyvistä vastauksista!olen enemmän kun tyytyväinen,sain tietää mitä halusin.

pankista en voi saada laina koska en saa takaajia.
toiseksi pankki vaatii "kunnon" tulot lainaan.(päätoiminen opiskelija)
rahotus sopimuksella tulot voivat olla pienemmät.
eli mun tapauksessa tuo viimeinen jää vain mahdolliseksi...
kumimuumi
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

tai köyhänä ja nöyränä opiskelijana sinäkin ostat jonkun vanhan paskan ja sitä sitten ruuvailet/korjailet/kiroilet/hitsailet/tunailet/kiroilet ja hiljaa itseksesi hymyilet: "tein itse ja säästin" :smile:

takaikkunaan vielä tarra "oma ja maksettu" jolloin jokainen nuori isi-leasing ja mamma betalar-autoilija tuntee piston sydämessään :smile:

..ei osaa ihminen kirjoittaa ei sitten millään..

<font size=-1>[ This Message was edited by: kumimuumi on 2003-12-30 13:41 ]</font>
tommyt
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja tommyt »

On 2003-12-30 13:26, J.R wrote:
hei kiitti paljon hyvistä vastauksista!olen enemmän kun tyytyväinen,sain tietää mitä halusin.

pankista en voi saada laina koska en saa takaajia.
toiseksi pankki vaatii "kunnon" tulot lainaan.(päätoiminen opiskelija)
rahotus sopimuksella tulot voivat olla pienemmät.
eli mun tapauksessa tuo viimeinen jää vain mahdolliseksi...

No vielä ei kannata juhlia. Kaikki rahoitusyhtiöt käsittääkseni vaativat säännölliset tulot jotka ansaitaan vakituisesta työsuhteesta. Itse aikoinani marssin Mustaan Pörssiin ostamaan printteriä tietokoneeseen, kun vielä mainostivat Pörssitiliä. Printterin hinta oli vähän vajaat 2000 mk (vuonna 1995) ja kun kyselin luottokorttia millä olisin printterin maksanut niin en sitä saanut. Syynä oli se että olin ollut saman työnantajan palveluksessa vasta reilut puoli vuotta ja työhistoriani oli alle vuoden mittainen. Myyjä itse oli pahoillaan mutta kun silloisen Meritan tai KOPin ohjeet olivat niin tiukat niin ei voinut luotolla myydä.

Eli vaikka rahoitusyhtiöillä ei vaadita vakuuksia ovat luoton myöntämisperusteet yhtä tiukat kuin pankkilainoissakin, koska pankithan ne luotot jokatapauksessa antaa.
Exät: Corsa B ja C, 2x Astra G, Zafira B ja C.
BanaaniSorsa
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja BanaaniSorsa »

Yleensä vaatimuksina on se vakituinen työpaikka. Määräaikaisella on aika vaikea saada.
Vastaa Viestiin