Ohjaustehostimen pumpun räjäytyskuva

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Ohjaustehostimen pumpun räjäytyskuva

Viesti Kirjoittaja TJT »

Mitä nyt googlen kuvahaulla löysin, niin taitaa pariakin erilaista pumppu olla olemassa.
Onko se tämän näköinen:
Kuva
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Mun silmään näyttää samalta, joskin imuputki on suora tuon linkittämäni kuvan käyrän sijaan :D

Ei niitä vuotokohtia ole oikeastaan kuin hihnapyörän juuresta akselin stefa, painepuolen lähtö, tai sitten imupuoli(tämä yleensä letku/klemmariasia).
Jos pääty vuotaa, niin vittumaisempi korjata(ei kuitenkaan mahdoton, jos pumpun runko vain on ehjä, rungossa on iso O-rengas).

Mulla on vain vanhemmanmallisesta calibran pumpusta kuva osista ja niiden järjestyksestä.
Pääosin palikat ovat samanlaiset. Suurimpana erona on lähinnä akselin laakerointi(vanhemmassa kuulalaakeri, uudemmassa öljynpainelaakerointi) ja päätylevyn rakenne(vanhassa yhtenäinen palikka, uudemmassa pumpun takapuolen pesä on oma osansa ja erillinen peltinen päätylevy). Lisäksi uudemmassa pumpussa ei ole tuolla hihnapyörän päässä lukkorengasta, kun purkautuu vähän eri tavalla.

Kuva
Kuva
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Jos nyt tulee eteen tarve purkaa pumppu, niin pari vinkkiä:

Perälevy on pyöreästä tavarasta tehdyllä lukkorenkaalla kiinni. Pumpun rungossa on pieni reikä, josta vaikka 3mm poranterällä saa työnnettyä renkaan pois urastaan, kunhan vaan kääntää lukkorenkaan pään reijän kohdalle.

Itse perälevyn irroituksessa sitten joutuukin vähän käyttämään mielikuvitusta.
Jos mahdollista, niin kannattaa koittaa hitsata siihen varovasti mutteri tms. otepintaa, jolla saa levyn vedettyä ulos(O-rengastiivistyksen vuoksi on tiukassa).
Itse porasin ihan pienet reijänalut, jotta sain ruuvit kierrettyä kiinni ja niillä vedettyä ulos. Tämä on vähän riskaabeli tapa, meinaan tavaran paksuus ei montaa milliä ole.
Läpireikää tuohon ei halua tehdä.

Sen kun saat irti, niin akselin takapäässä on lukkorengas, jonka poistamalla akseli lähtee etukautta pois hihnapyörineen päivineen ja loput sisuskalut voi kopistella pöydälle.
Sisuskalujen ulkokehä(tuossa alemmassa kuvassa vasemmalla) on kahdella metallitapilla paikoillaan. Pumpun sielussa olevat ohuet siivet ovat sitten irtonaiset, joten kannattaa varoa jotta ei hukkaa niitä. Kasausvaiheessa kannattaakin kaikki sisuskalut kastella tehostinöljyllä, niin pysyvät paremmin paikoillaan.

Ylemmässä kuvassa näkyy alareunassa painepuolen lähdön venttiilihässäkän osat. Näissä ei silmämääräisesti ollut eroa tuon vanhemman ja uudemman välillä.
Tosin tästä tuskin vuotaa, vaan ennemmin siitä putkiliitoksesta joka tuohon kierretään kiinni.

Uutta stefaa en itse löytänyt mistään. Mittojen mukaan jonkun mopon stefa olisi ollut sopiva, mutta moposportissa ei sattunut olemaan hyllyssä, niin kasasin itse vanhalla hyväkuntoisen näköisellä.

Toivottavasti näistä edes jotain apua. Itsellä oli pumppuongelmia taannoin enemmänkin ja tuli vähän liiankin tutuksi näitten sielunelämä :lollis:
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023

Viesti Kirjoittaja sepse »

V6 mallin tarvike pumppu kuljetuksineen 99€ Saksasta / 2.0 8v mallin tehdaskunnostettu kuljetuksineen 110€ kun en palauttanut vanhaa niille (30€ olis alentanu hintaa mutta kuljetus ois syöny edun) .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Vastaa Viestiin