A(1) Vectra C16NZ -vm92 ei käynnisty
-
Kinnunen_Janne
- 'Kapitän'

- Viesti:
Starttasin auton kaupan lämpimästä parkkihallista, lähdin peruuttamaan ruudusta niin auto sammui. Startti pyörittää kyllä, mutta ei lupaakkaan lähteä. Katsoin jakohihnan suojakopan sisälle kun startataan, niin siellä ei pyörinyt mikään. Hämää hieman minua.
Mikähän voisi olla vikana?
Joskus kostealla teki saman, että käyntiin ei lähtenyt vaikka kuinka rallatti, sitten kun seisoi pari päivää, niin lähti hikisesti käyntiin, sen jälkeen ei mitään ongelmia pitkään aikaan.
Mikähän voisi olla vikana?
Joskus kostealla teki saman, että käyntiin ei lähtenyt vaikka kuinka rallatti, sitten kun seisoi pari päivää, niin lähti hikisesti käyntiin, sen jälkeen ei mitään ongelmia pitkään aikaan.
-KINE-
-
Kinnunen_Janne
- 'Kapitän'

- Viesti:
Ei ne pahat ole vaihtaa, vesipumppu kannattaa melkein vaihtaa mutta erillistä kiristintä siellä ei periaatteessa ole. Kiristys tapahtuu vesipumpulla ja uudemmissa on lisärulla joka näyttää kireyden. Vanhemmissa tuollaista lisärullaa ei ole(vaihtuu juuri -92) Tuota kiristimen rullaa ei välttämättä tarvi vaihtaa jos se asialliselta vaikuttaa, kyllä sen vähän käteensäkin tuntee mikä se on. Uudemmissa 16V-Ecoteceissä kiristin on syytä vaihtaa aina mutta noissa 8-tappisissa ne kestää aikalailla paremmin. Termostaatti kannattaa huomoida samalla. Se kun on jakopään kopan takana ja vaihto on jo yli puolessavälissä kun jakopää on auki ja nesteet pihalla.
Tuota noin, edellinen autoni oli A vectra 1.6i vm-90, yksipisteruisku ja muistaakseni c16NZ oli konekoodi. Ja siinä kyllä oli kiristinrulla jakopäänhihnalla, vesipumpulla suoritettiin perussäätö hihnakireydelle. Asennushetkellä kireys oli oikein kun kiristysrullassa ollut merkki oli rullan rungossa olleen hahlon puolivälissä.On 2004-01-05 19:36, Uhtua wrote:
Kiristys tapahtuu vesipumpulla ja uudemmissa on lisärulla joka näyttää kireyden. Vanhemmissa tuollaista lisärullaa ei ole(vaihtuu juuri -92)
Astra Sports tourer 1.6 CDTI -14 & Opel Zafira 1.7 CDTI 2012
Hoooly smoke
.
Hoooly smoke
Käsittääkseni paras tunnistunkeino c16nz koneissa rullan olemassaoloon on:
- Pyöreä jakopään kotelo = kiristys vesipumpulla.
- Kulmikas jakopäänkotelo = koneessa on erikseen kiristinrulla.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Tarmo_L on 2004-01-06 02:16 ]</font>
- Pyöreä jakopään kotelo = kiristys vesipumpulla.
- Kulmikas jakopäänkotelo = koneessa on erikseen kiristinrulla.
, ja näin se homma etenee.<font size=-1>[ This Message was edited by: Tarmo_L on 2004-01-06 02:16 ]</font>
Vuoden -90 Vectrassa tuota kiristintä ei ole mutta taisinpa muistaa sen vuodella väärin, kiristin taisi tulla pikkulohkoihin jo -91 malleihin eli -90 lopulla. Isolohkoisiin se tuli vasta -92. Sillä rullalla on vähän hankala kiristää mitään, ei siinä ole kuusioavaimen reikiä eikä epäkeskoa kuten isokoneisissa. Kiristys tapahtuu vesipumpulla ja rulla näyttää vain oikean kireyden juuri noin kuten edellä on jo kerrottu.On 2004-01-06 02:05, pn wrote:Tuota noin, edellinen autoni oli A vectra 1.6i vm-90, yksipisteruisku ja muistaakseni c16NZ oli konekoodi. Ja siinä kyllä oli kiristinrulla jakopäänhihnalla, vesipumpulla suoritettiin perussäätö hihnakireydelle. Asennushetkellä kireys oli oikein kun kiristysrullassa ollut merkki oli rullan rungossa olleen hahlon puolivälissä.On 2004-01-05 19:36, Uhtua wrote:
Kiristys tapahtuu vesipumpulla ja uudemmissa on lisärulla joka näyttää kireyden. Vanhemmissa tuollaista lisärullaa ei ole(vaihtuu juuri -92)
<font size=-1>[ This Message was edited by: Uhtua on 2004-01-06 22:15 ]</font>
-
Kinnunen_Janne
- 'Kapitän'

- Viesti:
Nyt on auto purettuna tallissa, mutta se alimmainen kampiakselin päässä oleva kiilahihnapyörä ei lähde irti. Koko paketti on yhdellä pultilla kiinni ja on törkeän tiukassa.
Olen kokeillut aukaista pulttia siten, että toinen painaa jarrua vaihde päällä ja itse väännän jatkovarren kanssa pulttia. Tässä tulee joustoilmiö kun moottorin kiinnityskumit antaa periksi. Olen kokeillut paukoa vasaralla pultin päähän ja hylsyn päähän ja siten, että väännän jatkovarrella jännitystä ja paukutan vasaralla samalla hylsyn reunaan, mutta ei aukea. Kuumennustakin kokeilin ja CRC:tä.
Heittäkäähän joku vinkki millä tuo herkistyisi auki
Olen kokeillut aukaista pulttia siten, että toinen painaa jarrua vaihde päällä ja itse väännän jatkovarren kanssa pulttia. Tässä tulee joustoilmiö kun moottorin kiinnityskumit antaa periksi. Olen kokeillut paukoa vasaralla pultin päähän ja hylsyn päähän ja siten, että väännän jatkovarrella jännitystä ja paukutan vasaralla samalla hylsyn reunaan, mutta ei aukea. Kuumennustakin kokeilin ja CRC:tä.
Heittäkäähän joku vinkki millä tuo herkistyisi auki
-KINE-
Kyllä tuo mokoma minulla lähti ihan vain siten että oli nelonen silmässä sekä käppäri päällä ja sitten vaan käänsin räikän kanssa lyhyehköllä jatkovarrella (n.30-35cm) ensin hieman kiristäen ja sitten avaus suuntaan.
Muista kuvitella kääntäväsi pullon korkkia auki/kiinni kun olen noiden pulttien ja muttereiden kanssa tekemisissä.
Muista kuvitella kääntäväsi pullon korkkia auki/kiinni kun olen noiden pulttien ja muttereiden kanssa tekemisissä.
-
Kinnunen_Janne
- 'Kapitän'

- Viesti: